Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 1156 ggr
Abico
0

Behandla mot ohyra efter utställning?

Det har varit en del prat om hur man ska skydda sig mot Ohyra i samband med utställning och andra marsvinsaktiviteter det senaste, inte minst i senaste Marsvins Magasinet i och med artikeln om Ringorm.

Gör ni något speciellt efter en marsvinsutställning för att så gott det går skydda er mot Ohyra? Sätts utställningsmarsvinen i karantän under någon vecka för att förhindra att dom sprider någonting till de andra marsvinen? Badas marsvinen i ohyreshampo? Eller sätts marsvinen bara ner i respektive burar som vanligt?

Hanna 

xstina
0

tigusspray e bra mot Ohyra! 139 kr,m,en värd pengarna=)

Berlau
0

#1 Vilken Ohyra är den bra mot?

[jejjas]
0

Jag brukar sätta ner alla i sina burar. i hopp och tro att det inte ska ha kommit in någon Ohyra på utstälningarna. Men det är klart Ringorm är en lurig rakare Obestämd .

Tane
0

jag gör liksom så att när jag vet att jag fått Ohyra så lägger jag de i karantän, visserligen så kollar jag mina marsvin regelbundet om de har Ohyra eller inte och om de har de då är det bara börja behandla, har inte haft Ohyra nu sedan jag starta som incheckare på utställning :) o det är ju skönt i sig.

Hände iof förra året på sm att jag fick med mig Ohyra från landskrona men blev av med den lika fort som den kom.

Fiona
0

Då jag bara har två marsvin och båda dom är med när jag åker på utställning så åker dom bara ner i burarna när jag kommer hem.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Abico
0

Jag sätter bara ner marsvinen i sina burar när jag kommer hem, men jag ska nog ta och ändra på det.. Frågan är väl vad man ska doppa dom i? Att stoppa alla utställningsmarsvin i Virkon efter utställning kanske vore något…

Hanna 

Cavia
0

Att doppa i Vircon är ett bra förslag, ja. För då minimerar du ju risken att fått med dej Ringorm hem.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Abico
0

#7 - Är det doppa, skölja av och torka som gäller då?
Och var kan jag köpa Virkon i större mängd? Jättemycket behöver jag inte men när jag köpte på apoteket var det bara någon liter och hållbarheten är ju bara någon vecka efter att man blandat ut det.

Hanna 

trocadero
0

#7 Hur gör man egentligen när man doppar ett marsvin i virkon? Doppar man man bara kroppen men inte huvud, eller hur går det till?

Abico
0

#9 - Ja, så tänkte jag. Fast det skulle väl kunna finnas Ringorm även vid huvudet på dom..

Hanna 

trocadero
0

#10 Ja precis, därför jag undrar. Men man kan ju inte sänka ner hela marsvinet i virkon. Hmm… man kanske "dränker" huvudet med hjälp av en svamp…?

Abico
0

#11 - Usch, nä det skulle jag aldrig göra, Virkon kan inte vara kul att få i ögonen.

Hanna 

Rafflan
0

Tanke, om man nu använder nåt medel för säkert hets skull, riskerar man inte resistens då?

Abico
0

#13 - Tänkte på det också. Men jag har inget svar ^^'

Hanna 

Cavia
0

Fast svampsporer kan aldrig bli resistenta mot något medel, så där är det ingen fara…däremot att bada marsvinen ofta i Dermocan tex, kan göra lössen resistenta…

Abico
0

#15 - Okej, vad bra :)

Hanna 

Rafflan
0

#15 fast då riskerar man ju att andra sjukdomar dom kan få med sig kan väl bli resistenta, tänk dig då, ett marsvin med en resistent sjukdom på en utställning, illa :S

Filosofia
0

Är det verkligen bra för marsvinen att behandlas förebyggande med ohyresmedel så ofta? Det är ju fullt med starka kemikalier i de medlena.

FeliciaS
0

Jag bara stoppar ner marsvinen i buren igen, kanske ska börja ändra på den rutinen i stället. Har (peppar peppar) aldrig fått Ohyra från utställning, andra marsvinsarrangemang eller likn.

#4 Då kan ju du checka in min Hera i Tjörn (A)

#18 Det var en tanke som slog mig med… Men just nu i "ringormstider" kanske det vore något.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Cavia
0

#18 Nej, det är abolut inte bra att doppa djuren i en massa kemikalier…men Vircon är relativt milt i jämförelse med tex Dermocan, Tiguspray eller Sebacil. Jag har själv fått Vircon i ögonen vid några tillfällen, när jag badat mina marsvin, och det svider mindre än när man får vanligt schampoo i ögonen.