Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 555 ggr
tantnett
0

Är jag elak?

Efter att jag fick avliva Lovika har jag inte kommit mig för att söka en ny hona.

Detta tar nog sin tid att bearbeta.

Jag har ju två kastrerade hanar och dom kan inte gå tillsammans. Vispe Tispe gick med Lovika alltså blev han nu "ensam".

Men jag låter han dagligen träffa tjejerna både på golvet samt att jag turas om med att flytta hanarna mellan burarna så att dom turas om att bo med stora gruppen.

Någon av honorna följer alltid med in i den mindre buren vid skiftet.

Vad jag undrar är om djuren mår dåligt av att flyttas på detta vis? Det är ju enbart mellan två burar så nog bör dom väl kunna känna sig hemma? Eller?

Visst kunde jag väl låta en av honorna bli permanent hos honom, men tycker det är fel då gruppen fungerar så fint.

Förvisso var här en kort stund igår en annons på ett marsvin som jag faktiskt kände direkt att det hade varit rätt. Men tyvär blev det inget av med den annonsen.

Man kan inte bara skaffa ett djur för att det skall så vara.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Abico
0

Kan du inte dela på den stora tjejflockan så att Vispe Tispe får några tjejer för sig själv tills det får flytta in någon ny hona till honom permanent.
Förvisso är det ju bara två burar som dom växlar emellan men jag tror nog att det är jobbigt ändå, jag skulle inte vilja flytta runt bland mina marsvin såpass mycket då jag tror att genom att ofta röra upp i de lugna burarna så kommer marsvinen att bli så upptagna av allt nytt hela tiden att dom rentav glömmer att äta. Jag kan lugnt nämna minst två marsvin hos mig som glömmer bort att äta om det blir för mycket nytt hela tiden.

Hanna 

tantnett
0

Jo du har rätt Abico.

Vispe Tispe blev ju också inte riktigt sig själv efter att förlorat Lovika.

Skall han sen behöva fara hit och dit är ju inte rätt.

Men nu har jag låtit Bella få flytta in till honom och så får det bli.

Det ser ut att fungera mycket bra med dom två tillsammans. Den buren har bara mått för två stycken.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

FeliciaS
0

Nu verkar du redan löst problemet, att Bella flyttat till honom. Och det är ju bra :) Det var vad jag hade tänkt skriva - att han borde få en egen kompis m.m.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus