C-vitamin till marsvin?
Hur stor bit av en brus tablett krävs det/100ml vatten för att täcka c-vitamin tillskottet?
Hur mycker grönska (även vilken sort) krävs det för att täcka c-vitamn tillskottet?
På vilka fler sätt kan man täcka c-vitamin tillskottet?

Tillskott och tillskott… Marsvin kan inte producera eget c-vitamin så därför behöver de utfodras med det, men det är inte direkt samma sak som tillskott. C-brus i vatten skulle jag aldrig ge mina marsvin, den är gjorde för männsikor. Grönsaker däremot, de innehåller naturligt c-vitamin och krävs inte särskilt mycket, det finns en massa snitsiga tabeller om det här och var.
Mitt råd - hoppa över c-brustabletten helt och hållet.
Envishet och drömmar

Envishet och drömmar
#1 men vilken sorts grönsak ska dom ha och hur mycket av den/marsvin?
Och många verkar ju ge just brus tabletter och det verkar ju fylla ut marsvinen c-vitamin behov ;)

Envishet och drömmar
På Eragons har Irene tagit kort på hur jättelite grönsaker som behövs för att fylla det dagliga c-vitamin behovet.
Hanna
Tack alla för era svar :D
Ett blad vitkål täcker dagsbehovet av C-vitamin. Jag brukar även blanda en liten bit C-vitaminbrus i vattnet när jag ger kligröt.
#6 Oj vad lite grönsaker det behövs! Jag gav dem betydligt mer och oroade mig för att dem kanske fick för lite… Usch, vad hönsig man är ibland :)
PÅ djur affären här i Katrineholm säger dom att om man
ger marsvinen vitkål varje dag så får dom i sig bra med c-vitaminer då behöver man inte ge dom c-vitamin brus eller annat .
Jag ger mina marsvin morötter och vitkål varje dag plus att dom får nytt vatten varje dag .
Brustablett i vattnet är onödigt och endast något man bör tillsätta vid förkylning eller nedsatt immunförsvar. Men inte mer än 1/4 tablett i 250 ml vatten har jag gått på när jag använt det. Dock har jag slutat med det nu då risken för urinsten ökar om man ger brustabletter.
Visst är inte c-vitaminbehovet så stort. Men marsvin är inte heller så stora ;) Människors c-vitaminbehov är i alla fall 60 mg/dag. Vilket inte heller är särsklit mycket ^^ Men grönsaker innehåller ju inte bara c-vitamin som är nyttigt utan också fibrer, mineraler och andra vitaminer.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Pratar ni om helt vanliga brustabletter som vi människor också tar ibland - sådana på rör? Ger ni det till era grisar?
Det kan väl inte vara bra för deras små magar, det är ju jättesurt :S
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
#12 ger man brus ska dom såklart få otroligt mycket mer vatten och sen får man dela tabletten så det blir inte så starkt. Sen ska man välja rätt sort oxå, olika sorter är bra eller dåliga ;)

…eller så hoppar man över det helt och ger dem grönsaker. 
Envishet och drömmar
#14 Precis! :)
Mvh Felicia
Hej jag har haft två marsvin men det ena dog i dag i morse vid 9 tiden i min famn då hade det varit sjuk i en månad men jag var inte till vetrinären någon ting , jag ger mina bara morötter , vitkål och marsvinsblandning med c-vitamin plus pellets med c-vitamin .
#16 Vad tråkigt att ditt marsvin dog, däremot var det ju väldigt dumt att inte åka till veterinären :( Du bör ge dem andra grönsaker än morötter och vitkål. Det blir en väldigt ensidig och tråkig kost för dem. Dessutom bör du skippa marsvinsblandningen och pelletsen och ge annat kraftfoder istället - beroende på vilken pelletssort du ger. Och till sist måste du skaffa en ny marsvinskompis åt det marsvinet som är kvar :)
Mvh Felicia