Vilket foder förutom vanlig pellets har ni?
Vad ge rni era marsvin för foder förutom vanlig marsvinsfoder så som pellets?
En del vet jag köper musli på granngården som även hästar äter eftersom det innehåller mycket nuttugt mm.
Bra foder tycker jag och smakligt.
Är roligt att veta lite om vad ni ger.

Menar du enbart pelletsfoder?
Isåfall så köper jag sällan pellets avsett för marsvin.
Som hästägare så tar jag med hem från stallet: Hel havre. Kornkross. Betfor vilket jag ger mycket lite av. Sen har vi i stallet även ett fullfoder som heter Kraft Grund, det är pelletrerat foder men det är mest kaninen som äter det.
Sen brukar jag köpa musliprodukterna i affärerna. Väljer då dom sorterna som innehåller frukter och bär. Det tycker dom är smaskens med musligröt.
Marsvin 4-ever
.
Hej!
Jag ger Lottiepellets och havrekross. Till hästen ger jag Kraft grund (pellets) och havrekross. Har dock aldrig provat att ge grund till marsvinen.
Jag ger Stampe eller om det är Lottie och blandar även ut med Oxbows foder, cavy cousin tror jag den jag har heter.
Vanligt som man köper i affärerna får de ej längre för de säger att det är dåligt för dem.
De brukar även få helhavre ibland när mamma har köpt hem till hönsen. När jag hade häst så åt inte marsvinen samma kraft grund som hästen utan de matvägrade då. Men de fick krosshavre och de gillade de.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#3 Utav vad anledning skulle musli köpt i affär vara dåligt?
Marsvin 4-ever
.
#5 menade inte müsli, menade gnagarblandningarna som man köper i affärerna, de tjatar ju nästan alla här inne om att man ej ska ge för det kan ge marsvinen urinsten och annat obehag.
Fast är inte müsli fullt med socker? De kan väl inte vara bra? Fast det kanske finns osockrade också.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Varför inte bara ge hö och grönsaker?
#7 Det fungerar också väldigt bra :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#7 det beror ju på vad marsvinet är i för ålder, kondition osv ^^
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Just nu får alla marsvinen här hemma torrfoder förutom höet och grönsakerna eftersom jag har många ungdjur som ska lägga på sig och två gamlingar som kan tappa lite i vikt om dom går helt utan torrfoder.
Till den dräktiga honan ger jag Lottie pellets blandat med havregryn, resten av marsvinen får bara havregryn. Någon gång i veckan bjuds dom på kligröt till kvällsmaten istället för torrfoder.
Hanna