Frågor om marsvin
Hej. Jag planerar att skaffa marsvin och tänkte ställa några frågor om dem.
Hur mycket låter de? Kompisar till mig har varnat mig för att marsvin piper hela nätterna. Kan man ha dem i sovrum eller låter de för mycket?
Ska de ha torrfoderblandningar(sådana som finns i djuraffärerna), eller pellets?
Hur mycket grönfoder behöver marsvin dagligen för att få i sig alla vitaminer de behöver? Ska man ge dem extra vitaminer?
Har hört att marsvin är långtråkiga, de flesta av mina kompisar som har/har haft marsvin tycker de är tråkiga djur. Stämmer verkligen detta? Tycker de verkar roliga och trevliga djur!

dom låter inte så mkt tycker jag ^^ fast när dom låter väldigt mycket tycker jag bara att det är gulligt
jag ger alltid dom pellets och havre ibland
du ska minst ge dom grönsaker 2 gånger om dagen… och ge mycket ^^
jag tycker dom e jätte roliga… men dom kan bli långtråkiga ifall man har dom i en för liten bur för då sitter dom bara i typ ena hörnet eftersom att dom inte har så mycket plats att springa på
och kom ihåg att marsvinet ALLTID ska ha en burkompis … om den inte bråkar elr är sjuk satt det smittar iaf…

