Djurplågare eller ohyra?
Min kusin köpte 2 långhårsmarsvin för en vecka sedan och då hade dom "bitit" av pälsen på varann sa den som vi köpt marsvinen ifrån,men det kan dom väl inte göra?Hon gick till veterinären och fick där veta att marsvinen hade fått löss och fick lus shampo o preparat,,men har inte marsvinen som hon köpte marsvinen ifrån gjort sig skyldig till ett brott eftersom hon sålt sjuka djur??..
Ingen aning om brott faktiskt men eftersom hon sa att de var friska djur hon sålde så borde de ju vara nått brott.
Men ett av mina långhåriga marsvin käkar päls från de andra två burkamraterna, inte så mkt men man ser ibland att det fattas en toffs eller två på den andra långhåriga, den krothåriga damen har fått pälsen avbiten lite på ryggen vilket inte ser så snyggt ut :/
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
[Här kan du se mitt marsvins frilla efter burkompisen gnagt
](http://marsvin.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=8484b54a-5287-4f4b-a117-7470b647b5db)Nu vet jag att det är Kola som äter eftersom Maja också har blivit "hårlös" :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
som jag sett på mina så behöver det inte alltid handla om Ohyra. Ohyra kan ju vem som helst få tom om man köper djur från djuraffären. många djuraffärer vet inte ens om att de har Ohyra på sina djur som t.ex. static lice. en djuraffär vilket jag inte nämner namnet på här i gbg hade svamp på sina djur och påstod inte veta något om det.
Många anser tyvärr att det är bara smådjur de kan man sälja hej villt sjuka eller friska. men klart de är ju djur de med och borde inte ha några sjukdomar när det säljs.
jag är nog en mardröm för djuraffärer när jag går in i de o kollar deras djur.
men har även sett att marsvin tuggar hår på varandra så det är svårt det där om man inte har direkta bevis. det är nämligen så att veterinären inte heller alltid uppfattar något som Ohyra.
Vet inte var man ska kolla upp det nånstans heller.
Det har de på en djurraffär om man kommer tillbaka med marsvinet inom en månad om man anser att det är sjukt betalar de veterinären för det djuret.
alltså då är jag ganska frammåt tänkt eller för hönsmammig och tänker då vet de ju om att deras djur är sjuka när de erbjuder veterinärsvård.

Inte alls ovanligt att dom gnager päls från varandra, mina marsvin gör det ibland. Annars är det väl inte så svårt att bli av med löss, men du bör ju tala om det för den du köpte dom av.