Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: bilderfilmer
Läst 1429 ggr
marsvin2008
0

Bokhylleburen har fått ben

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Benen är köpta från Ikea och kostar 25kr per st. ca 70cm höga och Skruvas fast med 5 skruvar.

Min man är jättepåhittig och har konstruerat en sak att sätta fast plastskivan på ena kortsidan och långsidan (som fall skydd) =) Vill ju såklart visa och ge er massa idér och tips.

Den här bilden visar det färdiga resultatet

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

marsvin2008
0

och sånna här enkla plastpluttar som man egentligen ska sätta fast kablar med =) får hålla platskivan på plats och funkar hur bra som helst!

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

marsvin2008
0

Sist ut den superfiffiga lösningen på att fästa plastet på hörnen. En vinkel list och en till som han har limmat fast så det blev en liten skåra som precis passar plastskivans bredd på ca 3mm.

Ha så kul! =)

[Kamillah]
0

Går det bra att ha självmålade hus och så i inhägnaden? Vill ju ha det, men tänkte att det kanske finns gifter eller så i färgen iaf de gnager/slickar på det? (Eftersom du har ett litet fint lila hus där) (:

Eller finns det speciell färg man ska ha då?

Creation
0

Snyggt det är! Hur såg det ut innan? ;)

Förstår inte riktigt hur du fäst #1?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

Woha! Supersmart med benen ju :D
Vad heter dom? *Hanna samlar ideér till kommande bur*

Hanna 

MikaTela
0

Snyggt! :D

Jag skulle vilja ha en liknande lösning fast även så jag under kan fästa upp lister och ha några komplementbackar som man har hanar i och även sätter ner för parning i och så har en honflock i bokhylleburen. Men har inte kommit på hur man ska lösa det än :p

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

UlrikaA
0

Nu har jag sett och läst om så många bokhylleburar och är jätteimpad över allas idéer, MEN hur i hela friden gör ni för att tömma ut allt strö och göra rent?

absence
0

#7 Jag tar bara en stor spade/skyffel och skyfflar ner i en sopsäck, precis som jag gjorde med min gallerbur. Skillnaden är att jag har tidningar under spånet och att det krävs mer påsar :)

Filosofia
0

Jag har också tänkt på att sätta ben på en bokhyllebur, men går det inte hål i plastmattan i botten när man sätter i skruvarna? Spånskivan är ju inte så tjock, och skruvarna brukar ju vara rätt så långa. Om de sticker upp ur bottnen kan ju marsvinen skada sig på dem också.

FeliciaS
0

Oj, wow vad snyggt med plexiglaset och benen :) Jättefint!
Håller precis på att bygga en till bur jag med… Men helt från grunden.

#5 Ikea har en uppsjö olika ben - bara att välja och vraka ^^

#7 Det är lätt som en plätt (mycket enklare än gallerburar tycker jag). Har en foderskopa och öser ner allt spån i en sopsäck bara. Iofs har jag en övervåning rätt tätt inpå underdelen, men det tar bara några minuter.

#9 Man skruvar ju från andra hållet (neråt i benen), innan man satt på plastmattan ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Filosofia
0

#10 Aha, det förändrar ju saken. :P Hade för mig att mina Ikea-möbler med ben skruvades fast uppåt, men det är ju toppen att det är tvärtom! :D Verkar vara ett smidigt sätt att få upp buren lite från golvet så att man kan städa under.

marsvin2008
0

#3 Det lila huset har fungertat finfint, inte så mkt gnagande allt i tjejernas bur och den är målad med vanlig hobbyfärg från Panduro.

#4 Om du tittar på bilden där hela buren är med så ser du att plastet sitter på framkanten och att det är flera via pluttar där. Pluttarna är självhäftande med dubbelhäftande tejp under så de är hur lätt som helst att sätta dit och ta bort när så önskas.

#5 Vika curry och kostar 25kr per st. Finns i vit, röd, svart och silver.

#7 jag har ett öskar som man brukar ha för att ös aur vatten från båtar med, den rymmer ungefär 2 liter och det går jättefort att ösa ut spånet och allt annat som ska bort. För mig ryms innehållet från två bokhylleburar i en sopsäck på 125 liter, men den är maxad. =)

#9 Vika benen skruvas underifrån och uppåt, skruvarna som följer med är alldeles för långa för en spånplatta som är ca 1½ cm. Men det är ju busenkelt att byta till kortare skruvar, det har vi gjort. Vi har använt 5 ben till en Flärke bokhylla. =)

#10…nummer 11 har rätt… =)