Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: månadens-marsvin
Läst 3104 ggr
Abico
0

Månadens marsvin februari 2009

Då drar jag igång februari tävlingen med förhoppning om att det kommer in många fina bidrag även den här månaden.

Tävlingarna annordnas av Medarbetare eller värd, och denna får inte delta i tävlingen utan är den som dömer (vid över 20 bidrag) och håller i tävlingen.

-> Regler:

• Max 2 bilder, inte på samma marsvin, per person och månad.

• Det får endast finnas 1 marsvin på bilden (det marsvinet som är med och tävlar).

• Bilder som tidigare har deltagit i Månadens marsvin får inte delta igen.

• Det ska finnas med en liten beskrivning om marsvinet (den bedöms också, lika mycket som bilden!)

• Vinnande marsvin får inte delta igen (dvs. samma marsvin får inte delta fler än 1 gång under året).

-> **Övrig information:

-** Runt den 20:onde påbörjas en röstning (för medlemmarna) där de 20 bästa bidragen tävlar i finalen.

- Tävlingen (röstningen) avgörs runt den 30:onde samma månad som marsvinet vinner, dvs. Månadens marsvin april koras i slutet av april osv. 

- I december röstas en utav vinnarna av Månadens marsvin fram till Årets marsvin 2009.

Så välkomna med era bidrag och stort lycka till!_
(Man kan skicka in bidrag t.o.m. 22 februari)_ 

//Medarbetarna & värden på Marsvin.ifokus

Hanna 

[Buppie]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bidrag nr 1 - Lucifer

Lucifer eller Bucifer som han också kallas är en riktig liten buse. Om matte låter honom springa på golvet i ett inhängnat område så är det första Lucifer gör att hitta en smart flyktväg. När matte Andrea hade suttit dig där en gång och sen gick för att hämta lita gurka. Så när matte kommer tillbaka så sitter han i pelletsskålen och ser oskyldigt på mig.

Lucifer är en liten kille som fyller 1 år den 10:onde september i år.

Han är en liten blyg kille, men när det vankas persilja då springer han skrikandes fram och norpar åt sig en rejäl bit.

Vi köpte Lucifer i en djuraffär för cirka 3 månader sen.

Hans bästa kompis är Lurvas som han bor tillsammans med. Dom bråkar nästan aldrig med varandra.

petronellaa
0

Bidrag nr 2 - Kaj

Här är min lilla kille på 5 år. Han är världens snällaste marsvin och då menar jag SNÄLLASTE! Han gör precis allt för en och slickar alltid en. Han har otroligt lugnt temprament och har aldrig bitit någon. Han älskar att hoppa och springa i gräset på sommaren.

Hoppas ni röstar på världens bästa kaj! :)

godisgrisen
0

Bidrag nr 3 - Episkey

Möt Episkey! Hon är ett trevligt litet marsvin som började sitt liv mycket dramatiskt. Hon föddes mitt i natten och det var bara tur att hennes matte vaknade. När matte kom till buren hade mamma Omote putsat och fixat med syskomen men klarade inte av att ta hand om. Episkey som troligtvis föddes sist. Hon satt som paralyserad och lilla Episkey låg kall och krampande i sina hinnor. Jag (matte) froterade henne varm men trodde inte det skulle gå vägen då Episkey var mycket svag.

På morgonen satt hon där ändå pigg som en mört! Vi döper våra marsvinskullar efter Harry Potter nu var det dax för E kullen. Episkey är en helande trollformel - jag helade henne! Tyvärr slutade inte historien här och inte heller helt lyckligt. Mamma Omote hade vridit sönder sitt bäcken under förlossningen och klarade inte så bra att sköta sina ungar. Episkeys bror Errol dog tre dygn gammal och mamma Omote fick avlivas ett par veckor senare när hennes tillstånd förvärrades. Episkey och hennes syter Eloise fick stödmatas men har båda blivit vuxna och friska marsvin och de är båda mammor! Episkey fich tvillingarna Imperio och Impedimenta för snart tre veckor sedan och hon är en utmärkt mor.

På bilden är hon faktiskt högdräktig men det syns inte hon var inte särskilt tjock trots att ungarna var välväxta. Här tigger hon mat och gnager och skakar galler i kör med resten av marsvinen. Hela köket dånar, jag lovar!

FeliciaS
0

Bidrag nr 4 - Frideborg

Morotspuss? Nähä, okej då. Då kan jag väl ta och presentera mig själv istället. Frideborg heter jag, är en ypperligt söt Crested saffronhona på sju månader. Jag har namnsdag 12 januari och födelsedag 8 juli. Min päls är gyllengul, ögonen rubinröda och munnen för det mesta åt det röda hållet - trots att jag bara bor ihop med tjejer vill man väl vara snygg ^^
Som bilden visar har jag långa tjusiga morrhår, vilka är väldigt bra att kittla matte i nacken med när jag sitter på hennes axel och spanar ut över omvärlden. Inte konstigt att jag får höra att jag är en papegoja ibland, kanske ni tycker. Jag är väldigt pigg och nyfiken på det mesta och tar livet med ett glädjeskutt och en bit mat. Paprika står allra högst på listan, främst gul sådan (matchar ju min päls så bra). Jag har varit på Petutställning två gånger, och på den senaste fick jag faktiskt ett silverkort. Något annat värt att nämna är att jag har en egen blogg - alldeles själv. Men mitt liv delar jag med den något knasiga CH-teddyn Hera och lilla virvelgrisen Saga. De är för det mesta riktigt bra kompisar, särskilt när det är bustajm.
Morotspussar från Frideborg

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Emma-U
0

Bidrag nr 5 - Douglas

Hej, jag heter Douglas och lite mer än ett år ung. Jag fullkomligt älskar allt som går att äta, helst ska det vara grönsaker, men jag har även gett mig på såväl filtar, mattes morgonrock, soffbordet och en tygdyna som jag snart är klar med. Hihi, det är roligt och så smakar det så annorlunda ^^ Men annars tycker jag nog bäst om bladpersilja… eller morot… eller pellets är också gott… och paprika!

Jag bor tillsammans med min kompis Enzo i en jättestor hage, han tror att han bestämmer över mig men när han minst anar det så smyger jag upp bakom honom och kittlar honom i rumpan - det tycker han inte om men jag är lite busig av mig.

Intressen? Tja, jag brukar göra roliga volter inne i vår igloo i hagen. Där rullar jag runt och gör konster som inte många andra marsvin behärskar :) Popcornhopp är jag också bra på… och att äta - det är gott! Matte säger att jag nog behöver hålla igen lite, men det tycker inte jag. Så länge jag kan gå och skutta så är jag glad - och det kan jag och det är jag ^^

Tack för mig.
Kram Douglas

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Emma-U
0

Bidrag nr 6 - Enzo

Jo, det är sant - jag är precis lika söt och snäll som jag ser ut. Jag heter Enzo och fyllde ett år i slutet av förra året - med andra ord är jag en ung, fräsch singelkille med glimten i ögat.

Jag älskar att skrika högt och länge, för matte och husse börjar alltid prata tillbaka till mig då. Jag börjar med lite vanligt bubblande, och sen börjar jag pipa lite högre - och när jag vet att jag fångat deras uppmärksamhet så sätter jag igång! Jag kan skrika som få andra grisar, och det kan nog vara min bästa egenskap.
Och det lönar sig ofta att skrika högst och längst, för när matte och husse vill tysta ner mig så måste de ge mig något gottgott - och det gör de allt som oftast ^^

Jag har förstått att jag är en väldigt söt gris, det räcker att jag sitter på ett visst sätt med huvudet lite åt sidan så börjar matte prata sött med mig och säga att ingen är så söt som jag. Och jag tror henne faktiskt - jag har sett mig själv i spegeln och om man jämför mig med min polare Douglas så vinner jag sötis-tävlingen :)

Det var min lilla presentation, nu ska jag gå och sjunga lite till ^^
Kramar från sötnos-Enzo!

