Bästa sättet att rengöra öron?
Hej!
Hur rengör ni era marsvins öron? Vilket är bästa sättet?
Själv använder jag tops (försiktigt) eller bomull - ibland med liiite matolja på. Tycker det tar ett tag innan allt är borta, dessutom så får de smuts i hela pälsen, inte så smart om man då gör det dagen innan en Pet-utställning och marsvinen redan är badade ;) Hrm..
Så vilket är det bästa sättet? Jag har sätt att vissa använder våtservetter, kan det vara bra - innehåller ju tvål…?
/Felicia :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
jag har våt servetter. och tops använder ja om där e för mycket.
Okej.. Men jag har tänkt mycket på det ang. våtservetter - det innehåller ju tvål och massa andra ämnen.. Är det verkligen något som är bra/som man bör använda? Vad finns det för alternativ?
Mvh Felicia

Hur ofta bör man rengöra öronen på marsvin ?
Ja matolja är jättebra att rengöra öron med. Har gjort det ett tag nu och det verkar faktiskt vara det bästa sättet att få öronen rena. Och matolja innehåller ju heller inga konstiga saker heller.
Jag brukar torka ur dom med våtservetter - man ska ju ha oparfymerade då men givetvis har jag lyckats få tag i fel sort så tills vidare så har jag andvänt parfymerade och jag har inte märkt att marsvinen tar skada eller så. Då torkar jag ändå ur öronen en gång i veckan på dom. Sedan brukar jag andvända tops som jag fuktat med vatten och PETA ur öronen om det är skit i dom ^^ Slutligen smörja in med försvaretshudsalva.
Hanna
Men om man andvänder matolja blir dom inte helt kletiga i öronen då eller torkar man bort matoljan sen också eller?
#3 Man behöver egentligen inte rengöra öronen annat än innan utställningar, men det kan vara bra att åtminstone göra det varannan vecka ungefär.
#5 Jag har också börjat med öronrengöring varje helg, så blir det inte lika mycket innan utställningara :)
Vi har Änglamark baby våtservetter hemma, de är oparfymerade men ändå innehåller de ju massa konstigheter: Propylene Glycol, Aloe Berbadensis Gel, Sodium Benzoate (konserveringsmedel), PEG-40 Hydrogenated Castor Oil, PEG-75 Lanolin, Tartaric Acid, Potassium Sorbate (konserveringsmedel), Citric Acid
Alltså massa syror, konserveringsmedel och oljon bl.a. Och de är ändå Änglamark, som är miljövänligt och har minimal allergirisk m.m… Funderar på om jag bör använda dessa till marsvinen?
#6 Man använder ju inte så mycket olja ;) Det ska ju vara lite "kletigt", för det gör ändå huden mjuk och smidig istället för torr.
Mvh Felicia
#7 - Om jag tar en servett och torkar ur tex. Wilmas öron som är svarta - då syns det mest ^^ Så ser jag ju att det är en massa skit som följer med ut - så därför putsar jag deras öron en gång i vecka. Sedan behövs det ju lite extra innan utställning också :)
Hanna
#8 Ja, men det är ju jättesmart att göra det med jämna mellanrum faktiskt :) Jag rengjorde Cocos och Cacaos (mina första marsvin) öron varannan vecka helt och hållet tills allt smuts var borta, för hon som ägde djuraffären sa att man skulle göra det ^^,
Mvh Felicia

Tops måste väl ändå vara lättast? Fast är inte säker.

Hehe, Petra (?) petdomaren, i Västra, sa att man inte skulle använda tops, ifall marsvinen skulle ruska på huvudet och man får in topsen för långt in… Så, man ska visst undvika det.
Mina marsvin ruskar rätt rejält när man kommer med topsen :S !
Jag andvänder alltid tops, endel ruskar på huvudet och endel sitter still. Men jag håller alltid en hand över deras huvuden när jag gör det så dom inte kan ruska.
Var hittar man s.k Änglamark's Baby våtservetter (: ?

#14 - Man ska inte ha tops, det är farligt. Det sa domarn på en utställning (SMF) på min första uts, när jag inte fått rent öronen ordentligt. ;P
#15 Änglamark är Coops miljövänliga/ekologiska märke. Finns alltså på Coop-butikerna, Coop Forum, Coop Konsum m.fl. ;)
Mvh Felicia
Ok, tack så mkt :D ! Men hur gör man? ;/ "Knycklar" man in den i örat :S Kommer in på så många andra sätt, känner mig lite trög här .. ! 
#18 Du viker den en gång, sätter den över fingret och använder fingret som en tops och torkar ur örat. Lätt som en plätt ;)
Mvh Felicia
**Nämen, se vad jag hittade på petclass-standarden:
**
De vanligaste felen: trasiga/stora hack, stora mängder vax eller smuts i ytterörat, vårtor, torra och mjälliga öron eller svampangrepp. Kontroll av ytterörat får ej ske med våld. Lämpligast används lillfingret eller en bomullstuss. Tops får ej användas. Var medveten om att marsvin med mörka öron har mörkare öronvax än marsvin med ljusa öron.
Det är tydligen inte tillåtet att använda tops… Viktigt att veta. :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Det gäller alltså för petclassdomarna. De får inte kontrollera örat med tops. Det borde kanske framgå lite tydligare… ja…
#19 Jaha! Det lät inte så avancerat! Haha, tack ^^
#21 *s* Förvirrande. :P
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#23 Ja, jo… Problemet är väl att det ett nytt "påfund" med petclass-standard. Tidigare var det bara anvisningar för domarna. Texten borde kanske justeras lite.

När det gäller matolja, då jag är mycket osmart, ska jag ta olivolja? För har egt ingen koll ALLS!XD

Jag använder bomull och gör rent det jag kommer åt. Jag vill inte göra rent långt in i örat/innerörat för att jag är rädd att jag ska göra mer skada än nytta.
Tops använder jag ibland för att komma åt lite bättre än vad man gör med bomulltuss..
Fast mitt "problem" är inte att få rent öronen, utan att få marsvinet att sitta stilla :P
Oparfymerade våtservetter använder jag :) Iréne sa det.

Har aldrig riktigt lyckats bra men nu börjar det klarana, våtservetter, vika, göra rent ^^
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg