Badar ni era Marsvin?
Hej!
Jag vet en kattdomare, som även föder upp och ställer ut sina Marsvin. Han har köpt shampo av oss och därför undrar jag lite om det är vanligt - jag har själv aldrig haft ett Marsvin så jag vet ej, men som alla utställningsdjur - antar jag - ska de vara rena och fräscha =)
Mvh Theresia

Hej och tack för svaret - vad för shampo använder ni er av då?
Jag badar mina när det behövs, de långhåriga badas oftare då de skitar ner sin päls mkt snabbare. En korthårig hona har jag aldrig behövt bada, hon håller sig ren ändå.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hej Mari,
vad använder man för shampo samt kam??? Kammar är det svårt att hitta till dem - det ska väl var så små som möjligt eller? Eller använder man borstar??
Mvh Theresia

Jag badar mina före utställning och använder Dogmans hundschampo :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Hej,
Tack för hjälp - finns det ngr bra länkar till marsvins tillbehör enbart?
Mvh Theresia
#4 Jag använder en vanlig kam för katter, i stål, kammar dem inte så ofta eftersom de hatar det och skriker rakt ut så jag har klippt dem kort istället för att slippa kamma.
Shampoot jag använder heter Espree och är ett milt shampoo för katter som även är bra mot smuts. Fick det rekomenderat i en djuraffär och jag tycker att det fungerar jättebra. Var nog med att skölja ur allt lödder bara!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hejsan,
jag har en bekant, som använt Anju Beauté Shampo som heter Decoure Extreme - det är ett milt shampo som med fördel kan användas även på marsvin. www.welcome-to-anju.com är hemsidans adress och det är helt suveränt =)
Ett tips!
Mvh Therresia

Ja, jag tvättar mina lite då och då. Eftersom jag inte ställer ut mina så är det inte nån prio 1 sak precis.
vanlig hårkam går också bra, det har jag till alla mina långhår. men för mina curlyssar har jag en karda, schampo som jag använder är olika beror på vad det är för marsvin. om det är ett långhårigt marsvin med vit päls använder jag ett hundschampo som gör pälsen vit igen. vid Ohyra angrepp använder jag dermocan eller vad den heter och annars använder jag gnagarschampo eller mild kattschampo.

Jag badar mina med ett barnshampo när dom börjar lukta illa elr när dom är smutsiga. Det brukar bli ungefär var 4-7 månad skulle jag tro.

Tack alla för svar - det är mkt intressant och jag är glad för svaren.
Mvh Theresia
ska tillägga det också att jag badar de till varje utställning och det är ca 1gång i månaden.
Marsvin behöver bara badas inför utställningar, om de har Ohyra eller är smutsiga :) Själv badas inte mina särskilt ofta. Jag använder just nu Fyra Ess hundschampoo ^^
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus