Himalaya långhår
Jag undrar om någon kan förklara hur man skulle gå till väga om man vill avla långhår i färgen himalaya? Vad för slags avelsdjur skulle man i så fall leta efter? Jag är för tillfället bara nyfiken på hur det fungerar :)
Man kanske ska leta efter långhår i färgen himalaya och pe white? Det finns ju inte gott om himalaya långhår, men ett par stycken i alla fall ;) Lämnar över utförligare/mer korrekt svar till någon kunnig.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Teckningen himalaya menar jag :)

#1 Jag har redan en himalaya texel. Men det verkar ju inte finnas så många himalaya långhår (i sverige?). Jag tänkte om det räcker om dom är bärare eller något sånt, och hur detta i så fall funkar :)
Sedan så undrar jag också om man parar ett marsvin som är bärare av pe white/himalaya med ett annat marsvin som också är det, hur stor chans är det då att ungarna blir himalaya?
#2 Ja, förstår det ;) Det var mest jag som "slarvade" och skrev färgen och inte "teckningen himalaya eller färgen pe white".
#3 Okej sött ;) Oj oj, det får någon annan svara på.
Mvh Felicia
#3 Har sett en uppfödare i norge som riktade in sig på sheltie himalayor på nätet någonstans… minns inte vad uppfödningen hette.
En svensk uppfödning har haft sheltie himalayor till salu också(men riktar sig inte in på denna teckning, vad jag vet).
Vet allt detta för att jag i vintras(när mina två töser fortfarande levde) var lite inne på att skaffa en långhårig himmie själv. ^^ De är jättefina!
Finns en himalaya(nonself då) uppfödare här på iFokus också. :) Vet inte hur ofta hon är inne, men du kan ju försöka kontakta henne. Har haft himmisar till salu i en annons här, så du bör hitta den och på så sätt henne genom sökfunktionen.
Men vad jag vet brukar himalayauppfödare mest avla himmie+himmie? Kanske tar in någon black himalaya-bärare då och då för att förbättra typen också.
Fast som långhårsuppfödare borde man ju då välja någon black himmiebärare med bra pälstyp snarare och ganska ofta(då utbudet av långhåriga himmiesar är ganska smalt måste man ju "spä ut" generna lite dessutom och så är det inte säkert att de väl tecknade långhåriga himmiesarna har bra pälstyp heller), då det är det som är av mest vikt i bedömningen. :)
Fast nu ska jag inte lura dig med vad jag fått för mig. :P Någon som är säkrare på ämnet får svara istället.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#5 Med black himalaya bärare menar du alltså ett marsvin som är black som BÄR på himalaya? Bara så att jag fattar rätt ;)
#6 Ja, det var vad jag menade ^^
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Att få marsvin som är himalaya är inte så svårt - de flesta med långhår försöker nog undvika det faktiskt. De är svårsålda och i och med att pälsen är vit är de svårskötta och jobbiga att ställa ut.
Jag har t.ex. ett antal creamar. Alla mina creamar bär på pe white-himalaya anlag.
Men däremot att få bra tecknade himalayas, alltså som har alla teckningspunkterna. Det är knepigare.
Allra helst skulle man använda enfärgade svarta och para med himalaya/pe white och sen antingen para en såna avkommor (bärare) med andra bärare eller med himalaya/pew.
Problemet är att anlag för vitteckning eller för flerfärgat kan göra att man tappar en eller flera teckningspunkter på himalayan. Ett svart marsvin med goldenbläs och vita tassar "förvandlas" med himalaya-blekningen till en himalaya som bara har mörka öron men saknar både tass-teckning och smut.
#8 Hrm, knepigt ;) Ja, i och för sig - vita långhårspälsar måste vara jobbiga att hålla rena ^^, Tyckte Seras vita päls var tillräckligt. Men teckningen är väldigt fräck på nonself i alla fall :)
Mvh Felicia
Det är jättefint när de har alla teckningspunkterna. Eller framför allt är det smutten som gör det och den är val det knepigaste att få till. Tänk på hur vanligt det är med bläsar på flerfärgade marsvin…

Jag tycker himalaya är otroligt vackert, men förstår ändå att de troligen är svårsålda. Min texel som är himalaya har mörka öron och nos, men ej mörka tassar.
Detta var knepigt att förstå för en som inte alls är insatt i färggenetik ÄN, men försöker lära mig :)
#8 Man använder sig alltså utav enfärgade svarta tillsammans med himalaya/pew. Dina creamar, t. ex, skulle du inte använda för att få bra himalaya? Om vi säger att det var det du var ute efter.
Tja.. Om jag enbart var ute efter färgen och inte brydde mig om rastypen skulle jag göra så. Det är snabbaste vägen till helt korrekt teckning. Men för det mesta om man vill färgavla en pälsras så vill man väl ha både och. Och då måste man vara beredd på att kompromissa, både med rastyp och färg/teckning. Då får man använda sig av det näst bästa eller kanske t.o.m. näst-näst bästa. Så visst skulle jag kunna använda creamarna. Det är bara en lite längre väg att gå.

#12 Okej. Tack för svaret! :) En följdfråga, om man parar två marsvin som är bärare av himalaya/pew, hur stor andel av ungarna blir då himalaya teoretiskt sett?
(Ex. Min himalaya texel är ur en kull på tre ungar varav två st är himalaya. Föräldrarna är High Hats Peter Pan och Love Miracles Quorinna.)
#13 Statistiskt sätt blir 25% himalaya/pew.

#14 Tack!
Varför är dem svårsåld?
svårskött päls?
inte värre än andra
Deras vita päls blir lätt smutsig och dom kissar lätt på den.
svårsålda vet jag inte direkt vad det beror på, kanske de röda ögonen?
#16 Själva pälsen i sig är väl inte svårskött, däremot syns ju smutsen betydligt mer på en vit lång päls :P
Mvh Felicia