Köpa äldre marsvin?
Hej!
Nu måste jag ställa lite frågor till er "proffs" som är vana vid marsvin. Jag förlorade min kanin i somras och vill verkligen fylla hennes tomrum, men denna gång med ett par mer sociala marsvin.
Eftersom min sambo inte är lika välvilligt inställd till det här så har jag sagt att man faktiskt kan köpa marsvin som redan är vuxna så är man inte "bunden" lika länge (låter ju hemskt.. men jag försöker ju lirka på alla sätt).
Men mina frågor är dels hur pass stressade marsvin blir av att "flytta runt"? Vi har fritidshus som vi åker till nästan varje helg. Ibland åker vi även ner till släkt i småland och dessa resor blir ju ganska långa. Självklart vänjer de sig säkert snabbt vid fritidshuset där det finns en större bur än den vi har i lägenheten eftersom de där inte kan vara lösa i huset. Hemma är köket öppet för upptäcksfärder - vår kanin hade buren öppen jämt när vi var hemma och hon lärde sig dessutom att inte gå över tröskeln in till vardagsrummet (men vi hade kompostnät i början).
En annan fråga är också om det är möjligt att få äldre marsvin rumsrena. Förstår ju att det inte alls är lika lätt som att få en kanin rumsren. Ninja (vår kanin) gick på kattlåda när hon var lös och hade en "hörntoalett" i buren. Jag hade vanlig kattsand i båda, kanske lite för hårt för små grisar som har andra fötter än kaniner.
Det här med rumsrenhet är tyvärr ganska viktigt eftersom min sambos största argument till att inte skaffa marsvin är att han hört att det luktar… det gjorde det om Ninjas bur också om man inte städade tillräckligt ofta, så det handlar såklart om det.
Jag längtar verkligen efter att få hem ett par små pratande varelser, men samtidigt måste jag ju försöka ta hänsyn till min extremt snälla sambo och inte bara ignorera hans (o)vilja.
Några tips?
Nja.. jag skulle då inte rekommendera att låta marsvinen flytta runt så mycket. De är ganska lättstressade djur och att varje vecka förflyttas till ett annat (relativt) obekant ställe tror jag inte kan påverka dem bra alls. Särskilt i början måste de ju hinna bekanta sig med omgivningen.
En helg i taget kan i och för sig marsvinen förmodligen klara sig ensamma egentligen, ifall de har en stor ranson hö och grönsaker att tugga på och mycket vatten. Dock vet jag inte hur marsvinen skulle reagera på att vara så ofta i ensamhet.
Men för många gånger i livet tycker jag inte att de små liven ska få flyttas, i hög ålder blir det säkerligen extra stressande dessutom att komma till ett nytt hem.
Det finns ingen pålitlig granne som kan ta hand om marsvinen medan ni är borta?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Du måste ta hänsyn till hans åsikt,men han även för din åsikt,avvakta och vänta om han inte är med på det.Marsvin gillar ej att flytta runt,men har du nån granne kan du alltid fråga om dom kan mata djuren om du ska bort eller nå,det funkar för mej iaf.=)
Marsvin luktar inte mer än din pojkvänn skulle jag tro:P heheh jag mena,städar man dagligen och har kutterspån som suger upp urinen kommer det ej lukta illa,det kommer lukta gräs ..=)

Oj vad synd! Jag trodde faktiskt inte det skulle vara något större problem att ta med dem till landet. Det är ju där som det är roligast att ha dem också. Större bur, ledig tid och massor av morötter och annat gått som man odlar i landet. Självklart också för den Utevistelse de kan få där (sommartid såklart)!
Jaa, det var tråkigt… speciellt nu då min sambo börjar bli nyfiken han också efter allt jag berättat och han håller också med om att lite hö och spån på golvet i köket väger ändå upp mot att ha välstädade golv, men ack så tråkigt och tomt i köket. Han sa t o m att det väl är roligare att köpa unga marsvin så kan man "forma dem" lite mer än ett äldre.¨
Någon granne jag skulle vilja be har jag inte. Då hade jag nog löst valp-problemet också. Hade varit guld värt, men tyvärr är det svårt att hitta folk man litar på.
Så jag får tänka om igen då. Att inte ha dem med till landet… nä, det känns inte bra. Får fundera på kanin igen kanske.
Tack för era svar! Nu "räddade" ni ett par stackare från att bli stressade med bilresor. *suck*

