Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1843 ggr
devilsdaughter
0

Marsvin som dör...

Vad kan det bero på om marsvin helt utan symptom blir dåliga och sen dör? Liksom blir svaga, och sen bara dör? Helt utan andra symptom. Främst marsvinsungar (därför under rubriken avel, ungar.)

Mari
0

De får inte tillräckligt med mat från mamman kanske? Jag vet inte så mkt om avel men det låter som att de inte får i sig tillräckligt med mat, blir svaga och dör av det?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Rafflan
0

kanske inte kan ta upp näringen?

devilsdaughter
0

Men vad är anledningen till att de inte kan ta upp näringen då? Det handlar inte bara om en kull utan många kullar från olika marsvin under en ganska lång tid.

Rafflan
0

#3 aha, trodde der var samma kul :/

Kanske fått någon smitta i besättningen som inte ungarna klara av?

Denna kommentar har tagits bort.
Mari
0

Något genetiskt kanske? Kanske att de är dåliga redan från början de föds och det inte är meningen att de ej ska överleva?

Har du stödmatat de som visat sig svaga?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

devilsdaughter
0

Nej, jag har inte stödmatat, för de äter bra..

Det är egentligen inte mina marsvin det handlar om. Utan en uppfödare som jag byter/säljer/köper lite med. Jag köpte en teddyhona från henne och min sambos syster köpte teddyhonans bror och båda har verkar lite "sega" av sig, äter bra gör dem men de verkar stundvis må dåligt. Sitter och trycker och ser dåliga ut för att i nästa stund vara ute och äta. Honan jag har är ganska liten för sin ålder, hennes bror är större. När man ser dem så ser de ok ut men de är inte lika pigga som små marsvin ska vara. Uppfödaren han även sagt sist jag pratade med henne att många av hennes marsvin har dött på sista tiden. Tingade även 2 andra teddyungar av henne när jag köpte honan och fick ett mail igår att den ena var dålig, vinglig och svag. Vad kan detta vara? Smittsamt?

devilsdaughter
0

Den som var dålig som jag tingat är 3 veckor och den som jag köpte innan är 2,5 månad och fortfarande lika "skum" som när jag köpte den för en månad sen.

Olofsberg
0

Gulsot, om marsin nu kan ha det.

Mari
0

Hörde senast igår om en kattkull där alla ungarna hade ätit som de skulle men maten togs inte upp utan de var sega och som magra, kroppen tog inte upp näringen och det var nått genetiskt fel på dem, kan ju vara lika för marsvin?

Hör med uppfödaren om det är samma marsvin som fött ungarna som blivit dåliga? Kan ju vara nått som ärvs och är genetiskt?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

devilsdaughter
0

Hmm, nej tror inte det är samma marsvinsläkt. Blir lite orolig nu att det är något som smittar…

Mari
0

#11 Men är det bara ungarna som drabbas så kanske det ej är smittsamt? Eller så är de bara de som drabbas?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

devilsdaughter
0

Hmm.. ja jag vet faktiskt inte. Hon sa att många marsvin dött för henne på senaste tiden, inte att det bara var ungar.. Men de jag vet om, dvs min hona och hennes bror och den lilla teddyungen jag tingade har ju varit unga… Och den honan jag har hemma nu har ju varit sådan här sedan jag köpte henne för en månad sedan och det har varken blivit sämre eller bättre. Tycker det verkar så konstigt… För det borde ju gå över tycker man, eller gå åt andra hållet.. Men hon är sådan här hela tiden och jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu… Har en annan unge hemma som jag själv fött upp (inga symptom på henne) och meningen är att jag ska byta henne mot teddyungen som är 3 veckor (den ungen som är symtomfri av de två ungarna hon har). Ska göra bytet om 2-3 veckor…. Och jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu….

[Liinda]
0

Jag skulle tippa på något genetiskt alltså dåligt avelsmaterial, eller så sköts ungarna inte rätt alltså det kan vara allt från dåligt foder till att dom står på ett olämpligt ställe för kallt eller dragigt. Men man vet ju inte hon kan ju ha fått in någon smitta och om jag var du skulle jag avvakta för att se om det fortsätter att bli sjuka marsvin för då kanske man inte ska köpa just då ifall det är någon smitta.

FeliciaS
0

Det låter skumt. Men eftersom det är samma uppfödare det handlar om måste det ju vara något hos hennes marsvin eller något hon gör. Där själva "felet" ligger. Svårt att sätta pricken på exakt vad…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

Det kan ju vara hur mycket som helst. Om djuren inte är släkt så kan det vara t.ex. otillräckligt foder (för lite av något, dålig kvalité), otillräckligt miljö på något sätt (t.ex. dålig hygien).

Visst kan det vara någon smitta också, men det verkar konstigt om de inte har mer symptom som diarré, snuva eller något.

devilsdaughter
0

Tack för alla svar.

Jag har också tänkt på att det kanske kan ha med foder eller miljö att göra.. Väldigt svårt at veta.. Men igårkväll susade hon runt och gjorde "popcorn" skutt, första gången jag sett henne göra något sådant. Så kanske håller hon på att repa sig från vad det nu var hon hade… Jag hoppas på det iaf.