Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 955 ggr
tantnett
0

Pälsätande marsvin.

Bella gnagar av sin egen päls. Vad kan det bero på?

Har noga undersökt både henne samt samtliga marsvin att dom inte har några ovälkomna gäster i päls eller hud.

Hon är blank och fin i pälsen, ögon m.m ser bra ut, har bra avföring, pigg och vaken och håller sig väl framme gällande mat och godbitar.

Däremot dricker hon vatten oftare än kompisarna.

Någon som haft detta problem?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Linnet
0

Jo, det händer då och då att mina marsvin gnager päls, ofta när dom har ungar, även ungarna är gnagda ibland, har aldrig riktigt listat ut om domgnager på varann eller sig själv eller både och.

Fabiola
0

Har också haft problem med att marsvin tuggar sig ssjälv eller varandra. men det har blivit bättre efter att jag börjat aktivera marsvinen mer. Tror det beror på att de intehar nåt att göra och sysselsätter sig med tuggande på päls istället.

tantnett
0

Bella har inga bebbar och hon gnager inte på kompisarna.

Jag har en liten fundering om hon eventuellt kan vara proteinkänslig?

tantnett
0

#2 Bella är går dagligen tillsammans med hela flocken på lösdrift, så jag tror inte att det beror på uttråkning.

Jag är mycket hemma och dom är uppe i famnen ofta samt som sagt får rastning. Sen "följer" dom mig ofta under dagen med vad jag gör i köket.

Mari
0

Jag har en hona som gnager på de andra 2 honorna ibland, nu var det ett tag sedan men det händer då och då, varför vet jag ej.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se