Kom på en annan sak.. det finns ju ibland "pensionerade" marsvin som använts i avel och varit utställda. De kan vara ca tre år, inte så jättegammalt ändå. De är ju vana vid nya miljöer i alla fall. Att åka på utställning borde vara väldigt stressigt för dem. Dels kan det handla om långa transporter (vår stuga tar det ca 40 min att åka till) och på utställningarna kommer de till främmande miljö med hög ljudnivå, massor med andra marsvinsdofter etc.
Kan det vara någon lösning? Vi är inte där precis varje helg heller, ibland kan det bli en eller t o m ett par helger kvar i stan. Vår lilla Ninja (kaninen) hoppade ofta gladeligen in i transportburen och verkade väldigt nöjd att få komma ner dit. Lugnt och skönt.
En tanke bara. Man vill väl inte ge upp sådär direkt ändå.. ;-) Ett alternativ är ju också att åka ner bara över en natt och då kan de vara ensamma kvar hemma. Så kan vi ha dem med bara varannan, var tredje helg.
Det är svårt att genast släppa tanken helt på att få lite trevlig tillökning i familjen…

Själv tror jag inte det skulle vara så stor fara att ta med dem till fritidshuset på helgerna. Jag tror inte de går sönder direkt ;) Man släpar ju runt på marsvin till utställningar ibland flera gånger i månaden och det klarar ju de allra flesta av galant. Bara de vänjer sig så ska det nog inte vara några problem :) Sååå stresskänsliga är de oftast inte.
Antar att du kan ha dem ute i gräset på sommaren i fritidshuset också och det tackar väl inget marsvin nej till :)

Precis det jag också tänkt när jag började fundera på det här med marsvin. Hur de skulle trivas i stugan med gräs, odlade grönsaker, färsk nypotatis och lugnet som finns där. Även vintern är mysig med brasa som sprakar (brasan är i en s k insats, så det kan inte sprätta ut glöd på de små och självklart är inte buren precis intill, men de kan se brasan och såklart få skön värme av den också).
Burar både inomhus och utomhus står bara och väntar… Värre är det förstås när man åker ner till småland. I de sammanhangen bör man nog hitta en marsvinspassare. Eller kan man ha dem inne i gästhusets sovrum där inga hundar får komma in. Men att sätta ut dem i utomhusbur med okända hundar omkring är nog inget att tänka på förstår jag nu! Annat var det med en kaxig kanin! Det var snarare hon som gjorde utfall och inte hundarna.
Jag hoppas då att det kanske inte är helt kört, om jag hittar två små grisar som är lite tuffa och har erfarenhet av att åka runt lite. Sedan åker man såklart inte till stugan det första man gör när man fått hem dem! Då är det bäst att vänta några veckor så de får bekanta sig med oss först.
Tänker också på hur många marsvin har det som bor i barnfamiljer. En stackare som sitter i sin bur ensam halvt bortglömd och så plötsligt får ungen en polare med sig hem som vill "leka" med marsvinet och de drar upp den lille kraken bryskt ur buren. Jag kanske har fördomar, men har hört flera berätta sådana här scenarior. DET borde vara stressigt om något!
Men jag får tänka vidare, hur mkt reser vi egentligen..? Får ta en funderare igen såklart och ny diskussion med sambon. Eftersom vi har lilla hunden så är vi inga som reser utomlands i alla fall. :-)

När du känner dig tillräckligt påläst om marsvins skötsel/foder osv så tycker jag absolut du ska skaffa marsvin om det är det du vill :) Köper du unga marsvin så vänjer de sig också vid hunden, mina här hemma reagerar knappt när det kommer hund på besök och ibland är de faktiskt framme och vill titta lite närmare. Tror inte att ett äldre marsvin tar så illa vid sig heller om hunden tar det lugnt. Viktigt att tänka på är ju att ac krävs i bilen om ni ska åka till fritidshuset en varm sommardag. I övrigt tror jag marsvinen får det bra hos dig :)

