Marsvin vs hund
Hej.
Jag har nu många funderingar på att skaffa hund, mina marsvin är ju bekanta med hundar sen innan utifrån deras uppfödare, kanske ni som både har hund och marsvin har lite tankar/råd/tips eller något som kan hjäla mig?Hur beteer sig marsvin mot hundar?

Mina tycker att hundar är blaha blaha…bryr sig inte alls.
Jag har hund och marsvin! Mina marsvin är inte rädda för hunden och hunden ser marsvinen som en del av vår flock och är rädd om dom. Han nosar bara försiktigt då jag ger tillåtelse. Håller nån annan än jag på med dom så springer han genast och övervakar så hans flock är trygg! :p
Jag har en dvärgpinscher. Har även haft en till dvärgpinscher och ett par frallor och en stor blandras ihop med marsvinen så att säga eller ja dom bodde inte alltid hos oss då men ofta.
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Mina marsvin är inte rädda för vår hund och hunden bryr sig inte alls.
Har du viljan, tiden och pengarna för en hund kan du absolut skaffa det, marsvinen lär inte vara något problem i den frågan. Om det är hunden man skaffar först ska det väl inte vara några större problem eftersom den anpassar sig till marsvinen. Men skaffa inte en jakthund eller likn. i så fall, det verkar mindre bra. Har själv blivit av med tre marsvin genom hundattack… En hund kan man ju uppfostra på ett helt annat sätt än marsvin så jag tror det kommer funka :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag har planerat att skaffa en Chinese Crested dog, lite enklare, en kinesisk naken hund. Har läst dem passar bra med andra djur..
då har jag fått grönt kort av mina marsvinsproffs verkar det som..

#6 Rätt fostrad skall den rasen absolut inte vara några problem.
Men som sagt: Rätt fostrad.
Marsvin 4-ever
.
#7 En jag känner har en sådan, gäller bara att uppfostra rätt så är dom mysiga! :)

#6,7
Har ju ett intresse där så det ska nog inte vara några problem att fostra. …
Kanske någon som har ändå lite tips? :)
#5 Det går att ha jakthundar och smådjur. Alla hundar, oavsett ras, kan vara farliga för smådjur. Oavsett ras så bör man lära hunden att låta bli djuren som är inomhus.
#9 Jag tycker att det är väldigt viktigt att lära hunden att den inte får röra buren med tassarna. Inte heller springa runt buren och stressa marsvinen. Du kan även ta ut och hålla i marsvinen och bara låta hunden hälsa tex när den sitter ner och när du ger tillåtelse. Tror att det är viktigt att hunden redan som valp lär sej att ha respekt för marsvinen (eller andra husdjur). Så har jag gjort med min hund och det har fungerat jättebra.

Alla hundar har ju faktiskt någon slags jaktinstinkt i sig, fast vissa har ju mer än andra..
Vi har tingat en Bichon havanais som kommer i början av april, och om man bara ser till att låta hunden träffa marsvinen - under uppsikt - så bör det inte vara några problem. Man får ju lära den vad som är okej.
Marsvinen kommer kanske inte vara överlyckliga av en överenergisk hundvalp som vill leka med dem, men man måste ju hålla koll på dem alla så att det fungerar bra.
Så skaffa du hund, men ha kontroll över situationen när de ska få träffas!
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Jag har aldrig haft problem med våra hundar vi haft och mina marsvin, de har heller inte fått umgås med varandra, tycker ej det är naturligt och man utmanar bara ödet i onödan.
Våra hundar har vart jakthundar allesammans och den vi har nu brukar få lukta på marsvinen när jag har dem i knät, de får aldrig springa lösa med hunden i närheten, varesig man har bra pli elelr ej på hunden så kan deras instinkter ta över!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#13 Ja att ha dom springandes på golvet när hunden är med tycker jag också är otroligt onödigt, som du säger så kan jaktinstinkterna som alla hundar har ta över oavsett om hunden "aldrig" skulle göra nått. Eller så kan faktiskt marsvinen vara lite fula och "smaka" på hunden som kanske reagerar genom att bita tillbaka av rent försvar/reflex.

Okey, tack för alla tips och tankar. :)
jag ahr 2 marsvin och en hund och fyra katter. Hunden är som galen på marsvinen så jag ahr dom på mitt rum. Katterna är itne heller här inne. Jag tycker det är bra att itne utmana ödet!
har 3 hundar som bor här och här bor även runt 10 marsvin.. inga problem

Min katt fungerar ypperligt med marsvinen lösa.
Men därmed inte sagt att alla katter är så snälla.
Marsvin 4-ever
.
Håller med trocadero både ang att man även kan ha jakthundar och att man ska sätta tydliga gränser som du bestämmer var dom går!
Dvärgpinscher som jag har är framavlad för råttjakt.
Men han har jag sån bli på att jag i stora uteburen kunde ha med han lös i för hade jag platsat honom så låg han bara där och var glad han fick vara med och då valde marsvinen själva att gå fram och hälsa på honom. Han får inte tvinga sig på marsvinen eller klänga på burarna.
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com

