Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1118 ggr
alskadeida
0

Bur ett måste för marsvin?

Ja som det står tycker ni att en vanlig bur är ett "måste" för marsvinen eller kan man göra som man vill tycker ni så länge man håller måtten dvs.

Har kollat runt lite och alla har inte burar till sina marsvin.

En del har hagar, inhängnader och andra har stora skåp, även har jag sett något läckert en hage som är i slitstark nylon som man kan ha inne och ute.

Tufft.

Verkar ju roligt med det =)

finns på sidan djurmaxi.se

smådjur,

Heter T-Run.

Kollar bara runt lite..

alltid lika roligt.

Creation
0

Givetvis är inte bur ett måste ;) Det är många som använder skåp, hagar, liggande bokhyllor, osv. som du säger.

Och nog skulle den typen av hage du hittat skulle mycket väl kunna funka, i någon av de två större storlekarna då. Det enda som får mig att tveka lite är att marsvinen inte kan se ut ur den så lätt. Jag vet ju hur mycket mina marsvin brukar gilla att sitta på taket av huset för att blicka över omgivningen. :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

Bur är väl ett måste allt :P Men då menar jag det som går inom begreppet bur - oavsett om det är ett burskåp, golvflock, en hembyggd bur eller en omgjord bokhylla etc. Alltså inte enbart gallerburar. Och gallerburar är ju definitivt inget måste ;)

Inhägnader och hagar är svårt att ha som bur där marsvinen ständigt går, därför det inte är något ordentligt bottenmaterial och för att det sällan är såpass säkert som riktiga burar.

Den du hittat på Djurmaxi är ju jättefräck! ;) Och jag skulle absolut vela ha en sån - i största storleken i så fall. Däremot inte som bur där marsvinen bor för det är ju tyg och långt ifrån lika hållbart som en stadig plastbotten till exempel. Men som inhägnad - absolut! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

#2 Just det *s* Tänkte inte på bottenmaterialet som ju behövs. Då blir hagen mer olämplig som "dygnet runt"-bur.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

#3 Precis. Och tyg håller inte bra alls för urin tyvärr - det blir snabbt äckligt efter bara ett litet tag där ^^

Mvh Felicia

alskadeida
0

Ok.

Men vad tror ni om själva allt annat på den på djurmaxi?

dvs om man lägger bättre material som golv.

Tror ni att dem kommer tugga sig ut?

Man kan ju även lägga något runt osv.

Vad säger ni?

alskadeida
0

http://www.hansesgarden.se/playpen.html

liknande denna, men med bättre golv, tror ni om liknande?

äter dem sig ur?

tänkte, denna är säker mm, läst om de som har liknande, mjukt och så överallt, samt man kan ha öppet ovanpå samt djuret ser ut mm, ej för varmt heller.

tantnett
0

#6 Nej jag skulle inte vilja ha mina marsvin permanent i ett sådant "tält". Men som en tillfällig hage är den nog helt ok.

Varför jag inte valt detta som permanent boplats är:

Tror för det första att det skulle bli väldigt svårarbetat med städning m.m.

Sen tror jag inte marsvinen skulle trivas i det. Precis som Creation skriver så vill marsvinen ha koll och vara med i allt som händer.

Jag tycker detta ser för instängt ut.

Och även som du säger att marsvinen ser ut? så tror jag inte dom får tillräcklig sikt.

Svårt att svara på om dom kan bita sig ur det då man inte ser hur botten är på det.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[findusen]
0

har en bekants bekant som har sina marsvin lösa i köket.. dom har en toalett (som dom oftast går på) och en mathörna.. så man kan väl säga att köket är deras bur :P

[Liinda]
0

Jag tycker inte att man behöver bur om man inte vill det, det enda kravet är att dom ska bo så att dom kan söka skydd någonstans, någonstans där dom kan kissa bajsa och det sugs upp så att dom inte bli så jättekissiga i pälsen, och att det inte finns farliga saker runt tex sladdar, hål i väggen bland annat. Sen tycker jag faktiskt att det är upp till en själv hur man vill ha det. Bara marsvinen trivs så :)

Jag själv har ju kaninen springades lös i hela mitt rum, han har ingen bur utan bara en kattlåda som toalätt och en transportbur med hö i och som han kan söka skydd i . Han verkar nöjd :)

Berlau
0

Jo, men nu är det marsvin ;)

[Liinda]
0

Ja och jag tycker man kan ha marsvinen lösa i ett rum om man vill det också om man har det så som jag skrev alltå att dom kan söka skydd, det inte finns några sladdar bland annat.. Jag mena liksom på om man kan ha kanin så varför skulle man inte kunna ha marsvin så också då?

FeliciaS
0

#5 #6 Nej, jag tror tyvärr inte det är någon bra idé alls att ha som permanent bur åt marsvinen. Just av de anledningarna tantnett har nämnt.

#11 Självklart, om man har tillräckligt skyddat från sladdar och allt annat kan man ju ha dem lösa - om de har någonstans de uträttar sina behov och kan komma undan. Men bara tanken att ha en stor hög med hö på golvet eller lägga grönsakerna på golvet är ju lite halvtrevlig… :P

Mvh Felicia

[Liinda]
0

Ja men då kan man ju ha en transportbur full med hö som dom kan gå in och sova i och så kan dom äta höet där inne. Det funkar ju :)