Hemskt klipp på Youtube
Såg det där när jag bara sökte på marsvin.
En kille som satt ner ett marsvin till en orm och marsvinet springer som en stucken gris.
Jätterädd, sedan hugger ormen tag i marsvinet och den skriker av allt den kan.
Usch.
Anmälde det eftersom det inte är lämpligt att visa.
Hemskt alltså.

mm det finns många sånna videor där . Helt j*vla sjukt!
Det finns tyvärr en mängd hemska klipp på YT. :( Har även sett en video med en unge som plågar sina marsvin genom att sätta dem på en stor studsmatta (ni vet, sådana där blå livsfarliga saker som nästan alla har i trädgården numera) och hoppa i den så att de flyger. 

Ja, det är hämskt!!!! Jag förstår inte hur de kan !!! jag har också sett den videon med ormen, huu!!!
Varje kväll tänker jag på de stackars marsvinen som måste bo hela sina liv hos nån hämsk mäniska!!
Jag fick ta över min lillebrors lilla majsorm när han tröttnade och ingen ville ha den, men ALDRIG jag skulle gett levande mat. Jättestressande för mössen och dessutom farligt för ormen!!! I naturen hinner aldrig bytet reagera, ormen tar dem med överraskning, men i ett terrarium är det djurplågeri då "bytet" är medveten om att den blir jagad = DÖDSÅNGEST, då är det mycket vanligt att de biter ormen som då också blir stressad och skadad!
Nej, alltid humant avlivade djur som ormmat!
Usch..har också stött på ett flertal sånna filmer på youtube. Har även sett en del filmer när folk bokstavligt talat slänger ner sina marsvin i pooler som är flera meter djupa och står brevid och tittar på medans marsvinet kämpar för sitt liv. I en av filmerna jag såg stog även ägaren och petade på marsvinet med en sån där hov som man använder för att plocka upp löv och liknande ur pooler fö att marsvinet skulle simma snabbare. 
Usch vad hemskt, jo vi hade en orm på skolan som vägrade äta död föda även om "maten" vart avlivad precis innan han skulle äta den så vi skulle söka tillstånd om att få mata med levande men sålde honom innan ;)
Men tycker det ser/är jätte hemskt när man avlivar djuren för att dom ska bli föda till annat djur, dock har man inget val, men jag avstår helst från att se på :(
Att mata med levande är helt hemskt, vill inte ens mata brorsan ödlor med levande syrsor, så brukar "avliva" dom innan, förutom till ödle-hanen då han vägrar äta döda :( Men gör då så att jag håller fast syrsan med huvudet bort från ödlan då när den försöker ta sig loss tar ödlan syrsan och vips så är den borta, föröskte få det att gå så snabbt som möjligt iaf :(

F*N VAD HEMSKT DET ÄR HUR KAN MAN!!! ? asså jag blir så arg och ledsen när jag tänker på sånt här ='( De människor som gör sånt här kan f*n bara gå och dö!!! :@ stackars oskyldiga djur =''''''''(
#2 det är så HEMSKT när de får sitta på en jättehög studsmatta och nån unge hoppar så dem flyger =( Men MYCKET MYCKET värre det som #0 berättade om ,, Om man bara kunde hjälpa de stackars oskyldiga små liven 
När jag hade orm fick den levande föda, möss och de hann inte reagera och inte lida speciellt länge för ormen var snabb och stark!
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Usch, vad hemskt :(
Tänk vad det stackars marsvinet måste ha panik *rysa* Inget annat än rent djurplågeri. Sedan tycker jag inte om att man ger levande föda till djur i fångenskap, i så fall kan man lika gärna strunta i att ha det djuret…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Exakt.
Men vissa fattar inte vart gränsen går vid att lägga upp stötande bilder eller så på djur, en del är känsliga, så jag rapporterade denna film jag såg.
Hoppas att flera gör det samma.