Jag tror inte att det är några problem för dig att skaffa marsvin men hade jag varit dig hade jag skaffat ungar så att de vänjer sig vid de från början.
De första veckorna man har dem hade jag väl iofs stannat hemma så att de vänjer sig vid den mijlön ordentligt först men att ta med dem sen tror jag inte är några problem för dem, de har ju alltid tryggheten med varandra och du och din sambo är med så de rösterna känns också igen.
Som du själv skrev så är det många som åker på utställningar med sina djur och det tror jag är mer stressande än att åka till ett fritidshus över helgerna, det kommer ju att bli en rutin för dem.
Sen när man väljer marsvin kan man ju välja de som är lite tuffare och lugnare av sig ist för de som är skygga. Skulle nog också i en sån situation rekomendera att ni väljer honor framför hanar eftersom flyttarna kan få hanarna att anse att rangen måste göras upp hela tiden.
Känner du/ni att marsvin känns rätt så tycker inte jag att helgresorna ska stoppa er.
Marsvin är verkligen ljuvliga:-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Tack, nu känner jag mig lite lättad.. Jag har haft marsvin tidigare, men nu är det nog ca tio år senast. Nu har jag läst på så mkt jag kunnat under flera veckor för att uppdatera mig, finns ju massor m bra sidor på nätet! Vilken skillnad från när man var liten…
Ayla (min elvaåriga Papillon) bryr sig knappast om dem. Jo, hon blir alltid glad när hon ser transportburen för hon tror Ninja finns där, men självklart håller man koll på henne i början då hon säkert är nyfiken. Man ser nog hur de reagerar mot henne också. Det tar väl ett tag innan de törs gå runt i köket när hon är där, så hon får stå ut med att hålla sig därifrån stundtals. Sedan får man väl se vilka som tigger mest när kylskåpsdörren öppnas.
AC finns i bilen, men man får vara noga med att se till att ha transportburen skyddad från drag. Tycker man lätt får ont i halsen av AC… Att hålla lagom temperatur i bilen är nog inga problem eftersom vi så ofta kör omkring med hund och tidigare även kanin i bilen. ;-)
Men det är jättebra att jag vet det här nu. Att jag måste beakta det i jakten på passande marsvin. Försöka hitta ett par som är lite beresta sedan tidigare alltså… och som verkar trygga och självklart ett par som känner varandra väl!

