Frågor om rastning av marsvin
Jag har lite funderingar över hur ofta ni tar ut och rastar era marsvin, alltså låter dem springa runt och så ?! Gör ni det varje dag, och hur länge har ni dem ute isåfall?
Behöver man ha tillgång till vatten ect. när dem rastas? Visserligen beror det på hur länge man har dem ute, men om vi säger vanligtvis 60, eller 90 min .
Utökade din rubrik så man av den förstår trådens innehåll, vilket också gör att Sökfunktionen fungerar bättre. /Felicia, medarbetare
Mina är ute på golvet i en liten inhägnad pappa fixade efter dom bet av sladdar(som tack och lov var utkopplade). Dom är för det mesta ute några gånger i veckan, tre dagar ungefär. Men i knät är dom varje dag :)
Mina har inte vatten i rastningsburen men lite hö, och hus, rör. Hö har jag för att få dom att flytta på sig mera ;)
Jag har en inhägnad bestående av ett ca 30 cm högt vikbart galler och vaxduk för att skydda golvet och undvika halka. Den är ungefär 1,5*1,5 meter. Mina tre marsvin får vara ute där ett par gånger i veckan, väldigt varierande hur lång tid. Ibland kan de få vara ute mellan 10-20 och då har de hö, kraftfoder och vatten i hagen. Men ibland blir det bara ca 1 timma och då är det bara hö som är maten de kan äta ;) I hagen har jag jättemånga olika tillbehör och "leksaker" samt grenar :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Alla levande varelser skall a-l-l-t-i-d ha tillgång till vatten. Tänk dig själv in i hur det skulle kännas om du blev riktigt törstig men inte kunde få något att dricka på 1-1,5 timme…… Hö är ju dessutom mycket torrt att äta och då kan det finnas extra behov av vatten. Om man har småttingarna ute i hage så är det bara att ställa ut en vattenskål.
Vad gäller rastning så har jag mina frigående hela tiden. Jag har en liten bur som är öppen jämnt och den fyller jag med massor av hö, matskål och vattenskål. Dessutom har de några stora kartonger som ligger på sidan och är klädda med gamla handdukar inuti - det är deras favoritställe :-)
Detta gör att jag inte kan ta upp dem så ofta som jag skulle vilja (det är inte direkt lätt att få tag i dem….) men jag offrar gärna det i utbyte mot att se och höra deras livsglädje - när någon får fnatt och rusar omkring som en galning kors och tvärs över golven t.ex.! 

3 ... Hur gör du då med kiss och bajs? Går dem bara på ett ställe då, som du lärt upp dem? . Och ja visst självklart med vattnet, var bara att jag kom på mig själv häromdagen jag släppte ut dem. Jag låter dem springa runt i min toa, har toadörren öppen och ett galler för, då ser jag dem och hör dem. .. Kom på mig då att jag inte ställt ut något vatten till dem och kände mig jätte dum som inte ens tänkt på de. Men det är så mycket som ny marsvinsägare…………. (2) ……Vattnet ska jag inte glömma, sen så känns det som aladin som varit lite tunn äter mer ju mer jag har han ute. därför låter jag dem vara galna, sen in i buren, som jag oftast passar på att fixa och dona i när dem är ute, där dem finner massa nytt hö och pelets och smågott.
Måste fixa lite lätta leksaker med, just nu har jag bara slängt ut lite dåliga handdukar som dem drar runt. hehe, kanske inte låter så roligt, men de gillar ju de (?) haha.
Får inte bort den feta texten? Aja.. Tack för alla svar !

Mina får springa ute lite då & då inte så jätte regelbundet… Felicia kan inte du lägga upp en bild på din hage ? ^^
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#4 Ja, ärligt talat så blir det ett väldans sopande och torkande av golv här….
Jag har aldrig haft förmånen att ha ett rumsrent marsvin, men jag tar det besväret för jag kan inte ha djur i bur. Sedan lägger jag ut en hel del gamla filtar och handdukar på vissa platser (under skåp och bokhyllor o. liknande) där jag VET att smågrisar gillar att sova…. Så det blir mycket jobb och när man inte hinner/orkar hänga med i tempot så liknar golven mest ett stall - men jag älskar ju att vara i stall så det får gå det med