Sen måste dom förstå att i sverige är det OLAGLIGT att ge en orm levande föda
Usch, klarar knappt av och se sådanna klipp :(
Fy, vad vidrigt.
När marsvinet skrek helt panikslaget så studsade alla mina marsvin upp ur sin eftermiddagslur och nu står dom oroligt och kikar ut över burkanterna.
Jag anmälde klippet jag med.
Hanna
Jag har inte vågat se på det, det undviker jag…
#13 Nämen! Usch *s*
Mvh Felicia

#15 även fast det e olagligt ?

#16 - Ja. Jag kan inte så mycket om ormar, men det är väl onaturligt för dem att äta död föda? Sen har jag sett när man matar ormar med levande föda och av 9 ggr av 10 så märker inte bytet ens av ormen förrän i sista sekunden. Sedan tror jag inte att sådana smådjur som möss kan få dödsångest. Men det är min åsikt, och jag förstår om ni har en annan syn på det.

Hjälp mej, jag har letat och letat i djurskyddslagen men inte hittat nån stans där det står att det är förbjudet att ge levande föda till ormar. Var hittar man den lagen??
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Det är knappast olagligt att ge ormar levande föda. Vissa ormar äter ju inte dött , ska man plåga ormarna då istället så att dom får svälta ihjäl? Knappast..och oftast hinner inte ens djuret reagera innan ormen tar den , det händer men det är inte det vanligaste.

#11 och #16 Hänvisa mej till lagtexten som säger att det inte är tillåtet att ge ormar levande föda, jag är supernyfiken att läsa denna!

#20 - Det är inte olagligt att ge levande föda till ormar, dock är det olagligt att utsätta djur för onödigt lidande, och vissa tolkar det som att det är olagligt att bl.a. ge levande föda till ormar. Så det finns ingen lag som säger "du får inte ge din orm levande föda" eller något liknande. Det är iaf vad jag vet.
Herregud - HEMSKT. Vet inte vad jag ska säga.. "/

Det är visst det!. Min kommpis har en majsorm och dom får inte ge levande föda för att det står så i lagen . Kan be henne om länken till den texten. Men ni här värkar ju tycka det e helt okej att låta ett djur lida. Ormar e bara onödiga djur !

#23 Tack det vore snällt. Att säga att ormar är onödiga djur är väl ändå rätt så barnsligt! För folk som är allergiska mot tex pälsdjur, men ändå vill ha ett husdjur är ju ormar perfekta.

#23 - Låter som en mycket konstig lag! Varför skulle isåfall djurparker i Sverige ge sina ormar levande föda? Jag har varit med och sett att det förekommer.
Sedan finns det ormar som inte kan äta död föda, så då är levande mat enda alternativet, om man nu inte vill svälta ihjäl ormen.
har också fått anmäla hur många videoklipp som helst på youtube som handlar om djur. o vanvård mot djuren.
Jag kollar inte tack. Jag skulle inte klara det. Jag håller mig till att se på mina två söta saker :>
Även om det är lagligt tycker jag det är fruktansvärt och att det borde vara olagligt…
Mvh Felicia

jag förstår inte varför det ska vara olagligt när det händer varje dag helt naturligt. Hur gör man då med de vilda ormarna? ska man säga till att de ska sluta jaga sin mat? så länge man inte hetsar upp djuren och skapar onödigt lidande så förstår jag inte vad problemet är. (: då är det värre med de djur vi männsikor äter..
Jag håller med #4. =/ Det är skillnad på fångenskap och det vilda.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
förstår inte hur sjuka och grymma människor kan vara. tänk va många djur som far illa varje dag. de e för hemskt.
Tycker det är grymt att inte ge bytesdjuren en rättvis chans, som i det fria. Det måste vara oerhört stressande och ångestfyllt. Tänk er själva om ni stängdes in i en trång glasbox tillsammans med en mördare med vetskapen om att ni närsomhelst skulle bli attackerade och kanske gå en plågsam och långsam död till mötes. Vilken ångest skapar inte det? I så fall är det bättre att bli påhoppad ute på gatan när man minst anar det. Ormarna kan väl domesticeras som alla andra djur i fångenskap? T.ex. hundar och katter är också rovdjur, men kräver inte levande byte för att överleva.
#32 - Bra sagt!
Hanna
#23 Det är inte olagligt att ge levanda föda till ormar. Däremot så är det bättre både för bytets och ormens skull.
Fast man kan ju tolka texten i lagen, och få det till att det är olagligt. Men om man skulle anmäla någon som matar ormen med levande mat, så tror jag inget skulle hända.
#32 bra skrivet.
matar man en orm med död föda från början så brukar det inte vara något problem.

