Vad krävs för att man ska få registrera?
Jag ska bli medlem i SMF och jag har två frågor:
1. Måste båda föräldrarna till marsvinsungarna vara registrerade för att man ska kunna registrera dem?
2. Jag har köpt en marsvinsunge som jag tog för givet var registrerad, men nu visade det sig att den kanske inte är det. Kan JAG på något sätt registrera den? Jag vet vilka föräldrarna är och så. Den är renrasig och föräldrarna är registrerade.
Båda föräldrarna behöver inte vara registrerade. Det som krävs är att marsvinet är rasrent. Det i sig är ett lite snurrigt begrepp när det gäller marsvin, i princip räcker det med att marsvinet ser rasrent ut.
Dessutom måste den som registrerar marsvinet vara medlem i SMF. Men visst kan du registrera den förutsatt att du är medlem. Men i första hand tycker jag att du ska trycka på uppfödaren så att denna registrerar.
Detta är nog en konstig fråga… Men hur vet de att mitt marsvin ser rasrent ut? Måste de inte se det då?
Jo, jag försöker få tag på uppfödaren för att kolla om han är registrerad eller inte. Uppfödaren bor långt härifrån och mitt marsvin liftade med en annan uppfödare ner hit från en utställning de båda skulle på, och den uppfödaren trodde att jag skulle få det hemskickat eftersom hon inte fått något med marsvinet. Men han har inte sagt något om det och jag "råkade" ta det lite för givet att registreringsbevis skulle följa med.
Det är upp till den som registrerar. Om man är osäker så frågar man en domare eller annan kunnig person.
Men som sagt, kontakta uppfödaren i första hand och registrera inte själv förrän denna sagt att det är något som han inte tänker göra. Det låter lite märkligt om det är någon som ställer ut. Jag tror att regbevis är på gång.
Tack för svaren! Jo, självklart väntar jag tills jag fått reda på hur de ligger till. Tycker också att han borde vara registrerad, men han har aldrig frågat efter min adress och jag trodde att han skulle lämna regbeviset till uppfödaren jag hämtade honom hos. Fick inte stamtavla el nåt heller.. Han har nog bara glömt bort det.