#19 Visst är Dvärgpinschern en gång i tiden framavlad med syfte på råttjakt. Men numera är ju den "genen" väldigt låg på den rasen då dom som många andra raser bland jakthundarna länge avlats med andra inriktningar.
Men allt är ju så inviduellt bland våra hundraser. Ta exempelvis Springerspanieln där har vi ju idag två varianter. Vilket vi även har bland andra raser.
Jakt modellen och Working modellen. Har vänner som har Springerspaniels där hundarna aldrig skulle ens titta eller bry sig åt något olovligt, men Springerspanieln som hör till stallet där jag har hästen, han däremot är en vass liten rackare.
Sä olika och ändå lika mycket tränade inom allt gällande både bruks samt vanlig hemfostran.
Marsvin 4-ever
.

Marsvin och hund i samma hus/lägenhet borde inte vara några problem alls. Vi har en hund här som är helt galen i marsvinen, så fort han ser dom blir han helt till sig.. men jag låter honom inte vara inne i mitt rum bara. That's it. Dom får nosa på varann ibland, men inte mer än så.
Håll dom bara separerade så funkar det utmärkt. Tror att det är mycket värre och svårare med iller och smådjur. För illrar kan man inte uppfostra att låta smådjuren vara. Med hund är det lättare på det sättet.

Ska iväg och titta på henne imorgon, och pratat med uppfödarna och tydligen är hon väldigt nonchalant mot andra djur som dem har/haft på sin gård, som katter eller fåglar och så. Jag hoppas verkligen att hon stämmer in på allt dem sagt för då passar hon här perfekt.
Får hålla tummen och se vad som händer imorgon, kanske blir en tillökning i min lilla familj! :)
Det kommer nog gå bra :) jag hade marsvin förut och mina hundar gick jätte bra ihop med dem, våra hundar hade ju sett marsvinen sen dom var små. Båda hundarna klarade detta jättebra och de kunde ligga brevid varandra på golvet. Gick hundarna gick marsvinen efter och vise versa. :)

Nu har jag en liten nakishund här hemma, gick helt överraskande bra med marsvinen, dem bryr sig knappt och inte hon heller. Dem var nyfikna och kolla på varandra precis när jag tog in henne, sen inget. Jag stog och smygtittadepå henne medans och gick runt och kollade in allt, då vandra hon förbi buren (Står på ett bord) Luktade lite sen gick.. Jippie ! Vilken lättnad..

#24 Men gud! Så söt! :D Är det kinesisk nakenhund elr vad är hon för ras? Det är väl ingen valp, elr? ^^
#24 Sötis! ;) Men lite fånigt med kläder på djur tycker jag allt det är (även fast pälslösa sådana behöver det - I know) :P hihi.. Jag fick hela tiden också för mig att det var en valp du skulle köpa, men visst är hon vuxen?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#25&26
Ja det är en kinesisk naken hund !
Jo håller med där med kläderna ^^ men annars fryser hon så! hihi.
Hon är ett halv år gammal, så valp är hon ju men inte mini !

Hon ser underbar ut. Hoppas nu att hon kan vänja sig med marsvinen även lösa.
Vad heter hon?
Marsvin 4-ever
.
jättesöt faktiskt =) brukar inte vara så glad för dom där nakna ;) men hon är jättesöt =)
jag har en shetlandsheepdog som jag tog som omplacering när hon var 2 år. hon rör inget av mina andra djur.. hon vaktar/vallar hamstrarna när dom är på golvet och hon har stenkoll, marsvinen bryr hon sig inte riktigt om. bara den minsta bebisen (kanske för att han är ny och har mer spring i benen) men däremot älskar hon deras pellets. hon är alltid med vid utfodringen och vill smaka. det är samma med grönsakerna, hon vill gärna lukta o se om det är något hon kan äta. (det ända hon äter är gurka). och tappar jag någon pellets utanför buren är det ok att hon äter det, men hon rör ingenting i buren. och det är samma med marsvinsbajsarna, dom älskar hon. men hon tar inget i buren, jag plockar upp dom till henne och ger dom i handen, då är det ok. och det vet hon. om en leksak hamnar i buren får hon inte ta den själv, utan jag (eller den som kastat dit den) får plocka upp den.
har man bara sådana strikta regler från början brukar det gå bra (om det som sagt inte är en terrier el liknande)
jag har mina marsvin i endast burunderdel/ ikea-undersängen-backar dvs utan galler och det är inga problem =)
#29 Och vad är det som är problematiskt med just en terrier?

#28, Coco heter hon. Tänkte byta, men sen lyssnar hon sa bra till det och då är det ju hennes namn :)
haha igår så hade jag marsvinen ute, Hans ska alltid lirka ut från galler avskärmningen, tyckte jag hörde något gick och kollade och coco hoppar följandes bakom, tills hon helt plötsligt fryser, där står Hans mitt framför henne, Han fryser också.. sen inget. jag tog in Hans igen och allt var så lungt :) Haha, det såg så roligt ut när dem tittade på varandra !