Bur med trä eller plastbotten?
Ni som har burar av trä: Är det inte jobbigt att hålla dom rena jämfört med en vanlig gallerbur med plastbotten? Jag är inne på att försöka snickra ihop något med hjälp av en bokhylla eller liknande, men vet inte riktigt vad jag föredrar. Finns ju fördelar och nackdelar med båda delarna :)
Vad tycker ni?
Trä enligt mig ruttnar fortare om man inte har en träskydd man målat eller så.
samt man skall helst ha en platsmatta i botte för slippa ex mögel mm som är skadligt mot djuren.
Annars ok med trä, lukten sätter sig mer.
Plats är lättare att göra rent, skölj med varmt vatten men gör rent ofta eftersom kisset fräter sig fast i plasten och blir fläckar.
Enligt gnaksynpunkt är trä bästa eftersom plasten inte är bra att äta på.
Men det skall den ju inte göra.man har grenar och leksaker mm.
Platsburarna är ju gjorda för att det skall varra lätt att göra rent.
Men det är ju som man vill själv.
Du kan ex köpa en stomme ur billys system på ikea och lägga den ner, ta ut hyllorna och då har du en ca 2 meter lång och 80 cm bred och 33 cm hög bur.
plastmatta i botten dvs som man har på toa, självka golvet, ingen vanlig matta utan våtrumsmatta,
sen efter det så gör du i ordning den.
Du måste bara tänka på att kanterna skall minst vara 25 cm hög.
Jag tycker att vanliga backar är för låg, egen erfarenhet då en del marsvin kan klätta över genom att dem sträcker på sig.
Bara att fråga om du vill veta.
Haft både burskåp, vanliga buar och uteburar, jag vet vad jag talar om.
Roligt att bygga själv men tar tid, räkna med från 1000 kr och uppåt.
Precis bytt från galler till trä ;)
Okej, galler är mer behändigt en en golvbur, man kan oftast ställa dom på en hylla osv. Men en träbur är oftast större och iallafall mina svin uppskatar den nya mer. Jag har en plastmata under som jag ej satt fast i "burringen", alltså den är helt flank undertill och marsvinen kan ej bita på den + att man har spån & hö.
För mig som redan hade plankor hemma var det vinkeljärnen, skruvarna och plastmattan som kostade. Det blev runt 200-300.
Måste även säga att denna form av bur inte är så bra om du har katt eller hund.
Då dem kan vara elak mot marsvinen.
Då skall du ha ett tak över buren så dem kan skydda sig.
Även om du har dem i ett eget rum eftersom djur kan öppna dörrar.
Se då till att låsa.

Jo, det är väl just det - en gallerbur är så himla behändig att städa eftersom man bara behöver tömma den och spola av plastbotten i duschen. Har man en bur av tex. en bokhylla så kanske det blir lite snuskigt efter ett tag. Fast det är klart, har man plastmatta i botten, kanske tidningar och sedan ordentligt med underlag på det så borde det inte vara några problem. Städar man tillräckligt ofta så borde fukten inte gå ner i botten ändå…
En annan fördel är att gallerburarna är lätta att flytta. Vi hade tänkt ha marsvinen i vardagsrummet eftersom det är där vi är mest, dessutom bor vi i en tvåa med ganska litet kök - men det kan ju vara bra att kunna flytta in buren i köket/sovrummet tillfälligt om man tex. har folk hemma, om man spelar hög musik eller liknande. Skulle det funka att sätta hjul på en bokhyllebur tror ni? Annars står dom ju där dom står liksom.
Nackdelen med gallerburarna är främst att dom är fula och tråkiga, och att det känns trist att gömma fina marsvin bakom galler. Det känns mer öppet med en bokhyllebur. Eller man kanske skulle snickra ihop nån plexiglasvariant?
Vi har inga andra djur här hemma så buren behöver inte fungera som ett skydd för dom, visserligen händer det att jag passar min mammas vovve någon gång ibland men dels är hon van vid smådjur och bryr sig inte om dom och dels kommer buren stå så att man alltid har den under uppsikt så det oroar jag mig inte för. Det är så sällan hon är här ändå, och skulle det vara så att man inte kan ha total koll en stund så är det bara att stänga in henne. Hon är alldeles för liten för att öppna dörrar så det är lugnt ;)