Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2432 ggr
tjorve
0

Jag har fått ringorm!

Som ett härligt fredagsnöje kan jag nu stoltsera med att ha blivit smittad av ringorm!

Smittan kommer helt klart från mina grisar :(

Dock behandlas dom båda just nu för skabb och fick senaste "injektionen" förra måndagen..

Läste i en läkarbok att marsvin kan bära på svampinfektionen utan att besväras av den.

Jag har inte upptäckt att dom själva har det, så jag undrar vad jag ska göra!?

På apoteket sa dom att jag måste ha ett medel på recept, så pojkvännens far får bistå med det som är läkare.

Vad gör jag åt marsvinen?

Har mestadels varit problem med dom sen jag köpte dom för två månader sen och det är så himla synd! Inte minst kostnadsmässigt, utan stressande för dom små liven.

Hjälp

idipidi
0

Oj, vad ska man säga… För det första, var köpte du marsvinen? Det är superviktigt att du kontaktar den som du köpte dem från och berättar att marsvinen har Ringorm. Den personen måste också behandla sina marsvin.

Dina marsvin måste försts behandlas och om det inte ska komma tillbaks är det dessutom en omfattande sanering som måste till…

Cavia
0

oj oj! Inte kul kan jag säga. Du måste först och främst ta djuren till veterinären och göra skrapprov, för att konstatera att det är Ringorm. Och om så är fallet så får du medicin utskrivet.

Sen börjar det tråkiga….allt, och då menar jag ALLT måste saneras från golv till tak, där djuren vistats. Lämpligast görs detta med Vircon som man blandar ut i vatten och sprayar allt med. Det här är en lång process, som tar massor av tid och ork.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

tjorve
0

fast nu så har dom ju inga symptom? helvete också, känner jag :/

köpte dom på en djuraffär.. sämsta köpet ever då jag just lagt ut tusen spänn på behandling för marsvinsskabb.

hur behandlar man när dom inte har symptom?

kan savmpen komma från hö:t?

tjorve
0

svampen*

idipidi
0

Det är ingenting som kommer från höet utan det hade de med sig från djuraffären. Jag tycker att du ska gå tillbaks och åtminstone försöka kräva någon typ av ersättning från djuraffären och dessutom försöka se till att de behandlar resterande djur och kontaktar sin leverantör.

Behandling kan vara shampoo, lösning att doppa djuren i eller medicin i munnen. Och sen sanering som sagt…

Och självklart ska du definitivt se till att inte träffa andra marsvin på något sätt, så länge dina djur är i karantän.

Abico
0

Är du säker på att det är Ringorm du har?
Jag fick svamp i hårbottnen i höstas och åkte omedelbart till läkare som gjorde skrapprov, jag var totalt livrädd för att det skulle vara ringorm och började leta igenom marsvinen. Men labb-resultatet kom tillbaka negativt och med lite salva och schampo gav det med sig på ett par veckor, fastän läkarna fortfarande inte vet vad det var *hrm*

Hanna 

tjorve
0

det stod på kvittot att dom inte ansvarar för eventuella sjukdomar, såklart. är inte så lite bitter nu.

det dom sa i djuraffären var att dom kollade så att alla djur mådde bra innan dom sålde dom, och som oerfaren såg ju allt okej ut .

surt!

tjorve
0

#6 det ser precis så ut på huden vid nyckelbenet, det är liksom rött och lite flagigt i en cirkel och kliar ibland. sen ser det ut som att det läker i mitten, för där är det vanlig hudfärg.

det är precis där jag hållt marsvinen också :s

Bella-R
0

På vilket sätt märker du på dig att du har Ringorm? Aldrig hört talas om en människa som fått det, så undrar hur det ser ut. Kan du ta nån bild på nåt ställe där det syns? 

Sedan måste jag hålla med #5, jag tycker att du ska gå tillbaka till djuraffären och berätta att dom sålt djur med Ohyra, och att även du nu ev har blivit smittad, och kräva att få någon typ av ersättning. 

Är det ens lagligt att sälja djur med ohyra/sjukdomar? Det borde det inte vara.. isåfall skulle du ju kunna anmäla, samt få ersättning.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Abico
0

#8 - Ja, det låter ju misstänkt förstås :/

Hanna 

Bella-R
0

#7 Men gud, det är väl klart att dom ansvarar för om djuren dom säljer skulle visa sig vara sjuka?! Arg jag blir.

Om jag vore du skulle jag gått tillbaka till affären, visat kvittot och det smittade området och berätta att dom sålt sjuka djur. 

Det måste du få nån typ av ersättning för! Annars är det helt galet..

tjorve
0

sök på Ringorm och bilder på google, precis så ser det ut B)

tjorve
0

#11 jag är nog lite feg.. köpte dom på bäckebols zoo på hisingen i göteborg.

känns förjävligt faktiskt, både skabb och Ringorm.. skabbigaste djuraffären typ

Abico
0

#13 - Kan du inte skicka någon inspektör på dom då?

Hanna 

Bella-R
0

#13 Be nån kompis följa med dig? 

Jag skulle oxå tycka att det var jobbigt o gå själv, ta me dig pojkvännen elr nån kompis så går det nog bra ska du se. :)

För det är som sagt inte acceptabelt att sälja sjuka djur vars Ohyra sen dessutom smittar av sig på ägaren. Då måste man på något sätt markera mot djuraffären.

Emelie-E
0

Jag kollade på google på bilder på Ringorm, och jag tycker att det är rätt likt en sjukdom jag hade en gång. Pityriasis rosea heter det och det börjar med en stor rund fläck som kliar lite, och på mig satt den på axeln. Den läker också inifrån och flagnar. Kan vara det också. Och det är ingenting farligt med det alls. Går över av sig själv.

tjorve
0

#16 precis som min läkarkompis sa, det är nog bra om han tar en titt

Abico
0

#17 - Ja, se till att få någon kunnig att kika på det så snart som möjligt. Min syster fick Ringorm när vi hade det på våra marsvin för många år sedan och det blev riktigt, riktigt illa eftersom läkarna bara viftade bort det som eksem. Till sist hade hon en kal fläck i bakhuvudet, stor som en handflata.

Hanna 

Ireth
0

Det räcker inte att bara ta en titt, man måste ta skrapprov också som skickas iväg på odling. Det är inte alltid det syns så mycket med blotta ögat. Man får svar efter ca 3 veckor.

Filosofia
0

Men fy, vad otäckt! Håller med de övriga om att du borde gå tillbaka till affären och informera om detta. Även om de inte ger dig någon ersättning borde de få veta att de säljer sjuka djur som smittar människor.

Hoppas verkligen inte att det är Ringorm du har. När det gäller hudproblem är det väldigt knepigt att lista ut exakt vad det är utan att ta ett prov, så gör det!

#6 Det kanske var mjälleksem du hade? Det kan man få på hela kroppen, men vanligast är i hårbottnen, bakom öronen och i ögonbrynen. Det kliar, blir "eksemaktigt" och kan vätska.

Abico
0

#20 - Dom konstaterade att det var svamp så jag får lita på det :)

Hanna 

tjorve
0

jag deppar ihop totalt här! :( hur har ni behandlat era djur?

Cavia
0

Jag fick Imaverol utskrivet av min veterinär på Falu Djursjukhus. Tyvärr är det rätt svårt att få det utskrivet, det måste sökas licens osv osv. Men det är rätt så smidigt att använda, en lösning som man blandar ut med vatten och sen doppar djuren i några ggr.

Annars fungerar Itrafungol (stavat rätt) en lösning som egentligen är avsedd för Ringorm på katter, men som funkar på marsvin. Det är en oral lösning som man ger i munnen, först varje dag i en vecka, vila en vecka, ge en vecka igen, vila och sen ge en vecka till…men det allra jobbigaste är just all sanering som måste till. Inte en enda litet svampspor får finnas kvar för att man helt säkert ska veta att man blivit av med eländet…

zuperzita
0

jag har hört om Ringorm att man ska kasta ut allt man har i huset sängar kläder allt. Är det verkligen dötts farligt med Ringorm? jag tror inte det men jag är jätte skrajj för mina ska få det.

Cavia
0

Det är ju inte direkt dödligt för varken djur eller människor, men inte heller trevligt att ha i längden eftersom det kliar…

tjorve
0

okej, så det hjälper inte med att bada dom i ohyreshampo? läste att någon badade sina marsvin i virkon, men det är väl inte så lämpligt?

