Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 3990 ggr
Bella-R
0

Bokhyllebur - vad ha som botten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte KILBY bokhylla på Ikea igår, samt en stor vaxduk som botten. Nu har jag läst och tittat runt lite och sett att många inte rekommenderar vaxduk pga att det är för tunt och inte 100% tätt?

Har även sett ett par stycken som använder vaxduk och tycker att det fungerar bra.

Nu vill jag höra lite mer.. vad tycker ni om vaxduk som botten? Räcker det eller ska jag köpa en korkmatta/våtrumsmatta och lägga på vaxduken?

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

FeliciaS
0

Jag har en bokhyllebur - med plastmatta i botten. Den är ju några millimeter tjock och håller lika bra mot väta som en plastbotten. Vaxduk däremot har jag till marsvinen när de springer runt på golvet, alltså som skydd mot trägolvet. Och det fungerar bra, men ajg har fått byta ut den mot en ny en gång på ca 1,5 år. Plastmattan i buren däremot har jag haft ungefär lika länge och den har hållit toppenbra. Så nog är det stor skillnad på materialet. Men - därmed inte sagt att vaxduk är värdelöst och inte funkar alls. För det må hålla ett tag den också, även om den är betydligt tunnare och mindre tålig än plastmatta ;) Så länge du inte sätter fast den mot botten kan du ju byta ut den lätt. Och det får inte vara några hål eller springor ner till botten, kommer det fukt genom till vaxdukens undersida blir den blöt (har hänt mig när marsvinen gjort små bithål i duken - då åker kisset igenom och hela undersidan blir blöt = oanvändlig).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Bella-R
0

Okey, tack för svaret. Så kan jag köpa en plastmatta då, och lägga ovanpå vaxduken? 

Vad för slags plastmatta är det du har och vart har du köpt den?

FeliciaS
0

Ja, klart du kan lägga den på vaxduken också iofs, men det funkar ju perfekt att bara ha den. Du behöver inte ha dubbelt ^^

Hrm, vad heter materialet nu igen. Linoleum kan det vara, men är inte helt säker. Jag köpte den på golv- och mattvaruhuset i Göteborg. Men åk till ett golv/mattvaruhus eller en bygghandel och fråga :)

Mvh Felicia

Bella-R
0

Jo, jag vill vara på säkra sidan o ha dubbelt utifall att. :)

Hmf.. Finns en affär här alldeles i närheten som heter Trollbäckens Trä.. där säljer dom allt som har med bygg o göra. Kan det kanske finnas plastmattor där tro? :P

FeliciaS
1

#4 Men plastmatta håller, jag har haft det i ett par år nu (sen maj -06 nu när minnet klarnar) :P Så varför skulle inte din hålla!? Hade du tänkt ha vaxduken underst eller överst?

Åk och kolla där, det skadar inte :)

Mvh Felicia

Bella-R
0

Eftersom jag redan tejpat dit vaxduken så tänkte jag isåfall ha plastmattan ovanpå. Det borde väl fungera? :)

nybban
0

Annars funkar det väl att måla botten och sidor, vi har ett par hemmagjorda burlådor som är målade, har stoppat i flera år nu, ev kan man väl behöva måla om det så småningom.

devilsdaughter
0

Jag har bara vaxduk och den har hållit tätt vad jag vet. Har ganska mkt spån så tror inte att den blir så blöt alls faktiskt.

Abico
0

#7 - Vad använder du för färg och är det verkligen tätt i springor i hörn och liknande?

Hanna 

Bella-R
0

Putt

Bella-R
0

Sett och kollat lite att plastmatta verkar vara rätt dyrt? 

Annars kan man ju ha dubbel vaxduk, ifall att marsvinen skulle bita hål i den ena?

nybban
0

#9 Vanlig lackfärg funkar bra. Man kan sätta en list i hörnet mellan golv och kant så blir det tätt.

idipidi
0

#11 Spillbitar brukar inte vara så dyrt. Jag tror att jag betalade ca 200 kr för golvmatta som räckte till hela stora burskåpet. Det är fyra burar med innermått 60x180. Vaxduk är ju inte heller gratis.

Abico
0

#12 - Okej, smart :)

Hanna 

Bella-R
0

#13 Nejnej, men denna är lite större.. 194 x 67. Men jag hittade faktiskt en butik som heter Mattvaruhuset, finns på flera ställen runt om i Sthlm, så det blir nog ändå en plastmatta :D

FeliciaS
0

#15 Jag köpte spillbitar, de kostade lagom mycket :) Vad bra! Hoppas du hittar något där.

