Hur mycket och vilken pellets?
Vilken sorts pellets ger ni era marsvin? Hur mycket får de per dag per marsvin (hur gamla är marsvinen?) och äter de upp den mängden tills nästan utfodring?
Mina småttisar har en skål i buren men det minskar ingenting. De har ätit lite av det men det är väldigt lite, knappt märkbart. Jag serverar Carrier, brukar de tycka bättre om andra märken? Det har bara blivit det eftersom jag hade en säck hemma som kaninerna ätit av fram tills nu när vi bytt foder till dem.
Jag ger också Carrier (efter tips från ninnis uppfödare) och jag ger ca 2 msk foder per vuxet marsvin. De mesta äter dem upp men det som blir kvar häller jag upp i spånet. Jag ger mina grisar Carrier en gång om dagen och nu har jag börjat ge på kvällen bara. :-)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
I tre av fyra burar här hemma (en bur med två hanar 1-1½ år, en bur med två honor ½ och 5 år och en bur med en dräktig hona&en tvåårig hona) ges det fri tillgång på kraftfoder, Lottiepellets blandat med havregryn/kornkross. I den fjärde buren går Sune på 7 år och han får 2-3 msk om dagen.
Hanna
Just nu ger jag Lottie morot & äpple samt Lottie havre & vetekli (blandat). Men kraftfoderblandningen består av 2/4 kornkross, 1/4 skalad helhavre och 1/4 pellets. Alla tre är honor, på 7 och 7,5 mån samt en fullvuxen (ca 1,5-2 år någonting). Jag fyller på varannan dag med 3-4 msk ungefär, det brukar alltid vara massa kornkross kvar :P Men det är inte riktigt meningen att de ska äta upp allt heller, för skålen är nästan helt fylld när jag gett dem nytt.
Jag ska sluta med Lottiepellets när den jag har nu är slut. Då ska jag börja ge dem ca 2 msk (på 3 marsvin) Oxbow/dag istället, utblandat med havre och kornkross som nu. Pellets ska de få tills de två yngsta är färdigvuxna, sedan ska jag sluta helt med det ;) Känns inte helt bra att ge dem pellets, särskilt när de inte behöver det (finns så mycket bättre kraftfoder menar jag)…
#0 Jag skulle bytt till Oxbow eller möjligtvis Lottie (om de inte är vuxna), vad jag vet har inte Carrier ett jättebra innehåll anpassat till marsvin. Är inte 100 på det, skriv gärna ut näringsinnehållet, eftersom det inte går att hitta på internet ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Ger Lottie, havre och vete ;)
* Sebbe, 1 år, ½-1 dl/dag
* Sammy, 1 år, ½-1 dl/dag
* Snuttan, 2½ år, 1 dl/dag (dräcktig)
Hanarna äter alltid upp sitt på 1 dag, honan kan det ta ca 1½ dag att äta upp ;)
#4 Oj, vad mycket pellets de äter! Mina skulle aldrig ens få i sig så mycket *s* Har gett fri tillgång på pellets till vuxna marsvin förut, och då gick det max ½ dl till två stycken/dag ^^
Vilken sort ger du?
Mvh Felicia
#5 Lottie kanin å marsvin, havre och vete ;)
Det bästa är att dom inte är tjocka heller. Sebbe är nästan lite mager :/
#6 Okej ;) Oj, haha ^^
Mvh Felicia

CARRIER
Innehåll:
Lucern (grönmjöl)
Havre
Vetekli
Betfiber
Soja
Bryggerijäst
Vitaminer
Mineraler
Spårelement
Näringsvärde:
Råprotein 14%
Råfett 4%
Växttråd 12,5%
Vatten 12%
Aska 7% (Mineralämnen)
Mineraler och spårämnen:
Kalcium 1,2%
Fosfor 0,6%
Selen 0,3mg/kg
Koppar 6,0 mg/kg
Energivärde:
Omsättbar energi 11,4mj/kg
Vitamininnehåll/kg:
Vitamin A 12000IE
Vitamin B3 1200IE
Vitamin E 45mg
Vitamin B1 4mg
Vitamin B2 10mg
Vitamin B6 6mg
Vitamin B12 0,03mg
Vitamin K3 2mg
Vitamin C 600mg
Folinsyra 0,6mg
Ca. pantotenat 30mg
Niacin 60mg
Kolinklorid 560mg
Biotin 0,2mg
*pust* 

Mig säger det egentligen ingenting. Till kaninerna ger jag en blandning av rabbfor och granngårdens havrefri musli (båda egentligen för hästar). Kan marsvinen äta detsamma? Jag blandar 50/50 till kaninerna.
Näringsvärde för muslin hittar ni här:
Granngårdens Musli
Rabbfor
Råvaruinnehåll:
Lucernmjöl 27%
Vete 16%
Vetekli 15%
Korn 15%
Sojamjöl 10,5%
Havre 8%
Melasserad betpressmassa 4%
Kli av skalad havre 2%
Kalciumkarbonat 1,1%
Fettsyror 0,5%
Koksalt 0,44%
Monokalciumfosfat 0,33%
Näringsinnehåll:
Råprotein: 16,5%
Råfett 3,7%
Aska 6,8%
Vatten 11,3%
Växttråd: 13,8%
N 2,6%
Ca 0,9%
P 0,5%
Mg 0,2%
K 1,2%
Na 0,23%
Energi enligt SJV 10,9 MJ
Olika typer av fodertillsatser:
Vitamin A 10000 IE
Vitamin D3 3000 IE
Vitamin E 50mg
Koppar 6mg
Selen 0,3mg

Vad säger ni om blandning av rabbfor och granngårdens havrefri musli till marsvin? Är det helt åt pipan? *ler*
#10 Ingen bra blandning alls, innehåller alldeles för mycket kalcium och för lite växttråd.

Rabbfor har ju mer än vad tex carrier har… fast då har å andra sidan muslin lite mindre än carrier :p
#7 ja, men antar att mina rör sig kanske lite mer än andra då dom inte är tjocka men får mycke pellets. Fast iof dom är ju över allt och ingenstans när dom är vakna, hoppas å klättrar på allt och full fart hela dan ;D
Fast inte utanför buren, då e allt läskigt å tråkigt, så gäller att inreda buren kul :P