Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 2171 ggr
alskadeida
0

Varför är Himalaya svårsåld?

Kan någon berätta om det?

Varför det är så?

Är ju en jättefin färg och inte så vanlig, tycker folk vill ha ett ovanligt marsvin stället för alla svarta.

Svåra att ställa ut?

Svåra att få fram färgerna?

Vilka skall man para för att få fram bra himalaya blck och choklad?

Någon som kan?

Stormviskaren
0

svår sålda vet jag inte, de är väl inte så svårsålda tycker jag. dom är ju som alla andra färger, har sina egenskaper som man bedömer på.

alskadeida
0

Läste inlägg att denna färg är svårsåld och svår i och med dem har vit päls.

Kan någon förklara denna färg, varför är den så mycket sämre än andra?

Få uppfödare i Sverige, är det för det är så svårt att få fram denna färg?

Ireth
0

#2 Färgen är ju inte sämre på så sätt. Det handlar väl mer om att de har röda ögon (vilket kanske inte så många tycker om) och att pälsen är vit och alltså lättare blir smutsig. Själv tycker jag att himalaya är en av de vackraste teckningarna, här hemma finns en himalaya texel :)

FeliciaS
0

Det kanske också kan bero på att de blir sk "feltecknade" och därför vill "ingen" ha dem… Jag vet inte :P Men i alla fall tycker jag det är en underbart vacker teckning och vill själv ha en Nonself black himalaya hona ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

moonlights
0

Plus att dem kräver en sval temperatur för att deras teckning ska va som bäst, så det kan ju också vara problem.

nybban
0

Tror också att det beror på dom röda ögonen, det upplevs ofta som lite läskigt. Har själv lite svårt för rödögda djur.

idipidi
0

Himalaya är absolut svårsålda. Det handlar nog om en kombination av de röda ögonen och att de sällan får så fin teckning som på "praktexemplaren" utan kan uppfattas mer som vita med smutsiga öron. ;) Dessutom tecknar de ut sent och ser nästan ut som rödögda vita när de säljs. Rödögda vita är också väldigt svårsålt, tyvärr.

Som avelsvariant handlar det nog också om att de måste bo ganska svalt för att få bra teckning. På sommaren blir de bleka…

Sandra
0

Kan inte någon vänlig själ visa en bild på en Himalaya? Jag är inte så belevad i färg och ras världen =)

moonlights
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På bilden:
"Arcticas smell"
Crested black himalaya

spiritedaway
0

jag tycker dom är jättefina :) tycker det är fint med röda ögon.

FeliciaS
0

Jag visste inte att de skulle bo svalt för att teckningen skulle vara som bäst! Vad skumt ;) Men man lär sig något nytt varje dag.

Mvh Felicia

[Buppie]
0

#9 han liknar min ludde lite Gråter (dog 18 oktober 2008) Gråter

Jag gillar himalya dom är jättefina

idipidi
0

#11 Det är ett jättekul fenomen faktiskt. Själva pigment-proteinet som ger den mörka färgen är temperaturkänsligt. Den mörka färgen bildas alltså bara på de svalaste delarna av kroppen - tassar, nos och öron.

Abico
0

#13 - Oj, vad häftigt!

Hanna 

Sandra
0

Ser alla himalayafärgade marsvin ut som #9? Den va ju jättefin! Det ser ut som en birma (kattras) fast i marsvinsutförande =) Då undrar ju jag också varför de är svårsålda?

Fiona
0

#15 De finns ju svar på det längre upp i tråden ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

FeliciaS
0

#13 Ja, just det! Oj vad lustigt! ;) Så om man vill ha en himalaya att ställa ut ska man låta denna bo svalt (anta att h*n har "rätt" teckning i övrigt)? Vet du hur svalt ungefär - runt 12 grader eller 16-17…?

Mvh Felicia

Olofsberg
0

Jag ska själv köpa en Balck Himalaya Crsted kille som är helt sagolik ^^
Älskar verkligen den teckningen, finns inget finnare teckning i min värld.

Arcticas
0

Jag föder upp både rex och black himalaya. Jag har aldrig hört att just himalaya skulle vara mer svårsålt, däremot kan man väl generellt säga att rödögda marsvin inte faller, främst de som vill ha keldjur i smaken. En mamma som ringde och och ville ha marsvin sa att hennes dotter absolut inte ville ha ett rödögt. Jag bad de iaf komma och titta och såklart åkte de hem med en himmis. Ser man dem som fullt utfärgade vuxna så är det inte svårt att fastna för dem. OK, jag är väl subjektiv men jag tycker de är otroligt vackra. Som ungar kan man väl inte jämföra dem med en alpaca i söthet, men den som väntar på ngt gott….

Jag föder inte upp ungar i första hand för att sälja, utan främst för att komma vidare i min avel. Naturligtvis går det inte att behålla alla i varja kull så visst säljer jag men jag tror inte att man ska föda upp himmisar för att sälja som keldjur.

Med himmisarna är det väl som med all annan rasavel. Man får vara noggrann med vilka djur man avlar på. Jag använder mig bara av black himalaya och renavlade svarta i min avel och har inget problem med att få rätt teckning på dem. Sen är det "finliret" som är det svåra. De med kanonteckning blir ofta sotade i det vita. De som är helt vita kan då istället ha för liten smut och/eller skimlade bakben. En svår balansgång.

Om man ska ställa ut sin himmis så måste man ha dem svalare än rumstemperatur. Jag har mina i ett rum som håller 10-15 grader. Utställningsdjuren har jag där det är som svalast i rummet. Det är mycket möjligt att de hade blivit ännu bättre om jag hade haft de ännu svalare men jag ska ju själv vistas i rummet också.
De är inte uttecknade förrän tidigast vid 5 månaders ålder sen blir de dessutom ganska stora vilket gör att de är ganska långa och "sladdriga" i sin ungdom. Jag tycker de är som bäst då de passerat 1-årsdagen.

# 0 Hoppas du fått lite svar. Annars är det bara att fråga på.

Abico
0

#19 - Intressant läsning :)

Hanna 

Berlau
0

#19 Varför i så pass kall temperatur?

Fiona
0

#21 se inlägg #7 :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg