Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1957 ggr
Rafflan
0

Varför ha 2 marsvin?

Ge mig en massa bra orsaker till varför man ska ha 2 marsvin?

Inte bara att det är lag och för att dom vill kunna prata, utan mer varför dom mår bättre av att vara 2 ;)

Sannich
0

Mer och mysa med! ;) Ha någon att busa med, prata med, tjafsa med, äta med, sova med.. Ja listan kan göras lång. :O) Allt blir roligare om man är två.

FeliciaS
0

Suck -.-'
Det här kan du hitta lite överallt på sidan ju ;P Så tjatigt att skriva samma sak om och om igen (A)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Det finns väl en artikel om det här? :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Rafflan
0

Men om vi säger så här, kaniner kan bo själv, lika så hundar och katter kan bo själva, dom har ju mycket roliga om dom har en kompis att leka med men kan bo själv, varför kan inte ett marsvin det?

trocadero
0

#4 Hundar (och katter?) ser människor som flockmedlemmar och det gör inte marsvin och andra smådjur på samma sätt. Och kaniner är inte flockdjur utan kolonidjur.

mellanbyns
0

Katter är dessutom solitärlevande djur i det vilda, vilket inte marsvin är.

Abico
0

#4 - Marsvin har ingenting gemensamt med kaniner, hundar och katter mer än att dom har fyra ben, nos, mun och öron..

Hanna 

Fiona
0

känns onödigt med ännu e sån här tråd?! Finns ett antal trådar redan + en artikel duger inte det ? Börjar bli lite tjatigt :P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

[Lynx76]
0

Det finns massor med skäl till att de ska bo tillsammans och nästan inte ett enda till att de kan bo själva, så varför tjafsa istället för att bara acceptera? Som sagt, det finns massor med trådar om det här och dessutom väldigt bra Artiklar. Läs dem.

tantnett
0

Marsvin är flockdjur och behöver artfränder för att fungera fullt ut.

Vi människor är också flockdjur och även vi behöver artfränder för att kunna fungera och utvecklas.

Så hur skulle du må om du bodde hela ditt liv isolerad från andra människor?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Rafflan
0

#9 vem har sagt at jag inte accepterar att dom måste bo 2 och 2?

Rafflan
0

#7 marsvin ahr väl inte mer sociala beteende än andra flock djur?

Rafflan
0

#8 & #9 ni kan väl länka till dom trådarna som ger svar på mitt "varför?" och inte bara alla trådar som säger att det är lag och måste prata med artfränder

FeliciaS
0

#12 Hrm, faktum är att de kanske har det ^^ I alla fall behov av att få vara med andra.

Alltså marsvin mår inte bra utan en kompis, så enkelt är det.

Mvh Felicia

Rafflan
0

#14 okey *suck* :/

ingen som har nåt annat att komma med?

trocadero
0

Varför flockdjur måste bo med en artfrände eller lämplig ersättare (vilket i vissa fall kan vara en människa) är för att dom mår psykiskt dåligt annars. Dom blir isolerade och har ingen att kommunicera med. Finns ju människor som isolerats från andra människor i många år, inte mår dom bra eller är särskilt friska. 

All sjukdom syns inte, så det är helt fel när många säger tex att så länge dom äter och rör sej är dom friska och glada. Det finns marsvin som blir så deprimerade av att vara ensamma att dom helt ger upp och dör.

trocadero
0

#12 Det finns inget flockdjur som mår bra av att vara ensamma.

Fiona
0

Är det inte tillräckligt med att dom ska ha en kompis för att kunna komunicera & mår bra? -,- kolla artikeln …

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Rafflan
0

#18 jo, men vill ha fler själ, inte säga "marsvin måste bo två för att må psyksit bra" utan vill ha en hel rada saker om "varför" dom måste bo 2 och 2 ;)

trocadero
0

#19 Det kanske inte finns en massa olika anledningar till att marsvin måste vara minst 2, annars hade vi väl nämnt dom.

Räcker det inte att djuren mår psykiskt och fysiskt dåligt av vara ensamma som anledning?

Creation
0

#19 Det räcker väl som skäl till att ha dem två ihop? ;P Att de mår bäst så, för de kan "utagera" sitt naturliga flockbeteende.
Förstår inte riktigt vad du menar..

tantnett
0

Jag vet inte hur gammal du är? Det är inte illa menat utan jag skriver det med anledning av hur mycket du vet om psykologi?

Men som jag skrev i mitt inlägg #10 så ta dej en funderare på hur vi människor skulle må om vi var isolerade från varandra.

Detta gäller alla flockdjur oavsett hur dom hålls. Vi människor betänker inte alla gånger vad som är bäst för djuren. Konstigt nog då vi egentligen bara behöver tänka den enkla tanken= Hur vi mår vi själva bäst?

Rafflan
0

#22 jag e 18 år ;)

Till alla andra: Men om en person har ett marsvin boende själv och jag säger den måste ha en art fränd för att den mår bäst då kommer dom säga den har bott så har i 2 år å mår ju bra, man måste liksom har mer att komma med för att få dom att förstå hur viktigt det är. att tjata om och om igen att dom mår bättre av det kommer inte hjälpa :/

(OBS: Detta är inge IRL story, jag känner inte någon som har ett ensamt marsvin)

Creation
0

#23 Kanske kan marsvinet som bor ensamt må helt okej ensamt(ganska uttråkat, tystlåtet, men det lever åtminstone…), men det beror då förmodligen på att den inte "vet av bättre". Ett ensamt marsvin kan leva ett okej liv. Två marsvin ihop kan leva ett bättre liv. Gladare, piggare, aktivare, pratigare: roligare.

Vill man ha ett roligt marsvin så vill man ha två. ;)

Om människan ändå inte förstår hur viktigt det är och trotsar djurskyddslagen ändå, hur man än försöker förklara, kan man väl alltid anmäla denne, då den tydligen inte vill sitt djurs bästa något mer och inte är någon ansvarig djurägare…

Kammarfelt
0

tänk dej att sitta i fängelse :P

Du har vatten , mat , och ett ställe att sova . varje dag kommer en fängeslevakt och pratar med dej . Resten av dagen är du ensam :( lite tråkigt blir det allt .

så , det anser jag är anledningen :D

Kratin-98
0

Marsvin är ju flockdjur och triv faktiskt inte ensam, och så om man värkligen inte kan ha två måste man vara dagarna i ända med detta marsvin.

zuperzita
0

som alla andra har sagt. Flockdjur. Och hur kul skulle det vara om vi satt sig själv i en bur? Inte speciellt kul va? :) Bättre med 2 än inga alls Skrattande

Bella-R
0

#26 Jag skulle föreslå att kan man inte ha två marsvin så skaffar man en guldhamster istället. Marsvin ska inte vara utan kompis. Kan man inte ha två, så köp ett ensamlevande djur. That's it. 

:)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Abico
0

#25 - Det ska dessutom vara en fängelsevakt som inte pratar annat än latin. Du kan sitta där och försöka tyda vad han säger, eventuellt lär du dig att förstå ett par av hans rörelser eller lär dig känna igen olika tonfall men mer är det inte eftersom du inte förstår latin ;)

Hanna 

Saphiravarg
0

men vad gör man oiifall en dör hela tiden och måste köpa nya hela tiden tillslut måste man ha ena anna rs måste de dö samtidigt. + ifall en kunnig vetrinär godkänner att man får ha ett marsvin ifall man har haft kompisar förut så  får man ha det .

FeliciaS
0

#30 Veterinärer har inget med saken att göra i det här fallet ;) Men om man har ett marsvin som saknar burkompis och man inte vill skaffa fler marsvin efter det marsvinet finns faktiskt lösningar :) Det finns marsvin som utlånas till just sådana situationer, jag vet åtminstone ett par annonser här på sajten. Hittar man ingen sådan privatperson kan man kontakta olika uppfödare i sin närhet och fråga om de har någon unge, något pensionerat avelsdjur eller likn. som de kan tänka sig att låna ut. Lyckas man inte heller på den fronten kan man vända sig till omplaceringshem och fråga där.

Mvh Felicia

[Liinda]
0

När vi skaffar ett djur så har vi tagit på oss ansvaret att ge djuret ett så optimalt liv som möjligt, vilket innebär att vi ska försöka efterlikna deras liv i det naturliga så mycket som det går. Och marsvin lever i flock och då ska dom även leva i flock hos oss också. Kan man inte ge dom det så tycker jag man ska strunta i marsvin och köpa ett annat ej flocklevande djur.

[Lynx76]
0

#32 Precis!

Rafflan
0

Oj, varför verkar så många rikta sig MOT mig?!

FeliciaS
0

#34 Därför att man kanske uppfattar ditt inlägg som att du inte vill förstå anledningarna riktigt. Det känns lite som om du vill komma fram till att de kan bo ensamma utan problem :P

Mvh Felicia

Rafflan
0

Då citerar jag mitt inläg #23

Till alla andra: Men om en person har ett marsvin boende själv och jag säger den måste ha en art fränd för att den mår bäst då kommer dom säga "den har bott så har i 2 år å mår ju bra", man måste liksom har mer att komma med för att få dom att förstå hur viktigt det är. att tjata om och om igen att dom mår bättre av det kommer inte hjälpa :/

(OBS: Detta är inge IRL story, jag känner inte någon som har ett ensamt marsvin)

FeliciaS
0

#36 Man man säger ju inte bara just att de måste ha det. Utan man nämner ju givetvis alla anledningar som är nämnda här ovan… Eller som finns att läsa om i artikeln eller i andra trådar här.

Mvh Felicia

Rafflan
0

#37 tex "marsvin måste bo 2 och 2 för att kunna leva ett så naturligt flockbeteende som möjligt och för att må psykist bra"

Som sagt, har dom haft den själv i 2 år tycker dom ju att den mår bra liksom :/

Fiona
0

#38 Om man inte lyssnar på vad andra har att säga och deras argument så tycker inte ajg att man ska skaffa sig djur om man inte kan ta emot hjälp. Och sen är man ju långt ifrån tillräckligt påläst om marsvin om man inte vet att dom ska sitta två & två ….

Jenny

FeliciaS
0

#38 Jag tycker det är onödigt att diskutera just den frågan eftersom det inte är en situation i verkliga livet. Bara för att man haft ett marsvin ensamt i 2 år och inte sett några större problem utav det behöver inte det betyda att man är helt ovillig att ändra på situationen.

Mvh Felicia

Rafflan
0

#39 djuraffärer säger ju att det är okey och många tror dom har rätt då dom "borde" veta liksom :/

#40 så du har missat diskussionerna här där folk sagt att den mår bra att ha en kanin kompis ist eller att den mår bra själv eller att föräldrarna inte tänker låte ungen köpa en till då "den mår bra"

(tänker inte länka till några såna diskussioner då jag pekar ut dom för mycket)

Creation
0

#38 Jag tycker att alla i tråden fyllt ut alla de argument som bör få en människa att förstå att marsvin ska få bo i flock. Tungan ute Lagen säger så, djuren mår bäst så(sammanfattat). Mer argument än så finns det förmodligen inte.

Jag skrev ju en del i #24, att marsvin i flock oftast mår bättre. En ansvarig ägare måste ju vilja det bästa för sitt djur och att dens husdjur ska få leva ett så ultimat liv som möjligt. När ett marsvin till ändå inte gör någon markant skillnad i kostnad och krav på skötsel och förändringen bara medför fördelar(en till liten sötnos till i familjen och gladare marsvin), tycker man ju att det borde räcka för att ägaren ska ändra åsikt om antalet djur.
Om inte, får man väl trycka lagen i ansiktet på denne envise människa och i värsta fall anmäla honom/henne.

sotgurkan
0

marsvin är flockdjur och mår bättre av varandra.

marsvin är  bara så

Fiona
0

#41 Min åsikt är att om man ska skaffa djur så bör man kolla upp det mer än att bara höra med försäljaren… Bara för att säljaren säljer detta djur behöver det ju inte betyda att dom kan allt & har rätt, och det tycker jag är viktigt att ha i åtanke när man skaffar djur. Tyvärr är det inte alltid så…

Men nog disskuterat, om man vet någon som håller sitt marsvin själv och inte lyssnar när man säger att dom ska bo två & två, varför inte bara anmäla?

Jenny

nich
0

marsvin e flockdjur, såå dom behöver minst en kompis att bo med, om dom e ensamma så mår dom jätte dåligt och kanske bara ligger i sitt hus  …om du skaffar så skaffa två annars e de DJURPLÅGERI

SilvianLuna
0

Varför bara två när de kan vara fyra tillsammans eller fler?!? Glad Skulle jag vara ett marsvin skulle jag känna mig hemskt ensam att sitta i en bur vareviga dag utan något annat marsvin att leka och mysa med. Föreställ dig själv istället hur det skulle kännas från marsvinets perspektiv och läs mycket fakta för det finns inga orsaker att ett marsvin ska leva ensam. Och så måste man komma ihåg som många andra redan tjatat om att marsvin är flockdjur och inga enstöringar.

Ganska onödig tråd om du frågar mig!

Fiona
0

#46 Det är inte antalet uppåt som vi menar utan mest att dom ska vara minst två & två :)

Jenny

petronellaa
0
FeliciaS
0

#48 Hur vet du att det funkade bra för honom? Han har ju knappast talat om det för dig. Och jämfört med vad liksom…? Är han kastrerad eller?

Ingen nöd om man tar upp marsvinet ofta? Knappast att man kan sitta och vara sällskap till ett marsvin 24 timmar om dygnet. Det är omöjligt. Marsvin är flockdjur och mår inte bra ensamma, så är det bara.

Mvh Felicia

petronellaa
0

Nej han har inte talat om det för mig men har ditt/dina marsvin talat om för dig att dom mår bra då?
Jag håller med att dom inte ska vara ensam men han har mått bra och det ser jag på honom!

Men han har kompis nu som jag sa.

SilvianLuna
0

#47 Det förstod jag, men ju fler desto bättre.

tantnett
0

#23 Även fast du tydligen inte riktade det inlägget med mig involverad, "till er andra" så tar jag mig friheten att lämna min åsikt om detta inlägg.

Tyvär finns det och kommer alltid att finnas människor som skaffar djur utan att sätta sig in i hur djuren ifråga fungerar.

Det finns två varianter av denna typ av fel djurägare: Dom som inte bryr sig att läsa på hur djuren lever i det vilda samt fungerar med artfränder. Sen den andra typen som helt saknar insikt av att djuren kan tänkas behöva något mer än mat och städning ca en gång per vecka

Själv har jag jobbat med djur under nästan hela mitt liv. Men inte kan jag allt för det. För mig är marsvin något nytt och då är det för mig en självklarhet att ta reda på vad detta är för sorts djur samt vad den behöver för att få ett optimalt liv.

Det är inte enbart smådjursägare utan detta ser man bland alla sorters djurägare. Och det kan även vara människor som haft djur i många många år. Hur otroligt det än låter för oss intresserade djurmänniskor så finns faktiskt dessa "djurägare" som aldrig kommer att kunna få den rätta insikten i hur djuren fungerar, dessa människor varken har eller kommer någonsin att kunna få den förmågan. Och det mest otroliga i det hela är just det att dom är fullkomligt omedvetna om sin okunskap och lever i tron att dom är kunniga för att dom har ju haft så många marsvin eller hundar eller hästar eller eller…..

svampi
0

Varför inte? ;)

tantnett
0

#53 Vad menar du?   Glad

svampi
0

Jag menar varför inte två marsvin? Det är ju inte direkt jobbigt om dem inte bråkar eller så.

tantnett
0

#55 Ja precis och helst ännu flera.   Skrattande