Flera honor i flock tms, går det?
Är 99% säker på det, men vill ha bekräftelse. Det är väl så att honor oftast kan vara många fler än 2 tillsammans? T.ex en flock på 5 honor, visst funkar väl det? Till skillnad mot hanarna som nästan alltid bara kan gå två & två..
Jadå det går alldeles utmärkt.=)
Jag har aldrig haft några problem med att hålla honor i större grupper, varken vid ihopsättandet eller senare. Just nu har jag ett gäng här hemma som går 5st ihop.
Så länge man har tillräckligt stor yta som de bor på fungerar det ;) Vilda marsvinshonor lever ju tillsammans i stora flockar (och det är så marsvin trivs bäst - i stora flockar), till skillnad från hanar som inte lever tillsammans.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har just 5 honor tillsammans. Det går alldeles utmärkt. Det blir lite gruff ibland, men ingenting allvarligt. Om bara ytan de går på är tillräckligt stor, och det finns ställen att dra sig undan på.
Vad jag förstår handlar det mycket om individerna eftersom marsvin är personligheter. Några funkar inte i större grupper. Sättet man introducerar marsvinen för varandra tror jag oxå betyder mycket, och hur lugn och avslappnad man är själv.
Vilda marsvin lever i flock, och jag kan se på tjejerna att de har stort utbyte av varandra. Det blir någon sorts lugn harmonisk stämning ibland, speciellt när de vilar eller äter hö.
För egen del njuter jag av att betrakta dom. Kan sitta länge och bara titta på dom. Något händer hela tiden, små draman utspelas. Vem behöver docusåpor när man kan få det på plats i sitt eget hem? 

#2 Jo, det är ju klart ;)
Hur många honor har ni som mest haft tillsammans och på hur stor yta?
#2 tänkt mycket på det, hanar bor ju inte ihop i naturen varför tvingar vi då ihop dom i små 120x60 burar och envisas med att dom måste bo ihop 2 och 2? Vi vill väl ge våra djur så naturligt liv som möjligt?
#4 Jag har en stor flock honor på 12 marsvin just nu som går på en yta som är 1*2 m. Kan tyckas vara en liten yta för så många marsvin, men då dom gärna sover ihop i en liten del av buren så blir det stora springytor. Och dom trivs otroligt bra.
Jag tror inte riktigt man kan ha för många marsvin tillsammans faktiskt, så länge ytan är tillräckligt stor. Och det är ju svårt att ha tillräckligt stor yta för ex. 40 marsvin (som då lär gruppera sig i mindre flockar). Vilt lever ju marsvin i flock om ca 20 st individer - en hane, honor + ungar och ibland unghanar.
#5 Men det är annorlunda med våra tammarsvin (som för övrigt inte finns vilda - alltså det är olika släkten). Hur många hanar finns det inte som går fint ihop? Klart de ska göra det - man kan ju inte låta en hane gå med 10 honor, då blir det ju bara massa ungar. Det är ju ännu mindre naturligt att låta de gå ensamma.
#6 Jag tycker det låter som jättebra liv, inte heller litet utan lagom :)
Mvh Felicia

Jag har 4 honor tillsammans med en kastrerad hane. Det funkar bäst för oss, eftersom jag har en hona som kan vara elak mot andra honor, men när han flytta in så har hon slutat med dumheterna. När hanen försvann (fick ringorm) så fick flickorna gå själva, det funka, men inte alls så bra som med hane i flocken. Men snart flyttar vi, och då kommer grisarna få eget rum. Och då kommer jag få plats för en bokhyllebur till, och då blir det nog bara en grupp med honor, vill inte kastrera en hane bara för att..
Japp det går utmärkt så länge de har gott om plats och varsitt gömsle
jag har alla mina honor som ej är med hane i golvflock de trivs ypperligt!
Jag tycker att det är alldeles utmärkt med honflockar.
Särskilt när det är blandade åldrar.
Kan vara lite tjafs när man släpper tillbaka nån hona som har varit hos hane,men det går över ganska fort.
Har 2 golvflockar just nu med 8 honor i varje. Ibland är dom flera och ibland är dom några mindre.
Dom har nog varit 10 som mest.+kastrerad hane.
Måtten är ung. 3mx0,75m.
Liza
Jag har haft honor i flockar om 4 djur utan problem, har ingen koll på vilken yta dom gick på…
När jag skulle sätta ihop tre honor för ett tag sedan funkade det dock inte alls - trots att två av honorna tidigare gått jättefint ihop men nu gått i andra par i ett par månader. Den äldsta honan var otroligt stygg mot den näst äldsta som skulle sättas in i paret. Och hon är ändå en väldigt snäll och trevlig tant som gått i större flockar hos tidigare ägare. Trots flera försök i olika miljöer under ett par dagar så gick det inte alls vägen.
Men som sagts tidigare så är det väldigt individuellt hur det går med sammansättningarna även om det överlag brukar gå jättebra :)
Hanna

Den största honflocken jag har haft, var nog den som jag hade ute hela sommaren -08 och den bestod av mellan 25-30 honor i olika åldrar. Måste säga att det var oerhört intressant att iakta deras flockbetende. Kunde bli sittande på en pall i uteburen i en timma och bara titta!
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#12 Vilken söt bild! ^^ För stort kan det aldrig bli ;) Vila i frid fina Skrållan…
#13 Åh vad härligt det låter ;)
Mvh Felicia

# 14 Tack. Det är roligt att fota flickorna. Väntar på mjuk mark så jag kan begrava henne. Hoppas på vår snart så man kan ha dom ute.