Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 4359 ggr
josida
0

Marsvinshanar som gruffar - vad göra?

Jag är nybliven marsvinsägare till två killar, en på 4 månader och en på 6 månader. Har gått ihop hos förra ägaren ca 6 veckor. Nu bor de hos mig och har slagits flera gånger.

Vad gör man? Förra ägaren säger att de inte bråkade hos henne (och vi har lika stora burar). Hon säger att det bara är att kastrera dem (men det vill jag inte, dyrt och en ganska stor ingrepp).

Någon som har tips på vad jag ska göra? Är lite besviken på den andra ägaren som sa att de går ihop…

Abico
1

Hurpass mycket bråkar dom? Och hur allvarligt är det?
Jag har två ettåriga pojkar som bråkar och har sig dagligen. Nog för att det låter en hel del och att spånet flyger ur buren stundvis men aldrig att dom bråkat så att någon av dom skadat sig, inte minsta sår. Jag kan lova att det alltid låter värre än det är när det gäller marsvin ^^

Men självklart ska dom inte bita varandra blodiga.
En kastrering skulle dock inte lösa någonting, till skillnad mot tex. hästar så förändras marsvins beteende inte alls av kastrering - det är bara deras möjlighet att skaffa fler marsvin som försvinner.

Mitt tips om det inte är för allvarliga bråk är att låta dom hållas. Speciellt när dom är runt året gamla kan dom stöka en hel del när rang ska göras upp osv. Förmodligen kommer dom att lugna ner sig något när dom kommer över året.

Hanna 

josida
0

Den som åker på spö har haft några små bett har jag sett, säkert inget farligt, men inte kul att se blod… :-(

Abico
0

#2 - Okej…
Men dom har ju ändå inte gått ihop jättelänge och om dom dessutom nyligen flyttat in till dig(?) så kan det ha skapat oklarheter kring vem som ska vara ranghögst och sådär.

I slutändan är det ju du som får ta beslutet om det är rätt eller inte att ha dom ihop och det är svårt att bedömma hurpass illa dom bråkar utan att själv se det.

Mina pojkar bråkar som mest vid matdags. Därför ser jag till att dela allt på två, höhögar, matskålar för torrfoder och grönsakerna. Högarna läggs långt ifrån varandra så att dom får en del av buren var vid matdags.

I regel går hanar lika bra ihop som honor sålänge man har dom i mindre par. Jag har till och med honor hemma som är betydligt värre mot varandra än mina hanar trots att hanarna bråkar dagligen :)

Markeringsbett får man väl ta men om den bossigare är för på den andre får man ingripa.

Hanna 

josida
0

Eftersom detta är mina första marvin är jag osäker på vad som är "normalt" gruff.

Har haft kaniner och hamstrar förr, men de har varit ensamdjur. Så jag vet inte när jag ska ingripa. Sen blir det väl inte bättre av de inte direkt litar på mig heller. Men nu har jag iaf fått klappa dem, första dagen gömde de sig bara jag kom in i rummet…

Abico
0

Hur går det nu då?

Hanna 

FeliciaS
0

Jag tycker inte det låter överdrivet allvarligt i alla fall, men håller de ständigt på eller kommer det i perioder?

Kastrering är inget alternativ, de kommer bråka precis lika mycket som innan om de överlever ingreppet.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

josida
0

De verkar ha lugnat ner sig nu. Dels har jag gjort om lite i buren och även sågat en öppning till i huset (=flyktväg om det blir gruff därinne) och sen har de ju börjat vänja isg lite vid livet hemma hos oss.

Abico
0

#7 - Om du bara har ett hus så föreslår jag att du skaffar ett till, då slipper dom bråka om vem som ska få ha huset :)

Hanna 

josida
0

Mm, har tänkt tanken att skaffa ett hus till, men med toalåda och två hus skulle det knappt finnas någon golvyta i buren (100x50cm).

Caspia
0

#9. På IKEA finns en lagerhylla som heter GORM. Man kan köpa lösa hyllor till den, som är precis 50 cm långa och därför funkar perfekt för att skapa ett extra plan längs ena kortsidan av buren. Man kan såklart såga till en egen träbit också, IKEA-alternativet kostar 24 kr.

Envishet och drömmar

FeliciaS
0

Marsvin bråkar sällan på stora ytor där de kan komma undan varann när de behöver, ju större bur desto mindre risk för stora bråk kan man väl nästan säga ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Kratin-98
0

Jag har också två killar och en tjej. i början hade jag killara bara i skilda burar men efteråt måste jag kastrera dem,.. men de bråkar fortfarande då och då!

Sandra-B
0

Det är ju inte konstigt att de bråkar om du har en hona och två hanar i samma bur, oavsett om de är kastrerade eller ej…

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!