Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2044 ggr
Rafflan
0

Kladdig i rumpan?

Min hane Sammy är kladdig i "bajs-hålet" och det luktar illa. Någon som vet vad det kan vara?

Kladdet är genomskinligt och det fastnar smuts på det :/

Min andra hane Sebbe har inget sånt alls…

Tane
0

låter som att han har brunstat, det kan vara det. hade jag på ett par ungar jag sålde fick ställa mig o bada marsvinen hos de jag sålde de till för de vet inte så mkt om marsvin så jag fick förklara o bada o visa hur man gör :)

FeliciaS
0

Hrm, är det hårt?

#1 Men hanar kan inte brunsta heller! ;P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Rafflan
0

#2 nej :/

Ziggi
0

Är det inte så att marsvin kan bli lite kladdiga i baken? hmm vänta lite…

Ziggi
0

Kikade lite inne på www.humlansmarsvin.se

där det stod att det kan vara kladd körteln som är kladdig bara. marsvin får det ibland men det är bara att ta bort med en trasa fuktad med ljummet vatten.

Rafflan
0

#5 men det var inte på köteln på rumpan utan hålet dom bajsar ur, där var det kladdigt :(

Abico
0

Marsvinshanar kan bli riktigt äckliga mellan "kulorna" just där bajset kommer ut. För att få det någorlunda rent brukar jag göra såhär: Håll marsvinet med höger hand, handflatan mot marsvinets bröst, högerhands pekfinger ska vara ovanför marsvinets vänster framben, då får du ett bra grepp, ta sedan och lyft upp marsvinet så att dess rygg vilar mot din höger axel - stödj rumpan med vänster hand. Med tumme och långfinger (vänster hand) på varsin sida om snoppen kan du sedan försiktigt "dra" skinnet utåt sidorna och då kommer du enkelt åt att torka ur lite med en våtservett.

Hanna 

Rafflan
0

#7 torkade lite med papper igår och sen skulle han ändå badas så då blev han ren :)

Men det är vanligt asså? Inget fel eller sjukdom? :)

Abico
0

#8 - Okej det var ju bra :)
Nej, det är inget farligt och helt normalt att man måste städa upp lite på pojkarna :P

Hanna 

Rafflan
0

#9 skönt, var så rädd att det skulle vara nåt fel :D