Är det bra för marsvin att ha spån?
Jag har haft marsvin för ganska länge sen.. Då andvände jag spån till dom. Efter marsvinen hade jag råttor, Och då läste jag att det är inte bra att ha spån till råttor och då är min fråga:
Är det bra för marsvin att ha spån? Eller kan man andvända något annat? t ex. toa-lätt? aspflis?
/Jessica =D
Jag ändrade din rubrik. Tänk på att skriva en utförligare rubrik så att det är enklare att se vad tråden handlar om utan att öppna den. //Hanna - medarbetare
Det fungerar utmärkt med spån till marsvin, de är inte lika känsliga som råttor. Men visst, det fungerar med aspflis och toalätt också.
Helena
Okeej :D tack då vet jag! :)
Jag ställde frågan på råttor.ifokus för ett tag sedan och fick uppfattningen att råttor har såpass lätt att få olika sjukdomar, cancer och så, så man vill absolut inte öka risken genom att använda spån.
För marsvin är det ingen fara såvida dom inte visar symptom på att vara allergiska mot dammet eller liknande.
Hanna
#3 Jag har varit aktiv med råttor i flera år och föll tidigare också för detta prat om spån. Numer använder jag spån till alla mina djur, och det är inga problem. Jag tror att detta med att spån är skadligt är väldigt överreklamerat. Så länge man byter underlag så fort det blir skitigt - vilket är fördelen med att använda en toalett eftersom råttor lätt blir rumsrena - så är det knappast någon fara. Vad gäller cancer och sjukdomar så har jag haft mest sådant på råttorna som har haft ToaLätt (papperspellets), inte på de som har haft spån - dock varken säger eller tror jag att cancern beror på papperspelletsen.
Spånet jag har till alla mina djur är kutterspån köpt på 25 kilos-balar på Granngården. Det funkar finfint, och alla mina djur mår alldeles utmärkt. Självklart ska man dock, precis som Abico säger, använda ett annat burunderlag ifall marsvinet inte tål dammet i spånet.
Tips vad gäller marsvin är att byta oftare än en gång i veckan. Själv byter jag ut det nedkissade spånet varje eller varannan dag, eftersom dels så kissar marsvin så mycket, men sedan ligger det också och bildas ammoniakångor som är väldigt, väldigt skadligt för bland annat luftvägarna. Dessutom torkar ammoniaken ut mage och tassar om de går eller ligger mycket i kisset - vilket mina är experter på eftersom de kissar allra mest vid höhäcken där de ligger och äter hö hela tiden. :)
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#4 Okej! hehe men då vet jag det =D Hur mycket kostar en sån där spånbal? =P =)
Det finns en artikel om bottenmaterial, kika på den ;)
Spån går bra, men jag tycker det luktar mer än om man har Toa-Lätt. Att använda ca 2-3 cm Toa-Lätt underst och sedan 3-4 cm spån tycker jag är klart bästa bottenmaterialet… ^^,
#5 Det är verkligen otroligt olika. Jag köper en stor bal för 50:- från ett stall, 65:- från en lanthandel och i djuraffären kostar de hela 120:-
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Spån går alldeles utmärkt om man har bra spån. Den ska inte vara dammig och parfymerad. Jag tycker bäst om den sorten som inte är pressad.
En spånbal på Granngården (Lantmännen alltså) här i Skellefteå kostar 77,80 kronor, medan en ungefär likadan spånbal på djuraffären kostar 260 kronor(!). :) Så det är olika. Kika runt så hittar du nog säkert något bra. Jag skulle gissa på att Lantmännen brukar ha det billigaste om man nu köper från en affär alltså. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Spån är ganska det bästa underlaget till marsvin. Halm är inte så bar för då äter de det.