Skriva stamtavla
Hej! Är ny här inne och har en liten fråga som jag hoppas få svar på av er. 
Vad krävs för att få skriva stamtavla? Att föräldrarna har stamtavla antar jag men vad krävs det mer?
Tacksam för svar 
Föräldrarna behöver inte ha stamtavla, men djuret måste se rastypiskt ut. Man måste vara medlem i svenska marsvins föreningen.

Ok. Så i princip skulle man då kunna skriva stamtavla efter djuraffärskaniner då?
Så det enda som krävs då är ett medlemsskap? Skriver man själv stamtavlan? Avgör man själv om den är rastypisk eller man måste ställa ut?
Många frågor nu 
För att göra en stamtavla krävs endast att du vet vad som ligger bakom föräldradjuren.
För att registrera ett marsvin i SMF krävs det som #1 skrev.

#2 Inte efter djuraffärskaniner men däremot djuraffärsmarsvin om det är rastypiskt. Vilket man får reda på genom att ställa ut det. Så du måste bli medlem i Svenska Marsvinds Föreningen och sedan ställa ut ditt marsvin så får domaren avgöra om ditt marsvin är rastypiskt :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

# he he ja det borde ju bara gå med marsvin 

Tack för alla svar, tror jag börjar haja nu iaf..
det måste iaf vara ett marsvin, så långt är jag med 

Fortsätt frågaom du inte fattar ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Men vad räknas som stamtavla då? Jag är tex inte medlem i marsvinsföreningen. Men får jag då inte skicka med ett papper på vad föräldrarna heter till marsvinsungar som jag tex säljer?
Vad kostar medlemskapet och vad innebär det?
#8 Det är klart att du får skicka med vad för papper du vill! :) Jag tycker att alla som föder upp marsvin borde skicka med så mycket uppgifter de har, t.ex. skriva ut en egen stamtavla med föräldrar o.s.v. Det borde ju förhindra att folk får för sig att avla på syskon t.ex.
Men det som gäller om man är medlem är att alla rastypiska ungar får registreras i SMF och att man då kan sälga ungarna med ett registreringsbevis som cokså fungerar som stamtavla. Då får de ställas ut i rasklass på våra utställningar och stammen och uppgifter om djuren finns sparad i register.
Om man är intresserad av marsvin tycker jag definitivt att man ska bli medlem i SMF! Det kostar 250 kr per år och då får man tidningen marsvinsmagazinet 6 ggr. Dessutom får man delta på utställningar, träffar o.s.v.
Ok.
Jag har fött upp i mkt liten skala i några år men inte varit medlem i SMF, men det ska jag bli nu! Tack för svar!