Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 632 ggr
Abico
0

Långsamt växande långhår?

Är det så att långhår växer långsammare på bredden än korthåriga marsvin? Jag har hört en del människor säga att just långhår tar längre tid på sig att lägga på sig hull än korthår/ mindre långhåriga marsvin gör.

Min lunkaryahona växer väldigt, väldigt långsamt på bredden och är inte i närheten av i utställningsform och då är hon ändå runt 8 månader nu. Ändå ställs ju betydligt yngre långhår i ras utan att vara tunna. Har jag missat något viktigt i utfodringen av just långhår, någon magisk "tjocka på sig" kur? ^^ Eller stämmer det lite sådär det där första som jag hört? Det känns som om det är väldigt individuellt hur dom växer..

Hanna 

Fabiola
0

Enligt min egen erfarenhet tar vissa långhår mer tid på sig att växa till sig än vad andra gör. Så det är väldigt individuellt.

Köpte mig 2 lunkor för ett år sedan och den ena av de växte väldigt långsamt och den andra blev stor fort. Man skulle inte kunnat säga att de hade samma ålder eftersom storleks skillnaden var så stor.

idipidi
0

Långhår i allmänhet, njä… Men det är ju massa, massa olika linjer. Det är ju precis som att vissa korthårslinjer växer ganska långsamt och har svårt att lägga på sig hull. Visst har jag haft långhår som man behövt mata med "extra allt", men också riktiga tjockisar som växer för fort. Det är faktiskt inte heller så kul när man ska ställa ut dem och de liksom "växer ifrån" pälsen.