Hej! Vad roligt att du funderar på att skaffa marsvin! :)
Ska svara på frågorna enligt mina erfarenheter: Mina marsvin har jag i mitt sovrum och mina låter inget under natten vad jag vet (sover ju). Jag stör mig iallafall inte på mig dem är ganska van oxå. De kan få för sig att börja dricka mitt i natten därimot. Det går utmärkt att ha dem i sovrumet.
Jag ger mina marsvin pellets som heter Lotie som jag köper på grangården, tycker de verkar vara ett bra foder och billigt.
De bästa är att ge marsvin extra C-vitamin genom grönsaker som tex. persilja, morötter, äpple, vitkol och massa sallad älskar mina små svin. Finns ju en hel radda att räckna upp när de gäller frukt och grönt. På sommaren låter jag även mina gå i ute bur o käka gräs och maskrosblad.
Det där om att de är långtråkigt kan jag inte hålla med om! De är så underbara på sitt sätt. De är så nyfikna och sällskapliga förstår inte hur folk kan tröttna på dem igentligen. Men marsvin kan jag rekomendera starkt!
Men en vill bara säga ifall du köper marsvin köp dem då inte hos en djuraffär. Utan köp dem hellre utav en uppfödare som vet vad h*n snackar om.
Hoppas du fått svar på någon fråga iallafall (A)
Mina marsvin sover under min sovtid, och är vakna när jag är det, och de låter mest bara när de vet att de ska få mat, då tigger de genom att skrika. :) Annars kurrar och kuttrar de, men det är aldrig störande tycker jag.
Kraftfoder behöver man bara ge om marsvinet är en unge som växer, en hona som väntar ungar eller diar, eller ett marsvin som man vill ha upp i vikt. Mina marsvins foder är enbart hö och grönsaker/frukt/gräs.
Hö ska de ha ständig tillgång till, och grönsaker och ibland frukt kan man ge till frukost och till kvällsmat, alltså två gånger om dagen. Frukt ska man vara försiktig med, eftersom det innehåller mycket fruktsocker som kan göra dem överviktiga. Dessutom kan marsvin även få något som heter munsvamp av fruktsyrorna. Bra grönsaker finns det exempel på i många Artiklar om du kollar där. :)
Ska man dock ge torrfoder så ska det vara pellets - t ex Lottie - inte någon gnagarblandning.
Man ska vara aktsam med salt- och kalksten, då det kan ge njur- och urinsten vilket är väldigt plågsamt att kissa ut. Växer de sig för stora måste man operera bort dem. Alltså, ingen salt- eller kalksten.
Jag tycker att marsvin är jättecharmiga och söta djur. Inga fel alls. :) Ju större bur desto bättre också, som man kan inreda med olika slags hus, hyllor, rör, kartonger och liknande. Och som sagt, alltid minst två marsvin. ;)
Lycka till!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag skulle personligen säga att de inte låter så mycket, men det varierar från marsvin till marsvin ;)
Så länge marsvinen växer eller om de har lätt att tappa vikt kan man ge dem några/någon matskedar pellets. Torrfoderblandningar från djuraffären är inte bra, innehåller massor av onödigt fett och väldigt lite näring :(
Läs lite om passande foder på artiklarna på sidan. =)
Du kan hitta jättebra info där ^^
Handla rätt till marsvinen
Vägen till näringsriktig kost
Grönsaker och frukter
Alternativt kraftfoder
Extra vitaminer är inte nödvändigt om man ger marsvinen bra foder. Marsvins c-vitaminbehov är inte alls svårt att tillfredsställa. 80% av marsvinens kost ska bestå av hö och de ska ha fri tillgång till det dygnet runt. Vatten ska bytas varje dag.
2-4 olika slags grönsaker per dag är bra :) 2-3 mål per dag skulle jag säga.
Jag skulle verkligen inte säga att marsvin är tråkiga :o Så länge man sysselsätter dem tillräckligt och håller på med dem blir de inte tråkiga. Om marsvinen har tråkigt blir de ju automatiskt tråkiga. ;( Låt dem springa ute på golvet minst en timme om dagen och klappa dem mycket, så ska du se att de är riktigt roliga. :D
Ett tips är att du "provar på" att ha marsvin någon vecka/månad innan du väl bestämmer dig, så du vet att det är det rätta djuret för dig. ^^ Uppfödare eller omplaceringshem brukar kunna ordna det :) Köp inte marsvin från djuraffär!
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/att_skaffa_marsvin/varfor.html
Jättebra att läsa innan du skaffar marsvin. :D
Finns superbra fakta där också ^^
Se till att läsa på tillräckligt om dem innan du beslutar dig för att skaffa två. Marsvin ska alltid vara i par. :) Ha en stor bur som möjligt, 2 marsvin på en 120x60 bur brukar gå bra. ^^
Lycka till med ditt kanske kommande marsvinsköp! ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Tack för alla svar! Har planerat ganska mycket.:) Har tittat på olika uppfödare i östergötland och har hittat några stycken som verkar rätt bra. Kanske tänkte ge marsvinen två olika burar som de kan gå imellan, då får de mycket utrymme!:-)(fast det kostar ju en del.)
Kommer med en till fråga:
Har läst på en del sidor/böcker att man ska bada sitt marsvin. Och på andra sidor sidor/böcker att man inte ska bada sitt marsvin, eftersom de då lätt kan bli förkylt. Ska man bada sitt marsvin eller inte? (Hade nog tänkt köpa rexmarsvin, och de är de jag undrar om man ska bada.);)

**I stället för att ha två gallerburar kan du tex ha en BILLY bokhylla från IKEA (finns i olika storlekar och det är mycket billigare).
Har du andra djur (hund/katt) kan man fixa kompostgaler över.
Jag har två stycken "bokhylle-burar" och jag tycker de är kanonbra.
Jag föder upp teddysar (nästan samma sak som rex) och de som jag inte ställer ut badar jag 1-2 ggr/år om det inte behövs oftare. Kan väl typ säga att jag badar dem efter behov:-)
Jag "badar" mina marsvin i handfatet. Hållder i dem hela tiden. Håller dem först under srålen så de blir våta sen sätter jag dem på en handduk på diskbänken och schamponerar dem och sen håller jag dem under strålen igen och skäöljer bort schampot.
Sen virar jag in dem i en handduk och torkar dem:-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Bada bara marsvinen vid behov(dvs ifall det mot förmodan blir smutsigt ;p) eller om du ska ställa ut dem ^^ Badning är läskigt för de flesta marsvin och stressar dem. Onödigt att låte dem gå igenom det om det ändå inte behövs.
När du badar får du dock se till att vattennivån inte är så hög. Huvudet måste vara ovan ytan. Upp till ungefär början på benen är en bra nivå tkr jag :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#6 Bokhylle burar, det verkar ganska roligt!
Jag har inga andra djur förutom gerbiler och de sitter ju i bur(förutom på sina motionspass). Och dessutom är de ju inte rovdjur och mycket mindre en marsvin, så de är ingen fara! Men hoppar/ramlar inte marsvinen ner från bokhyllan om man inte har galler? Ska man göra hål på de olika våningsplanen och sätta trappor mellan våningarna?(Hoppas du förstår hur jag menar.) Har du några bilder på bokhylleburarna?

