Kan vi köpa en till hane?
Kan man köpa en till hane när de andra är ungefär 7 månader.
Isåfall , ska man köpa en liten eller sen gemngammal?
Är det stor risk att de börjar bråka??
Om du köper en ung hane på 5 veckor så minskar du risken för bråk. Det kommer nog vara lite smågnabb i början men inget allvarligt. Det brukar gå bra att sammanföra vuxna marsvin med marsvinsbebisar
Om det är så att ni har en ensam hane på 7 månader tycker jag absolut att ni ska skaffa en till hane som kompis :) En unge på ca 6-8 veckor är optimalt, eftersom de i den åldern sällan behöver göra upp så mycket om rangen. Om buren är lagom stor och det finns flera olika gömställen (absolut inte bara ett hus) kommer det säkerligen gå galant! ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

När vi köpte vårt marsvin var uppfödaren väldigt tydlig med att vi inte skulle skaffa ett marsvin till. Hon menar att det är ganska vanligt med allvarliga bråk och att man aldrig vet när dessa kan uppstå. Det kan vara efter flera år. Hon tycker risken att stå där med två burar och två marsvin är för stor. Två burar har vi absolut inte plats för hemma, så vi drog öronen åt oss. Hur är det med kastrering? Brukar man göra det på marsvin och vad kostar det på ett ungefär? Är det då bättre att ev. kastrera honom och skaffa en liten hona istället?
Många funderingar … vi vill ju att vår "bebis" ska ha det så bra som möjligt. Som det är nu är han ute och kelas med flera gånger om dagen, men han har ju ingen kompis.
Anna och Anette
#3 Hur hon kan ha rådat er till att ha honom ensam förstår jag inte. Uppfödaren till ett marsvin brukar ju vilja det marsvinets bästa, och det är definitivt inte att låta marsvinet gå ensamt =/ Dessutom är det lag på att marsvin ska bo minst två och två. Nja, vanligt och vanligt… Det förekommer. Det beror mycket på hur man gör sammanföringen. Köper du en liten bebishane från en uppfödare och sammför dem utifrån de bästa möjliga sätten så är inte chansen för bråk så stor. Jag tror absolut att det kommer funka då din hane fortfarande är ung och om det är en väldigt ung hane du köper. Det bästa hade ju absolut varit att han sattes ihop med en jämngammal bebispojke när han själv såldes till er. Läs artikeln "Att sammföra marsvin" innan och fråga i god tid innan sammanföringen om det är något du undrar över.
Jag skulle absolut satt ihop honom med en bebishane innan jag funderade på kastrering. Kastrering är riskfyllt och det är inte lika säkert att göra som på så många andra djurarter - risken finns att marsvinet dör. Efter kastreringen ändras inte hanens beteende, men en hona kan han ju gå med i så fall. Och en människa kan aldrig ersätta en marsvinskompis.
Mvh Felicia

Men mitt marsvin som jag har nu är väldigt tamt ,fins det riks att han blir mindre tam när man skaffar ett till marsin??
//Anna
#5 - Nejdå, snarare kan det hjälpa den nya hanen att bli tam fort om han har en redan tam och trygg kompis.
Hanna

Jag har märkt på mina gällande tamheten att ju större flock desto tamare och mera framåt blir dom.
Ledsamt att det tydligen finns uppfödare som inte har någon kunskap om djuren.
Marsvin 4-ever
.
#5 Nej, som Hanna säger så spelar inte det någon roll alls. Under förutsättningen att ni pysslar lika mycket med honom ;) Men marsvin som bor med fler marsvin blir lugnare och tryggare, alltså tamare fortare.
Mvh Felicia

Jag har en 100 x 50 cm stor bur,visst räcker det?
Jag vet att de ska ha varsitt bo , är det något mer man behöver två av när man skaffar ett till marsvin?
Är det mindre risk att de börjar bråka nu när den ena är äldre?
Kan man ha uppe och gosa med de samtidigt??
Tack för alla svar…..
//Anna

Snälla svara 
//Anna

#9 Det räcker (men jag antar att ni då släpper ut marsvinen rätt mycket), när bebishanen blir stor skulle jag dock rekommendera att ni köper en bur som är minst 120*60 cm. Ju större bur desto bättre!
Nej, köper ni en ung hane är risken väldigt liten att bråk uppstår, eran hane kanske kommer att försöka visa vem som bestämmer allra första början, men bråk lär det absolut inte bli. Småtjafs brukar också se värre ut än vad det är!
Du kan såklart ha båda uppe samtidigt för gos osv! 

Vad bra!! 
Tack för alla svar.Jag ska skaffa ett till marsvin på lördag 
Namn förslag??

P.S , mitt andra marsvin heter Texas D.S
//Anna

Grattis till ditt nya marsvin! Denver kanske är ett namn som passar ihop med Texas? Det är väl huvudstaden i den delstaten? :D
Förlåt, jag menade förstås att Dallas är huvudstad i Texas.
Inte lika snyggt som marsvinsnamn dock.
#9 De samsas lättare på en större yta. Jag skulle försökt få tag i en 140*70 cm bur, alt. en 120*60 cm. Inred buren med olika gömställen så som rör, hus, tunnlar samt andra roliga grejer ex. hängmatta, grenar och varför inte en sten. Har de saker att pyssla med brukar de inte koncentrera sig lika mycket på att gnabbas med varann. Lägg också höet och annan mat i två högar eller utspritt i buren så att de inte tvingas vara tätt intill varann om de inte vill.
Du kan absolut ha uppe dem samtidigt. Jag satte ihop två honor en gång och de var riktigt "bitchiga" mot varandra och vägrade acceptera varann i hagen på golvet eller i buren. Men när jag hade båda i famnen samtidigt mjuknade de och var riktigt snälla mot varandra - inte minsta tandhack.
Mvh Felicia