Jättetack även för ditt svar Sandra!
Bra saker att tänka på. Får ta ett snack med sambon igen ang unga eller äldre djur. Det var ju faktistk han som nämnde att det kanske är lämpligare med ungar.
Då kan man ju dessutom välja ras och färg! Något som egentligen är av underordnad betydelse. Men man måste ju erkänna att det där med utställningar är jäkligt spännande… har ställt ut både hundar och hästar i mina dagar och är uppväxt med hundkennel så det har varit många helger på utställningar. Jag var i Sollentuna för några år sedan. Där kan man snacka om lugna marsvin! De var hur coola som helst när domarna vred och vände på dem. :D
/Mimmi
Absolut kan du köpa vuxna marsvin. Jag hade i så fall köpt några som är 1-1,5 år - inte mer. Tre år är lite mycket när det gäller marsvin. Om det är så att du ständigt åker runt mycket och ofta kan det bli väldigt stressigt för marsvinen i början, när de är unga. Marsvin som är runt året har ju ofta blivit stabilare i temperamentet. Däremot tvivlar jag på att det är mindre stressigt än utställningar, som bara är under en dag. Där hinner inte marsvinen anpassa sig utan sitter i sin transportbur med välbekanta dofter eller i mattes famn. Att åka bort en helg är ungefär precis så lång tid som det tar för dem att anpassa sig till nya miljöer, och det tror jag kan bli jobbigt för dem. Men förhoppningsvis framförallt bara i början ;)
Om de har varsinn transportbur (som inte är helt nystädad, utan med lite "gammalt" burspån i) med hö och grönsaker i, samt övertäckt med en filt så blir det förhoppningsvis en lugn resa till erat fritidshus. Men hur lång tid tar det dit?
Lämna dem hemma under en helg hade jag inte gjort (då tänker jag mig fre-sön = 2 dygn). Dels för att vattnet behöver bytas och dels för att de har väldigt snabb ämnesomsättning (och är lite glupska ^^) så alla mat lär gå åt i ett nafs och sedan sitter de där i flera timmar utan mat. Livsfarligt.
Gällande längre resor (du skrev att ni ibland åker till Småland) skulle jag fixat marsvinsvakt åt. Känner du absolut inte till någon som kan ta hand om marsvinen under tiden ni är borta är det ett problem. Men att ta med dem sådana resor är dumt tycker jag.
Doften är absolut inget problem alls! ;) Så länge man städar så mycket man bör städa luktar det inte mycket. Om du städar ur kisshörnen varannan dag och tömmer hela buren var 5:e dag ungefär lär det inte lukta. Gällande rumsrenhet är det enklast att lära dem vid några månaders ålder. Ungar i "flytta hemifrån"-åldern kissar väldigt ofta och är lite för lekfulla för att kunna lära in något. Äldre marsvin kan man absolut göra rumsrena om man har tålamod. Visserligen är det inte lika lätt som med marsvin runt halvåret, men det går. Alla mina marsvin har främst kissat i deras "toalett" (med smutsigt spån i) när de har varit i sin inhägnad/hage, oavsett ålder.
Hoppas jag kunnat svara på dina frågor :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jaa, jag håller verkligen med om att lämna dem en hel helg känns för lång tid! Resan till stugan tar ca 40 minuter (beror på köerna på Essingen..). Vi åker oftast fred em och är där två dygn. Där nere är det lugn och ro, jag tror de skulle trivas där.
Men två transportburar alltså? Jag trodde de kände sig tryggare om de har sällskap av varandra..?
Och om man skall lämna bort dem till någon när man reser längre, då är det ju ett främmande hem de kommer till. Dessutom brukar vi alltid stanna till vid stugan som ligger söderut. Stanna en natt och fortsätta mot småland tidigt dagen därpå. Men självklart kan jag ju söka en marsvinspassare som tar dem även de "extradagarna". Vi åker ner ca tre, fyra ggr per år så det är nog inga större problem. Men vid jul kan det bli bekymmer förstås. Då är de flesta jag känner bortresta till sina föräldrar. Fast alla har ju inte sina föräldrar på så långt håll förstås.
Min syster har en fd kollega som har flera marsvin och hon ställer ut dem men jag är osäker om hon föder upp också. Hon kanske kan ställa upp och vara "marsvinspensionat" när det krisar. Bara de inte blir för stressade då när det finns en massa andra marsvin där. Kanske ändå är lugnare för dem i gästhuset hos mamma!
Om man vågar sig på att skaffa ett par så lär man väl se hur de tar transporterna. Är de jättecoola och ser lyckliga ut när de kommer fram, anpassar sig snabbt osv så kanske man vågar ta dem med sig, annars får man skaffa vakt till dem.
Jaa, det tål att tänkas på som sagt. Den här biten känns ju nu som ett mkt större problem än ev kissfläckar på köksmattan… :D
1 - 1,5 år verkar ju annars vara en bra ålder. "Tonårsperioden" över men ändå långt ifrån någon mossig pensionär! ;-)
#12 Nä, oavsett hur bra marsvinen kommer överens kan de börja bråka i så små utrymmen som transportburar. Bäst för dem är att ha en egen - mörk och trygg. 40 minuter utan varandra klarar de av :)
Varje vecka låter ju i och för sig lite väl ofta…
Jag lämnar inte bort mina marsvin till andra personer, utan de kommer hit och tar hand om dem ^^
Precis - jag hade en jättelugn marsvinsgrabb. Han blev aldrig stressad eller något. Ständigt lugn och tog allt sååå lugnt :) Så nog beror det på deras temperament och psyke. Men köp då absolut inte marsvin från djuraffär, då lär du inte få några med stabila temperament om de först fötts upp hos en grossist utan kontroll över varken det ena eller andra, sedan separerats från sin mamma vid bara några veckors ålder, fraktats till en djuraffär och sitta där i små burar med kaniner eller främmande marsvin framför hundratals människors ansikten i några veckor. Privatperson eller uppfödare skulle jag säga är bäst i ditt fall :) Allra bäst är ju från en omplacering, men marsvin därifrån kan ha blivit dumpade och födda hos en grossist - alltså utan jättestabilt temperament.
Marsvin har inga tonårsperioder såsom kaniner ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jo, självklart är det säkrare att köpa av uppfödare (eller privatperson om marsvinet i alla fall är registrerat)! Då får man veta hur föräldrarna är också så är det större chans att man får passande temperament. Som sagt är det också jättekul att jämföra raser och färger.
En extra transportbur är ju inga problem att fixa ;-) (förreten har jag en kattransportbur i hårdplast, kanske någon mindre och mjukare är bättre?).
Men problemet med semestrar och främst jul finns kvar… att få någon komma hit varje dag en hel vecka blir svårt. Men jag får höra mig om i bekantskapskretsen.
Om jag köper från en uppfödare kanske det går att få tips där också. Det kanske finns uppfödare som ackorderar in marsvinsgäster ibland. De har ju jättekoll på dem och ser hur de reagerar och mår. I värsta fall får man väl åka hem igen. Förhoppningsvis har man hunnit få sina julklappar innan…. :D
Vad lyckliga varelser som slipper tonårsproblemen förresten!