Mvh Felicia

Bella-R
0

Vi får se om det blir något, det låg tydligen ett par mil härifrån, närmsta affär, så beror på om pappa har lust o skjutsa, annars blir det nog ingenting. Jag är för lat för o åka så långt kommunalt xD

Men annars hoppas jag att bara vaxduk räcker. Vill inte att bokhyllan ska bli förstörd ifall dom biter hål elr nåt.

idipidi
0

#15 Hm, hur kan du får det till det? Jag köpte en bit som räckte till fyra st. 180x60 burar plus upp 5-10 cm på varje sida. På vilket sätt är din bur större än mina fyra?

Bella-R
0

#18 Jag läste lite slarvigt där, såg nu att du hade skrivit fyra st 180 x 60 :P Jag läste det som EN 180 x 60. My bad :P

FeliciaS
0

Okej, annars kan du ju ha vaxduk så länge och köpa plastmatta när du väl hittar något lämpligt ;)

Mvh Felicia

Bella-R
0

#20 Ja, precis. Det får bli så :)

parsley
0

Nöj dig med vaxduk så länge.

Linoleum fungerar nog inte. Linoluem säljs antingen som klickplattor typ Marmoluem eller på rulle, men den är styv som masonit ungefär. Så det är plast- eller våtrumsmatta som gäller till marsvinsburar. Förlåt om jag är petig, men det är bra att veta vad man ska fråga efter när man kommer till mattaffären.

Ziggi
0

#21 kan vi få se bild på hur det blev sen?Glad *nyfiken*

Bella-R
0

#23 Javisst! Tjejerna flyttar in till bokhylleburen på lördag. Då bildbombar jag er med bilder ;)

FeliciaS
0

#22 Det är jättebra att du nämner det - jag själv är dålig på material och det försvinner ut genom motsatta örat det kom in genom. Men någonstans i bakhuvudet gömmer sig namnet ändå, på materialet jag har i buren… *s*

Mvh Felicia

Ziggi
0

#24 äsch då, då får jag vänta en hel vecka på att få se bilderna ska på semester en vecka^^ Men men, den som väntar på något gott…;)

Bella-R
0

#26 Jasså, vad kul.. åker du idag då eller? :) Kommer eventuellt att flytta dom till bokhylleburen redan ikväll, vi får se :)

FeliciaS
0

Om du har den klar kan du väl flytta in dem bara ;) hihi ^^

Mvh Felicia

Bella-R
0

#28 Jo, hehe den har varit klar i en vecka :P men jag vill vänta tills deras bur dom bor i nu behövs rengöras, då flyttar jag över dom till bokhylleburen. Måste lösa det med vattenflaskan oxå först.

tjorve
0

har nördat runt lite på internet och hittat något som heter kanalplast.

det är som wellpapp fast i plast och har flera benämningar, men kallas främst kanalplast i sverige.

man kan till och med bygga hela underreden med det, tydligen.

gäller bara att hitta tillräckligt stora ark!

det närmaste jag kommit någon butik och inte via nätet är matton;

www.mattonbutiken.se (finns på lite olika ställen i landet)

om någon använt sig av kanalplast, säg till!

jag blir nästan lite sugen på att bygga bur :)

Stephanie-D
0

jag vet det var ett tag sen ni skrev här, men skulle man kunna få se en bild på hur det vart? :)

/ Stephanie-D

Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus 

Bella-R
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#31 Absolut :) 

Här kommer en bild. Har delat upp buren på två. Dolly & Doris går i den största halvan av buren och "enstörningen" Mitch i den andra, dvs han går ensam pga att han inte går ihop med andra hanar.

FeliciaS
0

#30 Hela underdelen? Men den är ju böjbar… :S

Mvh Felicia

tjorve
1

#33 vad syftar du på, felicia?

jag snackar om kanalplast, som man kan böja till så att det blir som en låda liksom. och så har man bara galler runt..

deluxe
0

kanalplast är det som används till att göra botten i c & c cages. kolla guineapigcages.com.

precis som felicias säger så är plasten böjbar (finns olika tjocklekar, tror att det var 3 mm jag kollade på - har inte sett några tjockare än så men dom kanske är mer stabila?). alltså blir underdelen inte särskilt stabil, men det funkar ju om man ändå bara ska ha buren på ett ställe - med spån och marsvin i så spelar det ingen roll.

men men. jag skulle hellre satsat på en bokhyllebur.

tjorve
0

#35 jag veeet :P