Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 541 ggr
ildogvann
0

Hvor gammel?

Hei!

Vi har peruanere og lurer på hvor gamle honan kan være når hun får unger? Altså, når må hun tas ut av avl? Våre fikk sitt første kull ved anbefalt alder.

Creation
0

Efter ungefär 3-4 kullar tycker jag att man bör pensionera sin hona. Efter att ha lämnat så många kullar borde hon ha "gjort sitt" för aveln ju och tillfört tillräckligt. :)

Men det beror helt på honans kondition efter kullarna. Vissa honor klarar kanske inte mer än en kull, andra skulle kanske fixa fler än fyra kullar mycket bra, men ändå tycker jag att 3-4 kullar räcker på en hona. :) Hon måste få lite tid för sig själv också.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

Hon bör vara ca 8-10 månader när hon får sin första kull, beroende på hur stor hon är. Man ska inte vänta för länge för att ta en ny kull, men hon måste hinna återhämta sig (ca 2-3 mån). En dräktighet (eller graviditet också för den delen) är ju det som är påfrestande för honor (resp. kvinnor) och det sliter ut kroppen. Själv skulle jag inte vilja ta mer än tre kullar på en hona, men det beror mycket på honan också. Ta henne ur avel i tid bara, innan hon är utsliten ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ildogvann
0

Takk for svar. Men er det noen øvre aldersgrense for at hunnene skal få unger? Den ene av våre hunner har fått et kull og den andre to. Nå er de 2,5 år. Er de for gamle til å få et kull til?

Creation
0

Mellan kullarna bör det inte gå för länge, för då kan det hända att de lägger på sig lite för mycket vikt och risken för toxikos ökar. Med tiden kan bäckenbenet bli lite mindre elastiskt, och även det kan leda till komplikationer.

När honorna närmar sig 3 år tycker jag inte att man ska ta någon mer kull på dem. Särskilt inte om det dröjt länge sedan de senaste kullarna. 2-3 månader brukar vara lagom tid mellan kullarna, och jag förmodar att de fick sina förra kullar när de var runt ett år gamla? Alltså avråder jag er från att para någon av era honor.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

ildogvann
0

Takk for svar igjen. De fikk begge sine første kull når de var ca 8 mnd gamle. Det andre kullet fikk den ene av dem når hun var 1,5 år. Så da forstår jeg det slik at dere fraråder det. Vi har så lyst til å få et kull til på den av dem som bare har hatt ett kull.

[starlights]
0

#2 & #4 Menar ni att det ska vara 2-3 månader mellan att kullarna föds eller från kullen föds till man sätter honan med hane igen?