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Teddysar
0

Bidrag nr 7 - Milton

Jag heter Milton och är ett 4 månaders busigt virvel marsvin ! Jag älskar att jaga och leka med min marsvins kompis hela dagarna och jag pratar exakt hela tiden x'D

Jag är av färgen black/golden7white

jag tycker mycket om brocolli och pellets :D sen så tycker jag det är sönt att ta ett varmt bad ;D

godisgrisen
0

Bidrag nr 8 - Ginny

Hej, jag heter Ginny jag är husses favoritmarsvin. Det är inte illa det eftersom vi är 20st som bor med husse och matte och några andra djur av som inte är lika betydelsefulla som oss marsvin. Jag tror de heter katter och den där med mjuk päls som slickar på mig ibland är en hm… kanin tror jag att det heter.

När jag var liten ville jag aldrig vara långt från mamma Poppy jag skrek som en stuken margris så fort människorna tog upp mig. Det har jag slutat med nu, för länge sen. Numera tycker jag att det är mysigt att gosa i famnen. Men ibland får jag för mig att leka ingen kan ta mig. Bara för det får jag och min dotter Dolly bo i en lite mindre bur för husse säger att han blir tokig på mig när jag rusar runt i buren. Vår lilla bur är ju inte pyttliten och vi får ju springa på golvet ofta så det är okej ändå tycker vi.

På bilden ser man mig det syns tydligt hur snygg jag är. Jag är "väckaregris" där. Husse har svårt att vakna på mornarna då sätter matte ett marsvin i hans säng oftast jag eller Dolly då vaknar husse och är på mycket bättre humör än om matte tjatat honom vaken. Det är mitt yrke det, väckaregris.

Creation
0

Bidrag nr 9 - Dianthus

Låt mig presentera… världens finaste lilla nejlika, Dianthus!
Det är nämligen vad hans namn är, en nejlikväxt, för den som inte vet.

"Dinno", som jag också kallar honom, är min helcoola mysgrabb. Det finns mycket man kan göra med honom utan att han för några klagomål. Han är så fantastiskt lugn och tolerant att jag nästan beundrar honom. Nåväl, lite håröm är han, men det är väl i princip hans enda nackdel.

Godis för synen är han med, som ni får bevis av på den här bilden. Flört

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Creation
0

Bidrag nr 10 - Cinnober 

Och sist men verkligen inte minst… så stiger min lilla mineral Cinnober ut i rampljuset!
Ni kan tänka er varför han är en mineral om man tänker på vad jag skrev i det senaste inlägget. ;)

"Cinno", som denna grabb också kallas, är nog det toksötaste marsvinet jag någonsin sett på maken! Han är den värsta lilla odåga när det kommer till mys och att lyda matte, men jag kan inte göra annat än att skratta åt hans galna påhitt. Trots att han kan vara ett litet monster ibland, är han så skicklig på att uppmuntra mig under mina dåliga dagar att jag inte kan undgå att älska honom i alla fall.

Cinno och Dinno, de är som ying och yang(perfekta för varandra) verkligen. Men C-grabben kan nog lyckas han med, som han gjorde med den här bilden!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Berlau
0

Bidrag nr 11 - Berta

Det här är.. *trumvirvel* Berta! Berta är ett mycket busigt marsvin som älskar att springa på golvet. Förut fick dom springa i ett rum, helt för sig själva hon och Laura. Men nu har vi fått bygga en lite mindre hage eftersom att som bet på inprincip allting ;)

Berta köpte jag för ungefär 13 månader sedan, från eragons omplacering av marsvin. Jättenöjd, fick först kolla på alla killar, fastnade inte riktigt för någon, så jag fick kolla i tjejburen, och då såg jag Berta & Laura. Innan eragons omplacering så var Berta en Bellie som bodde hos någon som gav dom förmycket mat..? Vet inte riktigt historien. Men vid "adoptionen" vägde hon ca; 1300 gr! Men nu är hon normalviktig, iallafall enligt mig : )

Berta är flockledaren av dom två marsvin jag har, hon fyller tre i december, den 1:a dec. Börjar bli lite äldre nu, men det kan man inte tro så som hon springer runt på golvet. På bilden ser man en "svart" Berta. Men igentligen har hon en brun cirkel runt kroppen och under hakan, jag tror hon är ett self marsvin  ; )

