En tjockis och en jättesmalis... :S
Ett av mina marsvin (lucifer) har blivit jättetjock och mitt andra marsvin (lurvas) har blicit jättesmal. Jag stödamatar honom nu med pureér (stavning?) Och i buren lägger jag bara in hö och en halv näve pellets och såklart grönsaker och frukt.
Lucifer snor all mat från lurvas men om jag lägger in lucifer i fraktburen en stund så att lurva kan äta då äter inte lurvas. Vad ska jag göra?
Det finns många trådar om problemet med ett tjockt och ett smalt marsvin som går tillsammans och foderproblemen det orsakar. Om du letar lite på sajten borde du hitta något rätt snabbt ;)
Mitt förslag är att du ser över deras kost. Vilken pellets får det? Vilka grönsaker och hur mycket samt hur ofta?
Det första jag skulle gjort var att blanda ut pelletsen med kornkross och krossade ärtor till exempel, alltså definitivt inte ge bara ren pellets i skålen. Se till att de har fri tillgång på mycket hö och såklart vatten hela tiden. Utifrån det kan du göra upp en bra kost :)
Är det verkligen så att Lucifer är jättetjock och Lurvas jättesmal, eller är det snarare så att det är stor skillnad på dem? Hur är de annars i temperamentet - pigga eller slöa? Viktigt är att de, oavsett om de är tjocka eller smala, får vara ute och motionera någon timme/dag utanför buren.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
ja dom får vara ute och springa och busa på golvet.
Lurvas (den smale) är lugnast och stillsam i buren och rör inte mycket på sig. Lucifer (den fete) kutar alltid runt som en galning 
Kan det vara frysta ärtor som man värmer och sen krossar och blandar i peletsen?
Men hur får jag den ena att bli smal och den andra lite rundare?
#2 Okej, bra att de rör på sig. Försök också få Lurvas att röra på sig, genom att lägga ut saker så han känner sig trygg.
Motion => förlorar energi => hunger => äter mer… Det kan vara en anledning till att Lucifer som rör på sig äter mycket. Däremot får han i så fall för mycket mat, eller mat med fel näringsinnehåll - för mycket enerig och fett. Krossade ärtor kan du köpa, det funkar nog inte så bra att tina frysta och torka dem. Men det behöver du inte ge, det var bara ett exempel. Vilken pelletssort ger du?
Hur är deras kroppsbyggnad? Känner man benen tydligt på Lurvas? Har Lucifer "valkar" bakom frambenen och är han väldigt rund om magen (nuddar den golvet när han går?)?
Fortsätt mata Lurvas så ofta du kan, så mycket som möjligt. Gärna med havremust och morotspuré.
Mvh Felicia
#3 Lurvas är smal. Man känner revbenen tydligt och om magen är han smal och liten.
Lucifer ser ut som att han har en marsvinsbebis på sidorna av magen när man lyfter upp honom. han har inga valkar på benen och magen nuddar nästan golvet.
#4 men jag är så orolig för dom 
Hm.. Min hona i lägre rang är större än den i högre. Fast båda är väl ok.
Gör som Felicia säger, borde funka..!
#5 Okej =/ Har Lurvas alltid varit smal eller har han blivit det på sistone?
Mvh Felicia
#7 han har varit liten men han har blivit smalare. Han är strax över ett år. och då borde dom väl inte bli smalare va? 
#8 Om han tappar i vikt utan någon vettig orsak kan han ju faktiskt ha någon sjukdom. Hur länge har han tappat i vikt?
Mvh Felicia
#9 sen ludde dog
Han trivs bra med sin kompis nu men Lucifer är lite bossande. Han äter ju ordentligt och så. Han har tappat vikt väldigt sakta.
#10 Hrm, okej. Det låter ju inte bra alls. Ökar han i vikt av ditt stödmatande då? :)
Mvh Felicia
#11 har ingen våg men liiite rundare känns han nog. började med det i förr går han blir nog inte mullig på den lilla tiden :P
#12 Okej, fortsätt stödmata honom så ofta du kan och håll koll på att han är pigg. Då blir det nog bättre ;)
Mvh Felicia
#13 Jadå, märkte att han gillar morot bättre än mango puré 
Han är liiiiite rundare om magen
sakta men säkert :P
#14 Morots-, rotfrukts-, morot och potatis- samt broccolipuré är de bästa puréerna du kan ge till marsvin. Fruktpuréer innehåller bara massa socker och inte så mycket kostfibrer, vilket är väldigt bra för marsvin.
Mvh Felicia
#15 så mango är inge bra?