Övertyga sina föräldrar
Mina föräldrar vill inte att jag ska starta uppfödning för att dom tycker att det blir för mycket skit överallt och att dom tycker att det blir för många burar men har sagt att det bara kommer bli 2 till en början kan ni ge mig lite tips hur man kan övertyga dom har redan bestämt vilken ras jag ska föda upp hade tänkt rex och teddy marsvin tycker det ska bli kul och målet är att mina marsvin ska få ett bra hem och att dom flesta vill ha marsvin av mig som kjeldjur
Snälla hjälp mig
Mvh:skojjig
du måste tänka på de först .. sen antar jag att du e för liten det finns en åldersgräns på att bli uppfödare .. sen ¨är det ej säkert att du får det heller .. du måste oxå gå igenom ett provår

Vad menar du med 2 till en början?
Om du har tagit en kull förut? För om du börjar med en gång och säger "jag vill ha en egen uppf." så kanske de inte går med. Men om du övertala dom med kan jag få ta en kull på XX, som ett test. Sen när dom ser hur gulliga ungarna är så kanske det kan tänka sig att du kan ta en kull till. Sen så när du ser att dina föräldrar ser att du kan ta hand om kullar så kan du fråga igen.
Om ni har ett rum till marsvinen är det bra för då blir det inte lika smuttsigt där ni bor. Att födda upp med bra marsvin och ställa ut dom med br resultat är ganska bra också. För då blir du kanske gladare och kan påverka dina föräldrar mer. även att de ser att du är duktig på det du gör.
Nu ska väll jag inte säga att jag är en expert hur man gör för att stara en uppfödning och att tipsen är det bästa. Men under de åren jag har försökt att skaffa marsvins uppf. så har det bara blivit en kull :( Men saken är den att det har inte berot på mina föräldrar att det inte har blivit fler kullar, utan på mig och mina avelsmarsvin. Hade tänkt att ta en kull till våren/sommaren men nu vet jag inte om jag vågar fråga då vi ska skaffa hund.
Lycka till :)
//Bustroll

Har du tänkt igenom detta ordentligt? ^^ Jag tycker inte att det är ett Mål för Sin Uppfödning att dom ska få ett bra hem, för det vill väl alla som föder upp. Hur många marsvin har du i dags läget? Är dom utställda? Är det tänkt att du ska ha egen hane? Har du plats åt alla ungar i fall att dom inte skulle bli sålda? Har du tillräckligt med kunskap? Har du ekonomi till det? Det finns massor av faktorer att tänka igenom före 
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Just nu är jag bara tolv år men när jag fyller sexton ska jag fråga och tack för tipset om att fråga om man kan åf testa en kull:) ska fråga dom om det. ska fråga om vi kan skaffa rum till dom:)
Har du läst de två artiklarna på sajten, denna och den här? =) Ifall man visar sig mogen, engagerad, kunnig och väl förberedd(att allt är väldigt genomtänkt) tror jag att det inte bör vara några större problem med att få dina föräldrar att godkänna att du har en uppfödning.
Läs dig till fakta om avel/genetik, kontakta uppfödare som kan hjälpa dig och lär av deras erfarenheter, ordna upp en plan som du tänker igenom noggrant. Slutligen tycker jag att du ska låta tanken ligga ett tag, det är lätt att råka följa impulsen och ångra/ändra sig senare. Trots att du kanske känner dig stensäker nu, är det nog bäst att vara på den säkra sidan och avvakta lite.
Sedan, när det är gjort, kan du gå fram till dina föräldrar och berätta precis hur du tänkt dig och vad du faktiskt kan, så att de förstår att allt är genomtänkt och att du är seriös och kunnig.
Och några tips. Bäst är nog att börja med en variant till att börja med, antingen teddy eller rex. Då kan man ju lättast börja småskaligt, och en småskalig uppfödning är lättast att övertala sina föräldrar med. Sedan tycker jag att du verkligen ska fundera över varför just du bör få avla, vart vill du komma med din avel, vad främjar den?
Hoppas att mina ord hjälpt dina funderingar över en framtida uppfödning. :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#4 Om du är 12 och dina föräldarar inte är intresserade gör du nog klokt i att vänta tills du är 16 då det är ett stort ansvar.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Jag tycker inte att du ska starta uppfödning om dina föräldrar inte är intresserade ( med tanke på din ålder) så du borde nog vänta några år, kanske tills du flyttar och har eget hushåll?
Det blir trots allt dina föräldrars marsvin om du har uppfödning. Det är dem som kommer få betala utgifterna m.m.
Jag tycker inte att en tolvåring ska få ha ett sådant stort ansvar som en egen uppfödning, utan dina föräldrar bör hjälpa till.