Fiona
0

Bidrag nr 12 - Kålan

Här är lilla Kålan, en liten tös på 4 år. Hon är en mycket matglad liten gris, konstigt att hon inte rullar fram så mycket som hon äter ;) Favvo maten är persilija som hon slukar i ett nafs! Kålan gillar att vara ute på golvet och busa, mysa i höet eller sova i huset. Hon har vart på två Pet utställningar, har väl gått helt okej. Men hon har avslöjat att hon ska satsa högre, hmm ska bli kul att se i mölndal vad hon har för planer!  Kålan har några väldigt långa hårstrån på ryggen som hänger ner väldigt tjusigt över rumpan, mycket stiligt!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

svampi
0

Bidrag nr 13 - Alva

Min lilla solstråle som alltid lyser upp den mörkast dagen. Det känns så otroligt skönt att veta att du finns där hemma när jag kommer från skolan eller vad det nu är. Trots att jag inte alltid mår bra, så vet jag att en liten stund med dig läker alla sår.

FeliciaS
0

Äh, lite fler bidrag kan vi få ihop! Kom igen nu alla ni medlemmar som sitter och håller på fina bilder på era marsvin - känn er träffade. Jag vet vilka ni är ;P

Mvh Felicia

Caspia
0

Bidrag nr 14 - Allan

Hört talas om begreppet att "spela Allan"? Det användes flitigt där jag växte upp. Här gör min marsvinshona som heter just Allan en alldeles egen tolkning…

Allan hette hos sina tidigare ägare Alannah men min pappa tyckte att det var ett konstigt namn och döpte om henne. Tur det kanske, för hur man spelar Alannah har jag ingen aning om.

Envishet och drömmar

Stormviskaren
0

Bidrag nr 15 - Stormviskaren´s Hanna Hirsch

Hej här kommer jag! Lilla Busiga Hanna som matte kallar mig, är så mycket som 3 dagar idag :) Är av rasen Sheltie. Jag tror att matte tycker om mig för hon pillar väldigt mycket på mig, idag smakade jag på hennes ena finger, smakade morötter! Matte sa att jag fått musse pig öron, undra vad det är? Jag tycker mina öron ser ut som mina bröders men nu ska jag gå och lägga mig under mammas kompis tjocka härliga päls och ta en tupplur, ha de bra! // Hanna:)

Abico
0

#16 - Jag tycker att hon klär fantatiskt i namnet lilla Hanna :)
Bev det Picasso och Da Vinci som jag föreslog på de andra eller?

Hanna 

Bella-R
0

Bidrag nr 16 - Mitch

Jag bidrar med en bild på min senaste nykomling: Mitch!

Han anlände hit igår, så jag har inte riktigt fått så mycket tid med honom än, men från det första ögonblicket jag såg honom så utstrålade han lugn & harmoni, och det var kärlek vid första ögonkastet.
Urgo kille som verkligen visar vad han vill! Nyfiken på mat, även på det matte äter :) Mycket speciell grabb, måste jag säga. Han är sin egen på alla sätt & vis.
O jag älskar honom redan. Söta rara underbara Mitch.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Stormviskaren
0

#17 hehe de blev Hanna Hirsch, Leonardo da Vinci och Vincent von Gogh

Abico
0

#19 - Perfekt :P

Hanna 

Skojjig
0

Bidrag nr 17 - Tilly

Mitt lilla marsvin tilly älskar att vara ute och att springa hon är jätte gullig och brukar oftast leka med sin kompis selma hon liknar som dit marsvin Abico men hon är brun på rumpan det är jätte gulligt.

tjorve
0

Bidrag nr 18 - Alma

hej.

alma heter jag och fyller 10 veckor imorgon, på ett ungefär.

jag är nyfiknast av mig och min kompis wilma, och sötast också på mitt sätt :)

jag är alldeles fluffig med någon virvel här och där, men mest fluffig. till och med mina morrhår är lockiga.

jag gillar att slicka på mattes ansikte och nafsa i hennes näsa, men mest att göra roliga skutt på min mjuka "vetbed" i buren. det är min favoritplats, fast min trähydda är inte så dålig den heller!