Ireth
0

Jag har badat mina i virkon för att försöka minska spridningen. Men det är ju bara i väntan på provresultatet och behandlingen efter det. Jag gjorde skrapprov i onsdags, och bör få svar om 2,5 vecka. Jag har dessutom skurat alla golv, burar, tillbehör, bänkytor osv i virkon. Vet inte hur pass mycket nytta detta gör innan behandlingen är påbörjad, men hela mitt hem kändes som en smitthärd så var tvungen för min egen skull om inte annat.

idipidi
0

Ohyresschampo hjälper inte det minsta! Virkon kan faktiskt hjälpa till viss del och är inte speciellt farligt, men att enbart behandla med Virkon känns inte som en tillräcklig behandling.

tjorve
0

men som sagt förut så har dom inga symptom på Ringorm själva, utan det verkar bara som att dom smittat mig.

då är det väldigt svårt att veta var och hur man ska behandla dom små liven?

jag kan ju änna inte smörja in dom med ex. salva i hela pälsen..

parsley
0

Skillingarydsalva är effektivt mot diverse hudåkommor. Har använt det både på mig själv och marsvinen. Skillingarydsalva finns hos t ex Granngården och en del djuraffärer. Skulle dock inte använda det mot Ringorm.

I det här fallet så tycker jag att du ska kontakta läkare och veterinär för att få bekräftat om det är Ringorm.

Kontakta även miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i kommunen för att se om de kan vidta några åtgärder. Hör med kommunens konsumentvägledare om de kan hjälpa dig. Det är ju uppenbart att djuraffären säljer sjuka djur.

#21 Är inte mjäll ett slags svamp?

Ireth
0

De behöver inte ha så mkt symptom heller. Hemma hos mig är det bara 1 av 7 som visar liiiite symptom på öronen. Alla marsvin ska behandlas om en har Ringorm. Har de smittat dig så har de ju Ringorm också.

parsley
0
tjorve
0

#32 har förstått att det inte är speciellt dramatiskt på oss människor, men hur ska jag gå tillväga med marsvinen?

om jag inte kan se något på marsvinen, lär det ju även bli svårt för veterinären. det jag bävar för är priset på undersökningen.

dom kommer ju ändå ställa diagnos efter mitt eksem, borde finnas något billigare sätt än att gå till veterinären då.

tänk om man kunde ringa och säga att man visste att det var Ringorm och bara behövde betala för receptet :P

Ireth
0

#33 Dom skrapar hud som skickas in för odling, så det behöver inte synas mycket. Sedan kan de ju även se sånt som inte ett tränat öga kan. Jag tror inte de kommer skriva ut något recept utan att ha gjort ett prov. Det är dyrt, men det får man vara beredd på som djurägare.

Filosofia
0

#21 Aha, då så! :) Tyckte du skrev att de inte visste vad det var. :P

marsv1n
0

Jag har haft det. Fick en ring på armen, smörjde in med svampsalva som har vit-grön tub *försöker komma på vad det heter*. Sen var jag inte särskilt nogrann så jag fick tillbaka det på andra armen. Men sen försvann det för alltid. Smittade även min kompis och min storebror som hade flyttat hemifrån s:

Det var mina marsvin som smittade mig, jag visste att dem hade det.

Visst är det så att djur blir imuna mot Ringorm, men inte människor?

tjorve
0

#36 om ett djur haft Ringorm innan och blir botad, så blir djuret immun mot smittan.

jag vet inte hur det är med människor.. det är iallafall både lättare och billigare att behandla människor :(

ska ringa smådjursakuten imorgon och höra vad dom säger

FeliciaS
0

Vad jobbigt det måste kännas för dig nu! =/
Med tiden kommer det bara fram alltfler resonemang varför man inte ska köpa djuraffärsmarsvin, och jag hoppas innerligt att djuraffärer och grossister blir tvugna att sluta sälja djur p.g.a att folk får upp ögonen för deras verksamhet.

Jag vet tyvärr inte vad du ska göra - men du har fått många bra tips från andra här på sajten.

#16 Det hade min lillebror i somras..

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tjorve
0

#38 ja, det borde inte få säljas djur i zooaffärer!

de i butiken har inte tid för djuren på samma sätt som en uppfödare har.

det känns förjävligt att okunniga, som jag var då rentav luras till att köpa sjuka djur.

jag har lärt mig så oerhört mycket av den här sajten, och önskar att jag hade upptäckt den innan jag köpte marsvin.

ångrar dock inte för en sekund att jag har alma och wilma, men jag tycker mest synd om dom.

tack för en svinbra sajt, alla mif:are!

Abico
0

#39 - *hihi* svinbra var det ^^

Hanna 

tjorve
0

#39 man är väl från göttlaborg! :P

tjorve
0

#40 skulle det va vafasiken

Cavia
0

#36 att marsvin blir immuna mot Ringorm stämmer tyvärr inte!