Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 10112 ggr
FeliciaS
3

HJÄLP!!! Rött kiss...

Idag när jag hade ute marsvinen så såg jag ljusrött kiss efter någon av dem. Om det är Sera eller Calypso vet jag inte utan det försöker jag ta reda på nu (kollar på de typ hela tiden)… Jag är förstås väldigt orolig och undrar vad det kan vara. Jag har bara gett de gurka, selleri, persilja, morot, banan, broccoli, hö, pellets, torkade brännässlor, äppelgrenar och vatten på sista tiden. 

Vad kan det vara? Jag är sååå orolig Ledsen (De äter och beteer sig helt normalt annars) Hjäääälp!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

KajsaM
0

Hoppas att nån marsvindkunnig kan hjälpa dej ;)

Diana61
0

Så du har inte givit några tall eller gran kvistar?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

FeliciaS
0

#2 Nej. Mina marsvin har aldrig fått det…

Mvh Felicia

Diana61
1

Har ingen aning vad det kan bero på. Håll ett öga på det och går det ej bort så kanske du kan ringa en vetrinär och höra vad dom tror det kan vara. Men jag skall försöka kolla upp saken.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

FeliciaS
0

#4 Tack. Jo, försvinner det inte får vi ringa veterinären.

Mvh Felicia

irma
0

kan vara urinvägsinfektion,  man kan också höra på ljudet om dom har det… låter det lite krystat som typ ett kort i (svårt att förklara med ord :-)) är det ett tecken på att någon av dom har svårt att kissa… lyfta ur en ur buren och ha den i ditt knä på något ljust, typ handuk,, då ser du om det är den som har det röda kisset…

Ett tips: ge dom bra med C-vitamin, det kan bota urinvägsinfektion,,
lös upp en brustablett i 1 dl vatten (sån till människor) och ge dom det (normal dos är 1 ml till vuxna och 3 ml till ungar och dräktiga honor)

C-vitamin gör urinen sur och kan förhindra urinvägsinfektion..(om jag kommer ihåg rätt) och C-vitamin är vattenlöslig så dom kissar ut överflödet…

Ge dom också MYCKET vatten (med spruta),, det renar njurar och urinvägar och man sköljer bort bakterier där inne….

Tall, gran och rödbetor vet jag ger rött kiss,,,men det finns säkert fler grönsaker/frukter som kan ge den kemiska reaktionen också..

Min Sune hade det nyligen… och han hade det konstiga ljudet när han skulle kissa.. det korta och krystade i:et …

FeliciaS
0

#6 Tack! :) Jag trodde att det var Sera som kissade rött men jag hade nyss ute henne och det var normal färg på kisset. Ingen av de har låtit när de har kissat… Möjligtvis vanliga små pip och tjatter.

Mvh Felicia

irma
0

När Sune fick urinvägsinfektion så var kisset lite rosa i början men sen blev kisset mer rödare,,, och det där korta krystade ljudet kom också när kisset blev rödare..han hade väldigt mycket blod i urinen när jag började med medicinen…

Kolla om det är det andra som kissar lite rött, och är det den så mata i den mycket vatten och c-vitamin…. jag brukar ge dom vatten och c-vitamin med en spruta, men var försiktig så dom inte drar ner vätskan i lungorna,,

Ang. medicin så tål inte marsvin vilken medicin som helst.. Vibramycin (hette Terramycin förut) (kostade 99:-) fick jag åt Sune,den är skonsam mot magen,,,

doseringen till Sune var inte stor.. han vägde då runt 900 gram och skulle ha 0,1 ml Vibramycin 2 gånger/dag.. jag gav han även ett par ml a-fil för att han skulle klara magen…vilket han gjorde..jag även matade i honom vatten och c-vitamin +  att jag sköljde stjärten med ljummet vatten morgon och kväll för att skölja bort ev. bakterier..

FeliciaS
1

#8 Okej… Jo, jag tar ut Calypso lite och ser vad som händer. Men jag har svårt för att tro att det är han… Vet inte riktigt varför men så är det bara ;) hehe…

Jo, igår var ju kisset rosa.. Var det urinvägsinfektion Sune hade?

Mvh Felicia

irma
0

japp..han hade det… var i stort sett bara blod i urinen när jag ringde vet. då hade jag hållt ögonen på honom ett tag.. men när jag hörde det krystade ljudet + haft honom på en ljus handuk och såg vad röd urinen var så ringde jag direkt.

jag har en hanne som heter Spike och hans urin är typ rost färgat och det är normalt,,, så kanske din Calypso också har lite mer färgat urin och du inte har tänkt på det förut?

Men håll koll ett tag och ha dom stundvis på en ljus handduk så håller du koll på om det blir starkare rött, och du märker om dom får det där krystade ljudet också…

Har du saltsten i buren?
Om du har det skulle jag nog ta bort den då för mycket salt kan orsaka just urinsten,,, dvs dom får små gruskorn i urinvägarna som river när dom kissar och det gör jätte ont… i en annan tråd här har vi skrivit om det och många där ansåg att dom får de salt och mineraler genom fodret och inte behöver något extra.. mina har ingen salt eller mineralsten..

Sune gick även ner i vikt när han hade urinvägsinfektion, han åt men inte så bra,,, jag vill helst inte ge djuren mediciner då deras aptit går ner, Sune åt mest hö under medicin tiden.. men nu äter han som en häst :-) slafsar i sej fort som ögat och har gått upp bra i vikt.

Diana61
0

Det är troligen som irma säger, urinvägsinfektion.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

idipidi
0

En hel del olika örter som kan finnas i höet färgar kisset rödaktigt utan att det är någon fara. Om marsvinet inte ser besvärat ut och piper är det kissar så är det inte urinvägsinfektion.

Ang. antibiotika så kan de börja må dåligt och äta dåligt av vissa antibiotika. Ytterligare andra antibiotika är dödliga för marsvin…

Bactrim har jag dock aldrig varit med om ett marsvin som reagerat speciellt på. De brukar vara precis osm vanligt under behandlingen. För säkerhets skull kan man ge lite proviva (t.ex. nyponsoppa) också för magens skull.

Tranbärsjuice är bra vid alla tyer av urinvägsproblem. Köp inte den utspädda måltidsdrycken från mataffären utan koncentratet utan massa tillsatser från hälsokosten.

KajsaM
0

Börja tänka på A-fil, är det bra för marsvinsmagar?

[MatildaW]
0

Jag har hört att kaniner kan kissa rött när dom trivs, kan de gälla vissa marsvin också eller? Fot i munnnen

irma
0

#13 jo det är bra i små mängder och i samband med medicinering då dom kan få diarré. Man får inte ge så mycket, jag gav Sune ca 1 ml/dag. man kan ju avvakta och se hur magen reagerar på medicinen och ge lite a-fil om man märker att dom får diarré.

#14 vad jag förstår så kissar kaninerna mer rött än marsvin oavsett trivsel eller inte. De kaniner jag haft har haft rostfärgat kiss.

[MatildaW]
0

#15. Okejj. Jag hörde det från min kompis, som har både marsvin och har haft kaniner :) själv vet jag inget av det :P

idipidi
0

Nej, ge inte fil eller andra mjölkprodukter. Det är vanligt att marsvin är laktosintoleranta. De är ju dessutom veganer. :-) Ge proviva istället. Nyponsoppan brukar gå hem.

FeliciaS
0

Tack för alla svar!

#12 De piper ju inte när de kissar så det kanske är örter i höet. Hoppas på det bästa :)

Mvh Felicia

FeliciaS
0

Nu har de normal färg på kisset igen :D

Mvh Felicia

Diana61
0

Härligt!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

julia93
0

får dom rent vatten varje dag? svara gärna till img

[MatildaW]
0

Om marsvin har typ, orange/gult färgat kiss ibland när dom t.ex ätit grönkål och sånt, är det normalt då? ÄR självaste färgen på kisset normalt?

FeliciaS
0

#21 Mina marsvin får alltid rent och nytt vatten varje dag, ibland 2 ggr =)

Mvh Felicia

Pheobe
0

Ta bort motötterna ett tag och se om det hjälper. Urin blir färgad av morot

FeliciaS
0

De får inte morot… =P

Mvh Felicia

Pheobe
0

#25 det står i din text att de får…. Fundersam

FeliciaS
0

#26 Jag vet… Men jag slutade med det i november. Texten är skriven i oktober… hehe ;)

Mvh Felicia

Arny
0

Tat lugnt!

Rött kiss är helt normalt när masvin äter gräs och maskrosblad. Det blir rött precis i början när man börjat utfodra med gräs och sånt som  man börjar ge utifrån på våren. Men efter ett par dagar så återgår färgen till normal på urinen. Det är helt ofarligt och vanligt.

katiz
0

kolla om dom löper

FeliciaS
0

#28 Jaså, men vad beror det på?

#29 Den ena är en hane. Dessutom löper inte marsvin på samma sätt som ex. hundar och får rött sånt liksom =P

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

*s*

Motorman
0

Jag står i samma situation som du, Douglas kissar lite rosa/rött upptäckte vi nu ikväll :(
Men jag har inte provt något, ska man chansa med baytril som någon här rekommenderar? Är det i så fall veterinär som skriver ut eller köper man det själv på apoteket?
Han piper inte när han kissar, däremot kan han gny till ibland när han bajsar… Kan det ha något samband?!?

Christian

Medarbetare på Bichon.i.Fokus

FeliciaS
0

#32 Har det hållit på länge?
Baytril är antibiotika och skrivs ut av veterinär.

Mvh Felicia

Emma-U
0

#33 Nej, vi upptäckte det först igårkväll när vi hade honom och hans kompis uppe. Då kissade Douglas lite på min sambos tröja och det såg då lite rosa/rött ut. Så vi satte ner honom i en låda med helt rent spån och lät honom kissa och då var det också rosa/rött i spånet.
Vi ska kolla honom idag också så får vi se hur det ser ut, annars får det bli veterinären i eftermiddag :(

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Motorman
0

Goda  nyheter! =)

hade ute Douglas idag för att kolla om det hade blivit bättre eller sämre med kisset och idag är det helt normalt, inte missfärgat alls! =)

Han dricker lika ofta som innan och han är pigg, glad och glupsk!

Detta borde väl betyda att man kan sluta oroa sig och anse honom frisk och glad igen?

Christian

Medarbetare på Bichon.i.Fokus