En toppen sida om,,,
marsvins skötsel är denna http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_marsvin.htm
då det är en veterinär som har skrivit detta så litar jag på den.
Japp, det är en mycket bra sida!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Det mesta låter bra, men är en och annan sak jag inte håller med om. Får ta det sen, har lite bråttom nu.
Jag har aldrig besökt den sidan faktiskt men ska göra det nu :) Jag kan passa på att tipsa om en - http://www.marsvinsplaneten.nu som är en både lärorik och rolig sida! ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag håller inte med om det dom skriver om C-vitaminerna. OK att det bryts ned i pelletsen efter en tid, men de får i sig c-vitaminerna i form av färska grönsaker och frukt. Det flytande man kan köpa i Zoo butikerna är onödigt i mitt tycke. Ytterligare bara en grej dom vill sälja.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Tyvärr har även veterinärerna gått på myten om att bäckenet växer ihop efter 7 mån ålder på honorna !! Det är rent struntprat !! Däremot kan det bli komplikationer om honan är äldre och fetare, äldre honor blir ju lätt överviktiga och då uppstår problem lätt i samband med dräktighet o förlossning.
Har själv honor som parats när de nästan är året gamla pga att de varit så omogna innan och inte tillräckligt välvuxna. Aldrig har jag haft några problem trots det……..Har ju ändå hållit på med avel i snart 4 år.
Skinnymarsvin, om jag inte minns helt fel (för det kan jag) så säger även vissa uppfödare just detta? Men jag har faktiskt haft honor som nästan varit två år som fått sina första kullar utan problem. Så jag förstår ej heller detta riktigt. Kompikationer - Ja det kan jag hålla med om att det kan hända.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#4 jo det har jag förstått nu att dom får i sej dagliga dosen av C-vitamin i maten.. men dräktiga honor och växande ungar kanske inte är så mycket fel att ge lite extra då man helst inte vill öka fodergivan p g a att dom kan öka markant i vikt?
hallå där ja,,, alla säger ju att bäckenet växer ihop vid 7-10 månaders ålder på marsvin,,, är det totalt fel???
hm, jag blir förvirrad här nu….. står ju så på dom flesta sidor om marsvins avel… har alla fel?
:-)
Angående beckenbenen så verkar det som om många inte är helt överens om det. Jag har haft marsvin som varit runt 2 års åldern och fått sin första kull utan problem, men jag kan hålla med om att det KAN bli komplikationer om ett marsvin föder sin första kull efter ett års ålder. Samma gäller oss människor. Det kan bli komplikationer om du föder ditt första barn vid 40-års åldern men mång ahr gjort det utan problem och även äldre än det. Så det är ju hela tidenen risk, Ja! . Ser man att marsvinet är piggt och ej överviktig så skall det ej vara några större problem.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#8 hm, blir inte klok på det där,,, det står även på flera sidor att man kan känna om bäckenet har vuxit ihop eller inte…
Jo att det kan bli komplikationer gäller alla djur och även människor,, det finns alltid risk med avel,, men eftersom man har läst på flera ställen att bäckenet växer ihop på marsvin så förstår man att då blir det ju komplikationer eftersom bäckenet ska ju töja ut sej inför en förlossning,,,, sen har ju som du skriver att ett överviktigt marsvin och ett för gammalt ställer också till komplikationer,,, :-)
irma, jo det är verkligen snurrigt och jag måste erkänna att jag ej är 100% säker på det, men när jag ej haft problem med det så ser jag det som antingen "tur" eller att faran ej är så stor.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Ang bäckenet på honorna……..tror ni vilda marsvinshanar har nån som helst koll på om honan han parar är över 7-10 mån och har ett sammanvuxet bäcken…….skulle inte tro det !!
Det är en myt……..det som orsakar koplikationer vid högre ålder är i 9 fall av 10 pga övervikt och bristande kondition. Yngre honor är automatiskt i bättre kondition och som mest fertila vid lägre ålder.

#10 blev du förvånad när det gick bra med honor över 10 månader?
jag var jätte nervös nu när Ursula och Utopia skulle ha bebisar, dom blir 1 år i början på november och eftersom man läst att dom inte ska vara över 10 månader, helst runt 7 när dom får sin första kull så blev jag lite nervig :-) men det gick hur bra som helst..Ursula fick en bamse bäbis som vägde 140 gram!!! trodde inte det var sant,,,uppfödaren som jag köpte dom ifrån hade/har marsvin som har varit 1 år och lite mer som det har gått bra för så antagligen stämmer inte detta med bäckenet till 100 %…
jag tror det är både sanning och osanning i att bäckenet KAN växa ihop, möjligen beror det inte ett dugg på ålder utan på individen, fetma, fel kost m.m som orsakar ihopväxning av bäcken.
Och läser man att bäckenet växer ihop vid en viss ålder är det ju klart man drar öronen åt sej då man kan gå till sej själv om ens bäcken varit ihopväxt när man fick ungarna,,, tänk att inte kunna få ut bebisen??? vilken pina där det slutar att båda stryker med….
irma, nej då, jag blev inte allt förvånad att dom kunde få bebbar när honorna var över 10 månader då jag har haft honor som fått sina första vid 2 års ålder. JAg håller med dig om att det är individuellt angående bäckenet.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ok… :-) då stressade jag upp mej lite onödan när Ursula och Utopia skulle,.och nu gick det i alla fall bra och jag vet att blir det komplikationer nästa gång så beror inte det på att bäckenet växt ihop…
#14, ja visst, det kommer att gå så bra så.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Den här meningen som handlar om "grundvarianter" tycker jag är konstig: "…silkesmarsvinet som är ett stort marsvin med medellångt silkeslent hård; och perumarsvinet som har mycket långt silkeslent hår" Alltså vilka raser menar de?
Det om bäckenet tycker jag är mer eller mindre myt och sen tycker jag att ge extra c-vitamin genom munnen, vattnet eller strö på maten är totalt onödigt på ett ickedräktigt normalt, friskt marsvin. Visst det går inte att överdosera men det kostar ju bara en massa pengar!
Jag har mailat dem och bett dem ta bort de rena felaktigheterna om raser. De var väl rätt tacksamma och svarade att de ska göra det. Men det var ett bra tag sedan nu…
De där uppgifterna om raser är samma som finns i gamla marsvinsböcker. Dåliga översättningar av gamla tyska böcker med konstig fakta…

Såg ni inte Veterinärerna på TV häromdan? Där kom in ett dräktigt marsvin som enligt veterinären var för gammalt för att kunna föda, hon var två år. De gjorde ultraljud men ungen var död så de snittade honan, som överlevde. Undras om det var åldern eller något annat som gjorde det?
..eller om det bara var veterinären som sa att den inte kunde föda? Nu såg jag inte programmet, men om det är det som jag tänker på (de skickar väl repriser) så hade förlossningen inte satt igång. Så ingen kan veta om honan hade fått ut ungen eller inte.
På något av de där veterinärprogrammen för några år sen så kom det in ett marsvin som var nästintill förlamat i bakbenen. Bakdelsförlamning p.g.a. extrem c-vitaminbrist är ju en sån "klassisk" marsvinsåkomma, helt klart på topp tre över de åkommor man borde kunna om marsvin.
I det här fallet konstaterade veterinären att "marsvin ju är så små djur och man kan inte kan göra så mycket". Han ordinerade antibiotika utifall att det var någon infektion. Inte en fråga om utfodring eller c-vitamin… Så efter inslaget berättade speakern att marsvinet hade dött några dagar senare.
#19 Fy vad dålig veterinär! Om mina marsvin blir djuka osv. tar jag de till A Axén Smådjurskliniken i Göteborg! Den är jättebra :) Personalen är jättesnälla och kunniga och de ställer alltid massa frågor och tar reda på vad det är. Calypso kastrerades där och det gick jättebra, de informerade även om hur jag skulle hantera honom de närmsta dagarna. När Sera hade kala, torra fläckar på bakdelen åkte vi dit och de tog prover och kollade sedan efter var det var innan jag fick med en medicin till henne (+ lite till Calypso) hem.
Mvh Felicia

Xtanlover nämde "marsvinsplaneten" men den sidan tkr jag är väldigt dålig uppdaterad!ska checka in sidan som du tipsade om Irma:P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#21 Ja, den är dåligt uppdaterad men bra tips osv. finns med ändå!
Mvh Felicia

Här är en jättefin sida om marsvins-skötsel m.m
Marsvinshuset är en bra site tycker jag, men jag har ej läst allt där ännu.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4