FYY!!
Det är så himla hemskt!!!
Jag fattar inte hur folk kan vara sådna!!!
Jag tycker så himla synd om alla marsvin/djur som hamnar hos fel ägare!
//Anna
Jag hoppas att ingen blir arg om jag länkar en sjukt hemsk youtube video men jag vill visa det här för de som tycker att det är naturligt…
I början av filmen ser man nämligen att när marsvinet försöker springa iväg (som det skulle göra i naturen) så blir det tillbakaknuffat av en sopkvast! Det är inte naturligt! Usch…
Men titta inte om ni är känsliga för det är på riktigt en orm som äter ett marsvin. Hoppas jag inte blir avstängd för att ha lagt upp stötande material.. Ta då bort inlägget, snälla 

Usch filmen är så fruktansvärt hemsk…
P.S. jag valde att bara länka och inte posta filmen i inlägget eftersom den kan vara stötande..eller vad man säger :)
Jag har en vän som har ormar. Kan höra med honom om vad som gäller.
Ormar är vackra djur och ska leva dom också. Men man kan sköta sånt här på bra sett eller på ett dåligt. Tyvärr finns det dom som nästan njuter av att plåga de små djuren.
Jag själv har inga ormar endast för att dom gärna vill ha levande mat då och då. Jag skulle inte klara av det själv.
Här kommer ett klipp som visserligen inte handlar om marsvin utan om en kyckling. VARNING FÖR KÄNSLIGA!
Det finns verkligen sjuka människor som njuter av att plåga djur.
http://www.youtube.com/watch?v=encZArh2wrY
Jag är lite kluven om jag vill anmäla eller inte. Visst, det är hemskt att se, men för att få folk att reagera måste man ju oftast låta dom se det med egna ögon. Om alla orm-matnings-videos skulle försvinna, hur får man då folk att förstå?
Jag tycker inte det är okej att ge levande föda oavsett omständigheter, hur svårt ska det vara att få en nyligen avlivad mus att röra på sig så att ormen attackerar? Ni kanske tänker att ormen på videon inte kan äta redan avlivat byte, men det finns en till video med samma orm som äter en redan död gris.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jag vet att ormungar kan vara svåra att få igång att äta redan dött :-/
#41 I princip alla varelser är hejare på att anpassa sig till rådande förhållanden. Marsvin föds ju inte tama till exempel. :P Överlevnadsinstinkten är starkare än man tror, vilket gör att man tar det som finns.
Men, men. Om djurhållning av en djurart (t.ex. orm) innebär djurplågeri för en annan, tycker inte jag att man behöver hålla det första som tamdjur, utan då hör det bara hemma i naturen, då djurplågeri alrig är okej, men det är bara min åsikt. Ni behöver inte hålla med. :)
Jag frågade min vän som har ormar han sa så här. Eftersom vi kom in på vad som var lagligt.
"Det finns ingen lagstiftning som förbjuder användandet av levande foderdjur till reptiler. Däremot skall det ske på ett sådant sätt att bytesdjuret inte utsätt för onödigt lidande.
De allra flesta ormägare i sverige matar i dag med döda bytesdjur, mer ekonomiskt, säkrare för rovdjuret samt enklare med ett par möss i frysen än att hålla på och sköta levande möss."