Berlau
0

Vad söt Alma var - jag heter också Alma :p

Ziggi
0

22# nej vilken sötnos!:)

tjorve
0

#23 & #24

tack! det tycker verkligen jag också :) men det brukar ju vara så med ens egna..

Cavia
0

Mitt bidrag får bli Ixias Evert =)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

FeliciaS
0

#26 Ett giltigt bidrag måste innehålla en liten beskrivning om marsvinet ^^

Mvh Felicia

Lyan
0

Bidrag nr: 19 - Oops Wojvoj

Min lilla Wojvoj. Hon var världens suraste bitch och var enväldig härskare i stora flocken, men hon var aldrig elak när de väl accepterade att hon var bäst! Jag fick hem henne när hon var ca 5 månader, hon var det vackraste jag sett! Hon var snäll som ett lamm hos mig men när hon flyttade hem till sin uppfödare för en kull, då visade hon sitt rätta jag, gud nåde den som gick nära hennes hus. När hon kom hem igen fick jag se en riktig bitch i arbete! När jag skulle slå ihop flockarna till en gick jag och hade ont i magen, jag tänkte att när Wojvoj och Nosta (den andra gruppens bitch) träffas får jag stå beredd med handuk att kasta över dem när pälstussarna börjar flyga. MEN de gick fram till varandra, nosade på varandra och gick vidare Förvånad. Aldrig ett slagsmål efter det, hela gruppen var så lugn och harmonisk!

Hon var sååå vacker och på sin första utställning blev hon bästa OST, så fort domaren svalt sin förvåning över min underbara tös, hon är en lakeland!!! Med långa, skinande korkskruvslockar! Den enda Satincoronetlakelanden jag någonsin hört talas om!

Hon låg och kämpade mot den massiva infektionen som härjade i henns kropp hela natten, jag hade henne i mitt armveck för hon var så kall och hela natten kände jag hennes hjärta ticka och hörde hennes ansträngda andetag, enda till imorse när hon stillsamt vandrade över regnbågsbron. Vila i frid, mitt älskade hjärta Gråter Jag kommer aldrig glömma dig!

Berlau
0

Oj vad fin, aldrig sett något så gulligt(förutom mina då)! ;) Beklagar, blir så arg på veterinärer ibland..!

Ziggi
0

#28 Oj vilka fina lockar! har aldrig sett korkskruvs lockar på ett marsvin förut. super söt gris du har!Glad Beklagar att hon gick bort.

svampi
0

Fina marsvin allihopa<3

Gnagge
0

jätte fina marsvinGlad

FeliciaS
0

Bara en dag kvar nu hörrni! ;)

Cavia - du kan väl skriva till en beskrivning? ^^

Mvh Felicia

A-Felicia
0

Bidrag nr 20 - Ture

Hej!
Jag fick namnet Ture för min matte tyckte jag såg ut som en liten gubbe med kraftiga ögonbryn. Men jag har växt till mig lite och det är inte lika famträdande nu. 

Jag bor med två andra killar på T i en stor bur med en härlig hängmatta som jag bara älskar att ligga i och eftersom jag var den modigaste som först provade så får jag nästan ha den för mig själv.

I alla fall köpte min matte mig i en djuraffär den tredje advänt 2008 när hon var i akut behov av en bur till. Jag var tydligen så söt att hon inte kunde motstå mig. I djuraffären påstod de att jag var 6 veckor då.

Jag var så liten och rädd att jag knappt vågade äta, jag stog upptryckt mot väggen och var livrädd.

Men nu har jag förstått att jag kommit till en en familj som bryr sig om mig och skämmer bort oss alla med mycket uppmärksamhet, färska, nyttiga grönsaker och massor av hö.

Jag har blivit så trygg och tillgiven att jag knappt gör motstånd när de vill ta upp mig.

Livet är härlig och nu längtar jag till sommaren så jag kan få känna hur det är att få busa i gräset.

FeliciaS
0

#34 Jag kan ändra ditt inlägg som ett bidrag istället ;)

Mvh Felicia

A-Felicia
0

Tack, det var snällt Skrattande.

Abico
0

Röstningen har nu dragit igång i den här tråden.

Hanna 

Inlägget är låst för nya kommentarer