flyttade till kaninerna!!
jag har två hanmarsvin i en bur och två han kaniner som lever fritt i rummet med en bur som toalett och de är ibland lösa ihop
senaste gången de var det så flyttade det ena marsvinet till kaninerna! jag har ofta burarna öppna så att de kan gå som de vill med det kvittar hur ofta jag lyfter tillbaks Lukas till sin marsvins vän han sticker direkt tillbaks till kaninerna!!
ska jag prova att byta så att marsvinen får kaninburen?
eller gillar han helt enkelt kaninerna bättre?

Jag vet att jag får på pälsen nu av övriga härinne. fniss.
Men vill marsvinet vara hos kaninerna så hade jag låtit han vara där.
Men stäng aldrig in marsvinet med kaninerna i buren. Det är då han riskerar att skadas genom att kaninerna kan få busryck och råka sparka till honom och i ett trängt läge kommer ju inte han undan.
Sen skall ju inte heller marsvin bo med kaniner då kaninerna har en form av bakterier som visst marsvin är känsliga mot.
Mina marsvin hade också om dom fått välja velat bo med min kanin. Men dom får dagligen träffa kaninen när dom är frigående.
Marsvin 4-ever
.
Jag skulle inte låtit marsvinet bo ihop med kaninerna, utan med sin marsvinskompis om de kommer överens. Men han kan ju få träffa kaninerna vid sådana tillfällen som när de allihopa är lösa :)
Hur stor är kanin- resp. marsvinsburen?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#2 kaninburen är 120*70 tror jag och marsvinens 110*60 tror jag, är inte säker på måtten men marsvinens är lite mindre..
de flesta dagar är de lösa allihop men då får jag gå och stoppa tillbaks Lukas i marsvinsburen hela tiden, han går inte tillbaks dit själv..
så jag har fått turas om att ha dem lösa, men det som händer då är att Lukas står vid kaninburen och skriker..
han kanske inte gillar sin marsvinskompis fast de inte slåss?

#3 Han är kanske för nertryckt psykiskt av sin kompis. Fungerar det bra med dom i buren.
Får Lukas det utrymmet han behöver, så att han kan få äta i lugn och ro samt får han vila och sova där han vill?
Eller stöter kompisen undan honom?
Men visst kan väl dom samtliga "även marsvinskompisen" gå lösa tillsammans? Bara du tänker på att aldrig stänga in Lukas med kaninerna i buren.
Marsvin 4-ever
.
#4 det är tvärt om, Lukas är dominant och ofta väldigt tuff mot sin kompis..

#5 Egentligen tror jag då att det rätta svaret på Lukas beteende är att han söker en honflock.
Det är ju inte naturligt för marsvin i det vilda att två hanar bor tillsammans, så ett normalt beteende för dom blir då att dom söker sig egna revir.
Buren är ju förvisso minimun för två marsvinshanar och faktiskt även kaninernas. Dom extra 10 cm måtten tror jag inte tillför tillräckligt för dom.
Men har du möjligheter att hitta en ännu större bur så är det värt att satsa på.
Eller varför inte en våningsbur? Det är min teori när det gäller marsvinshanar som skall vara sambo, tror att då får dom lite mera känsla av sitt egna revir.
Marsvin 4-ever
.
att kaninernas bur är för liten vet jag, men eftersom de bara sover och äter där så tycker jag att det är ok..
samma gäller ju eg för marsvinen.. de var lösa jämt innan han började flytta till kaninerna..
men att han söker sina honor stämmer säkert, det finns ju även honor i rummet..
#7 Då är nog det anledningen. Men jag skulle som sagt inte låta honom bo där… :)
Är det gallerburar?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#7 Jag menade att om du skulle skifta burarna mellan marsvinen och kaninerna så tror jag inte det gör någon större skillnad.
Det skiljer ju inte så mycket storleksmässigt mellan dom.
Marsvin 4-ever
.
nej det vet jag.. tänkte mest att det kanske är ngt särskilt med den buren iallafall ;)
nu ska jag gå och bära tillbaks honom för 100:e gången ;)
jag hade haft dem tillsammans. Har själv haft det så.

Instämmer med #11.
Marsvin 4-ever
.