**Jag förklarade nog dåligt:-)
Man låter bokhyllan ligga ner på golvet så det blir som en hage.
Bilder finns på min hemsia www.sweetdreams.webb.se
**SMF 237 Sweet Dream's
http://twins.marsvin.se/ är detta en bra uppfödare? :-)
#9 Ha, ha. Det var nog jag som fattade dåligt.:-) Nu har jag sett bild på burarna, men går inte marsvinen ut ur buren. (eller är det kanske meningen att de ska kunna röra sig fritt i rummet?)

**Nej, marsvinen stannar i "buren":-)
Har man ovanlit hoppiga marsvin kan man ju iaf lätt fästa kompostgaller runt om.
**SMF 237 Sweet Dream's
Ok:)
Om du har till gång till det kan du kanske "låna" två (elr fler ^^) marsvin och en bur och sånt, i en månad eller så, och sen kan du bestämma dej för att köpa.
twins.marsvin.se är jätte bra uppfödare. dom är två barn så det är deras mamma som har ansvaret för uppfödningen. hon har en egen uppfödning som du kna titta på här www.marsvin.se
lite grundläggande fakta om marsvin:)
* marsvinen ska vara två och två det är lag på det.
* marsvinen ska helst ha så stor bur som möjligt, ju större desto bättre.
* marsvinen ska helst få komma ut dagligen och springa fritt.
Mat fakta:
*grönskaer berikade med c-vitamin varje dag. då marsvin är det ända djur, förutom människan, som inte akn producera c-vitamin själv.
*hö ska dom ha fri till gång till då höet ska utge 80% av ett marsvins kost. skal serveras på marken och inte i höhäck då dom kan fastna i höhäcken och bryta benen av sig. sen är det ju mysigt att borra ner sig i höet^^
*vatten ska dem så klart ha fri tillgång till.
*pellets ska helst vara av sorten Oxbow då den är bäst av alla sorter men den är dyr och svår att få tag på. den finns oftast inte i djuraffärer utan brukar finnas hos veterinären.
Vad marsvin inte ska ha
*saltsten då den akn leda till njursten.
* ett hjul att springa i. marsvin är marsvin inte hamstrar.
Länktips:
köp inte dina marsvin från djuraffär då djuraffärer, oftast, ej har bra koll på djuren. köp gärna dina marsvin från ett omplacerings hem då det är flera goa marsvin som söker hem. marsvin lever ändå i sju år så du får leva med dem ett bra tag endå. tips på omplaceringar:
och grattis om du nu tänker köpa marsvin:D
Du har fått mycket bra svar, man kan aldrig skriva så att du får veta allt. Man lär sig med tiden, men det finns mycket fakta på internet och artiklarna här på sidan kan du läsa igenom :)
Ang. att de är tråkiga - absolut inte! Men de blir vad man gör dem till också ;) Jag älskar mina små grisar <3
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Fråga 1: Jag vet inte om andras marsvin men mina brukar inte piippa eller skrika om nätterna, de brukar bara kuttra lite med varandra.
Fråga 2: Jag tycker pellets är nyttigare.
Fråga 3: Jag ger mina marsvin grönfoder 2-3 om dagen. och på vintern brukar jag lägga C-vitamin pulver i vattnet.
Fråga 4: Det beror på marsvinets personlighet. andra är hoppsiga och vilda , och andra är lungna och tilla stående.