Är det farligt att äta sågspån?
Hej! Jag har ett marsvin på ungefär 12 veckor. Han drar alltid in massa spån i sin matskål. Jag tar bort det, men så fort ja tagit bort det, så kommer det nytt i matskålen. Jag är orolig för honom, det är väl farligt ifall de äter sågspån? Det kan väl bli stopp i magtarmkanalen?
Tacksam för svar!
/Erika

Jag tror inte att han äter upp spånet.. det smakar ju inte särskilt mycket, och är nog inte särskilt gott. När han rejsar runt i buren kan det ju komma lite spån i matskålen. Det blir det alltid i mina marsvins matskålar.
Lite ot från tråden, men har du bara ett marsvin elr har han en kompis? Såg nämligen på din press att det bara var ett marsvin presenterat.
jag vet inte

#2 ? ^^
Mina brukar smaka på spån men äter det aldrig. Det är nog ingen fara så länge pelletsen inte blir nerkissad xD
Så länge han inte äter det i massor är det ingen fara alls. Spån görs av barrträd och man kan låta marsvinen ha ex. grankvistar i buren att gnaga på om ej i för stor mängd då det innehåller terpentin. För att undvika spån i matskålen kan du införskaffa ett hus och ställa matskålen ovanpå det, det gör också att han måste röra lite på sig för maten - som marsvinen gör i det vilda.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tack för svaren!
#1 Jag har bara ett för tillfället ja. Jag hade läst på om marsvin och jag visste att de inte skulle få vara själva. Så när jag gick i djuraffären så skulle jag ha 2. Men hon menade på att hannar och inte gick bra ihop och om man var mycket med den själv så var det ingen fara, då kunde den vara själv. Sedan fanns det bara en hane. Jag tänkte att jag köper hanen och så läser jag på mer om marsvinens behov av att vara i flock varav minst 2. Jag kanske var självisk som köpte honom först innan den andra. Ni får gärna klandra mig för det, men ett till marsvin är i alla fall planerat att köpa.
#4 Det var ju en bra idé, att ha matskålen på huset:)