Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1569 ggr
blackmoment
0

Mina marsvin gapar stort

Hejsan! Har ett marsvin sen ca 3-4 år tillbaka, hennes syster dog efter ett år. och nu har jag köpt 2 stycken till marsvin. men hon gamla vill inte riktigt acceptera dom och biter dom ibland. men iallafall. ibland började hon gäspa jättestort några gånger. och har gjort det nu några gånger. Jag vet inte riktigt vad det betyder. Någon som vet?  och för en stund sedan gjorde även det ena nya marsvinet det också.

Tacksam för svar!

Stormviskaren
0

har aldrig varit med om de med gäsparna, dom kanske är allmänt trötta hehe :P

Chippers
0

Det där känner jag mycket väl igen!

När jag köpte ett nytt marsvin och hon fick flytta in till två andra tjejer och de fortfarande bekantade sig med varandra, gäspade de stort ofta. Mitt framför varann oftast! Tror att det är som en varning eller nåt?

idipidi
0

Överslagshandling gissar jag. Jätteintressant fenomen. I stressade situationer där det är mycket intryck och djur har svårt att veta hur de ska reagera så kan de göra överslagshandlingar. T.ex. om de står mellan att fly eller slåss så kan det istället utlösa en hel irrelevant handling, som gäspning, putsning eller annat som inte alls har med situationen att göra.

Creation
0

Gäspningar, är inte det ibland tecken på att marsvinet visar sig undergivet, tror jag att jag hört? Eller är jag helt ute och cyklar?

Om marsvinet sträcker på sig samtidigt tror jag att det är ett tecken på att det trivs i alla fall :) Men det gör ju inte dessa och dessutom låter det ju inte som något de skulle göra i den situationen. hehe

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Creation
0

#3 Jaså? Intressant.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lyan
0

Hos hundar är det ju en lugnande signal. Så det kan kanske vara att de försöker lugna varandra och sig själva. Eller en överslagshandling som redan nämnts.

FeliciaS
0

#3 Haha, oj, det var verkligen intressan! ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

blackmoment
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla svar :)

det roliga är ju att dom ligger ca 10 cm ifrån varandra och halvsov när dom gapade sådär haha.

Mari
0

Mina hanar gör också sådär, fast jag tror det är någon slags kraftmätning på gång för de gör det alltid när de känner sig hotade av varandra eller när de precis har bråkat.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

tjorve
0

jag läste i en bok om marsvin av immanuel brimelin, att gäspning betyder att man visar sin underlägsenhet mot andra marsvin. t.ex. efter en kraftmätning så gäspar man inför det marsvin man förlorat emot, för att visa sin förlust.

Mari
0

Men är ni säker på att de gäspar? Mina ser iaf ut att bara gapa mot varandra och båda gör ju det och i en fajt kan ju bara en vara vinnare?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se