Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 750 ggr
deluxe
0

120 x 60 till tre marsvin?

Tycker ni att 120 x 60 okej till tre marsvin, om man låter dom vara ute och springa mycket när man är hemma? Större än så går ju liksom inte att få tag på utan isåfall är det hemmabygge som gäller - alternativet jag har då är att använda en Billy bokhylla av den mindre modellen. Den blir typ 100 x 80 isåfall, vilket av nån anledning är större än 120 x 60. Que? ;)

Jag är fortfarande lite skeptisk till bokhyllegrejen: dels tycker jag att det är en fördel om buren går att flytta när det behövs och det går ju inte med en bokhyllebur, dels inbillar jag mig att det inte är lika smidigt att städa eftersom man inte bara kan tömma den och spola av den i duschen(?).

Det tredje och troligtvis bästa alternativet är att köpa en gallerbur till att börja med och så småningom bygga typ som en ram att ha runt om (så att kanterna blir tillräckligt höga utan gallret), och sedan bara använda plastbotten där i. Gallret kan man ha i förrådet tills man behöver det nån gång. Då blir det både flyttbart och lättstädat och utan galler men likt förbaskat en 120-bur…

Tips och råd?

Bella-R
0

Jag tycker att 120x60 är för litet för tre marsvin. Räcker bra till två. Det finns större gallerburar än så, 140x70 är ett exempel. Går att hitta på t.ex Bromma Zoomarknad i Sthlm.

Jag tycker att det är mycket mysigare att ha bokhyllebur, då slipper man det jobbiga gallret och man kan bara ta upp dom, utan o behöva lyfta galler etc, man får mycket mer för pengarna - större yta etc, o man behöver aldrig spola av den i duschen heller. Man tar bara en trasa och gnuggar rent vaxduken/korkmattan. Lätt som en plätt ^^

Mucho enklare än o behöva krångla till det me gallerbur, lyfta den till duschen o grejer. ;)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

emelie92
0

120x60 till tre marsvin tycker jag funkar bra, eftersom du låter dem springa ute på dagarna.

Själv är jag också lite skeptisk till bokhyllebur. Det funkar nog bra till många marsvin, men jag har bara två marsvin så det känns som att det blir lite för bökigt att ligga på alla fyra och tömma ur buren när man enkelt kan lyfta av gallret och enkelt tömma underdelan i en sopsäck/kompost.
Sedan så måste jag ha något sorts galler till buren, jag har nämligen katter och de skulle enkelt kunna hoppa i en bokhyllebur.

FeliciaS
0

Jag tycker att 120*60 cm är för litet för tre marsvin. Jag hade själv en gallerbur med den storleken till mina tre marsvin och jag skaffade en bokhyllebur just för att jag tyckte det var för litet. I och för sig är inte bokhylleburen så mycket större - 17 cm på längden, men jag har en övervåning på 80*60 cm också. Det är utmärkt storlek till tre marsvin, och jag skulle kunna få plats med en till utan några som helst problem känner jag. Den ena utav mina honor ligger nämligen på övervåningen väldigt mycket. De brukar turas om alla tre ^^
Sedan så är inte 120*60 cm den minsta storleken på gallerbur. De finns i 140*70 cm också.

En bokhyllebur som är på ca 150*60 cm är inte mer otymplig eller mycket tyngre än en gallerbur. Sätter man dessutom hjul på bottenskivan är det jättelätt att rulla undan den. Jag har min bokhyllebur på en tv-bänk, mest för att jag inte gillar att marsvinen ska bo på golvet eller såpass nära marken där det är sämre ljus m.m. Gällande städningen är det mycket smidigare än en gallerbur måste jag säga! :) Jag har en plastmatta som botten och jag tömmer buren med en foderskopa (för hästfoder) och dammsuger ibland upp spåndamm för att sedan torka med en fuktig trasa. Skölja av behövs icke ^^

#2 Ligga på alla fyra och tömma buren? Glöm det. Känner du att det finns nackdelar med bokhyllebur borde du verkligen komma hit snart och få dem ur tankarna :) Fast har du katter är ju det en annan sak.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

deluxe
0

Jag tror att jag ska köpa en begagnad 120-bur att ha sålänge - den kan vi få köpa till när vi hämtar marsvinen, kommer ändå att behöva en gallerbur ifall man ska bort nån gång och någon ska passa dom eller liknande. Eller om vi har folk hemma och det spelas hög musik tex., då kan det vara skönt att kunna flytta in dom i sovrummet istället. Tänkte komplettera med en hage utanför och marsvinssäkra köket så att dom kan springa omkring där.

Tror att sambon har bestämt sig för att bygga från grunden, han är skeptisk till bokhyllegrejen och vill hellre köpa alla grejer löst. Ska det göras så ska det göras bra liksom, då kan man säkert få till ännu mer yta eftersom det blir bättre anpassat till rummet också.

Och som tillfällig lösning måste väl 120-buren duga? :)

deluxe
0

FeliciaS: Fick du köpa till en bottenskiva separat? Brukar ju bara vara en tunn masonitskiva på baksidan annars.

Var hittade du plastmatta nånstans och hur fäste du den?

Fan, jag har verkligen beslutsångest över det här med bur för jag vill verkligen slippa gallret och ta ut måtten lite mer - så att det är perfekt redan när dom kommer. Jag kanske skulle satsa på bokhylleburen ändå, men det känns som att det kommer bli både dyrare och krångligare Skrattande

emelie92
0

#3 - haha, aaa… vi får se om det "botar" mina fördomar mot bokhylleburar *s*

alskadeida
0

Det går jättebra eftersom dem bara sover typ i buren, annars skulle man nog ha haft större.

Men en större bur har man bara för att slippa allt bråk och så om ytan, dvs en bra plats så alla kan samsas under en bur.

Abico
0

120x60 tycker jag funkar till tre marsvin som går fint ihop dvs. är en harmonisk flock. Är det tre marsvin som kivas en del eller där det uppstår oklarheter om vem som ska bestämma skulle jag nog vilja ha något större så att dom säkert kan komma undan från varandra om det skulle behövas.

Bokhyllebur är jag helt klart för! Jag har nu en trevåningsbur samt en gallerbur till mina, inom kort kommer det att byggas en bokhyllebur också, och det är så härligt att inte behöva ha en massa galler mellan sig själv och marsvinen. Bokhyllebur är snyggare, rymligare och billigare. Och faktum är att det nästan tar längre tid att tömma gallerburen än att skyffla ur en av våningsburarna. En bokhylla kan du köpa för 170kr på IKEA och sedan behöver du en träskiva till bottnen och någon plastmatta/vaxduk/färg som stoppar fukten från spånet. Det hela borde bli bra mycket billigare än att köpa en gallerbur som dessutom är betydligt mindre.

Hanna 

deluxe
0

Nu har jag snöat in på bokhylle-bygget igen, tack för det! ;)

Imorgon ska vi åka och titta på marsvinen.

Abico
0

#9 - Glad att jag kunde hjälpa till *s* ;)

Hanna