Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: utställningar
Läst 575 ggr
jossan-pt
0

fråga ang. klippt långhår+uppfödargrupp

När man ställer i klippt långhår, måste hela pälsen nå ner till marken då? Jag Har en lunka-hane som jag skulle vilja ställa i klippt, han har päls ner till marken, men den "översta" pälsen, som växer mitt uppe på kroppen når inte ner. Hans päls är som i etapper..om ni förstår vad jag menar…:)

Sen har jag två ungar som kommer vara ca. 9 veckor vid utställningen. Kan man ställa så små ungar i uppfödargrupp, eller är det bättre att vänta tills dom har växt på sig? Vad skriver man på anmälningsblanketten om man ska ställa dom i uppfödargrupp?

Caspia
0

Du kan hitta svar på allt det här i andra trådar, använd sök-funktionen.

Envishet och drömmar

jossan-pt
0

#1 Jag har letat, men det enda jag hittar är att pälsen ska nå ner till plattan…ang. uppfödargruppen så vet jag att jag får ställa dom, men jag ville veta av en som har mer erfarenhet än jag om det är dumt att ställa dom så små, om det kanske var bättre att vänta..

Sabettan
0

Om du ska ställa för att få uppfödarnamn,så gör det inget om dom är så unga.Det är ju bara att dom är rastypiska som gäller då.

Ska du ställa för att tävla så tycker jag att du ska vänta tills dom är 3-4 mån i alla fall.

Liza

idipidi
0

Bättre och bättre… :) Det beror ju på varför du ställer dem. Gruppen ska bli godkänd så länge marsvinen inte har några diskvalificerande fel och är tillräckligt gamla (minst på dagen 2 månader). Men visst får du en tydligare bedömning om de är äldre och de är mer att tävla med då.

På anmälningsblanketten skriver du "uppfödargrupp" i fältet för klass, på båda djuren som ska vara med i uppfödargruppen. Om man anmäler flera grupper kan man t.ex. skriva grupp1 på två av djruen och grupp2 på två andra.

När det gäller klippt långhår så ska pälsen vara minst 10 cm och marsvinet ska vara minst fem månader gammalt.

jossan-pt
0

#3&4 Jag ska ställa dom i uppfödargrupp för att få uppfödarnamn. Grejen är att jag tillhör Polars avdelning, bor i Umeå-trakten, och nästa utställning här uppe är inte förrän i oktober. Jag kan ju inte vänta så länge innan jag börjar ställa dom för att tävla. Det är därför jag blir "tvungen" att åka till Gävle. OCh när jag ändå är där så tänkte jag ställa dom i ras också…

Så all päls måste alltså vara tio centimeter?

idipidi
0

Det är nog lite olika från domare till domare hur de dömer om pälslängden är kortare, men det står i standarden att de får diskvalificera om pälsen är kortare än 10 cm. Sen kan man ju inte kräva att ALL päls ska vara 10 cm. Inte kinderna t.ex. ;) Men uppe på ryggen tycker jag inte att det låter så bra om pälsen är kort.

jossan-pt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ok, då får jag nog vänta med honom tills pälsen växer ut igen…:) Slänger med en bild så ni får se hur han ser ut!:)

Uppifrån…

jossan-pt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och från sidan…

Abico
0

#7 - Jag skulle väntat tills han fått lite mer päls så att den ligger någorlunda jämnt ner runt hela kroppen åtminstone. Men han är fin :)

Hanna 

jossan-pt
0

#9: Ja, jag får nog göra det…han får stanna hemma den här gången!:)