Erfarenhet av sellnic!
Ni som haft sellnic på era marsvin, hur gjorde ni med behandlingen av burar men mer?
Behandlade ni med något särskilt? Vad isåfall?
Hur behandlade ni?
Hur många gånger?
Hur gjorde ni med tex holkar, matskålar, drickautomater m.m.?
Rengjorde ni väggen där buren stått vid? Med vad isåfall?
Hur gör man om man har en bokhyllebur? Går väl inte å behandla trä? Slänga hela buren? Bara byta vaxduken? Dra av vaxduken, ställa undan bokhylleburen till sommaren och använda annan bur så länge? Dör skabben ut då?
Tips!!!

Jag städade allt i buren med vanligt diskmedel varje gång jag hade gett marsvinen ivomec, tror jag det hette. Diskade precis allting väldigt noga och buren sprutade jag med en annan sprut grej och tvättade av allting. Och det gjorde jag då tre gånger.
Ok, fick du behadla hemma?

Ja, jag fick med mig ivomec hem och gav dem tre gånger i munnen med en sån spruta utan nål. Och det gick jättebra=)
sellnic behandlar man la hemma, det har jag fått göra. jag behandlade med något som heter stronghold för ivomec var inte bra alls. vi sprayade frontline på väggar/bur. innan vi satte in spån och hö och lät det torka torkar på 1-2min för att undvika spridning till andra burar så spritar jag händerna med handsprit. jag fick behandla alla mina djur eftersom att vet tyckte att det är bättre att bli av med det på en gång att man slipper ta till vet en gång till något nytt marsvin. så jag fick hem jättemycket stronghold dyrt blev det men det gjorde ju inget för att man vill ju att sina djur ska må bra.
nästa gång du vet att dina djur har sellnic be att få stronghold, det droppas 2 droppar i nacken och behandlas en gång till efter 2 dagar. det hjälper otroligt bra :)
själv har jag bokhyllebur eller ja burskåp som det också kallas för.
Har dina marsvin fått Sellnic? Jobbigt i så fall 
Jag har (tur nog) ingen erfarenhet av det. Däremot skulle jag rengjort buren riktigt noga - slänge den borde du inte behöva. En bokhylleburs yta har ju ändå ett "glatt" yttermaterial så det funkar nog bra att rengöra den. Vaxduken däremot skulle jag slängt, och köpt en ny (och då en plastmatta istället ^^). De övriga sakerna måste saneras. Om det räcker att tvätta tygsaker vet jag inte, annars måste de kastas. Likaså träsaker, de är svåra att rengöra.
Marsvinen behandlas med Ivomec eller Stronghold (Selamectin). Det sistnämnda har jag behandlat med och det var okomplicerat och bra.
På den här sidan står mer.
#4 Bokhyllebur och burskåp är ju inte samma sak.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 vad är skillnaden? jag har nämligen hört att burskåp kallas också för bokhyllebur för de var en som kalla sin bur som jag har för bokhyllebur och jag kallar den för burskåp
#5 Nej nej, det är olika saker. En bokhyllebur är en bokhylla som man lägger ner (så bokhyllans rygg blir burbotten). Bilder finns i artikeln "Eget burbygge" som finns här på sajten och i senaste MM.
Burskåp ser du bild på här :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Ja, tyvärr så har jag fått sellnic.. Som jag skrev här för ett tag sedan så lämnade jag bort min marsvinshona i 3 veckor för betäckning och det är därifrån jag fick det.. Ångrar jag SÅÅÅ nu! Men det är bara att bita ihop och ta itu med det.. Undrar lite över det här hur andra behandlar… För jag har haft detta en gång förut (fick det antagligen då från samma uppfödare men fattade inte då att det kom därifrån). Jo, iaf, förra gången mina fick detta så åkte jag in med ett marsvin då och sellnic konstaterades, han fick spruta och de andra fick jag ge annat vaccin hemma. Och jag fick komma tillbaka med honom 2 ggr till och behandla honom där och så fick jag då varj gång jag kom dit med honom medicin till de där hemma också. De ville jag skulle komma med honom för de ville se att det blev bättre med ivomecen. Men jag fick ju då betala full avgift 3 ggr och sen medicin till dem där hemma. Men nu har jag läst lite här och där att många får behandla hemma.. Tror att veterinärerna lurade mig lite där kanske??
Min Lily är näsan definitivt inte dräktig, då hon brunstade en vecka efter att hon kom hem.. Men OM hon skulle vara det, kan ivomec eller stronghold vara skadligt då?
Kom på en grej till. Stronghold, hur kan man bara behandla så lite? Trodde man var tvungen att behandla 3 veckor oavsett vaccin eftersom skabben lägger ägg som kläcks senare osv…?
#7 okej då har inte den personen heller vetat vad det är för skillnad på de men nu vet jag :D
#8 i för hög dos ja
själv har jag pax garderobstomme med passande lådor till och kompostgaller :P skulle kunna göras till en annorlunda bur liggandes :P men tar för mycket plats :P

Om dina marsvin har fått sellnick så ska du åka till veterinären där dem får ungefär tre sprutor med några veckors mellanrum. Det är viktigt att man göra rent allt som marsvinen har haft kontakt med. Burar, transportburar, skålar, hus m.m.!
Gör du inte det så finns risken att sellnick kommer tillbaka efter en kort tid.
#8 - Jag funderar mest över vad det är för uppfödare som har sellnic hemma hos sig och ändå tar in andras marsvin för parning :/ Tycker att sellnic har väl ändå ganska tydliga symptom som man bör känna igen som uppfödare… Skriv inte ut några namn eller så, jag bara tänker högt ^^
Hanna
Hehe, självklart gör jag inte det.. Jag ska skriva ett mail till henne idag.. Men vet inte riktigt hur jag ska skriva för att inte låta anklagande.. Men om hon nu inte vet så måste hon ju få veta..
#14 - Berätta hur det ligger till bara, rakt upp och ner. Å ena sidan är det ju en grej man får räkna med när man skickar iväg sina marsvin till andra men har du fått det från henne förr så tycker man att hon borde märkt något på sina. Om inte annat så är det ju bra att meddela henne så fort som möjligt för att inte riskera att hon åker på utställning och sprider något.
Hanna
#16- Ingår inte det då?
Hanna
inte vad jag vet liksom göra ett praktiskt test på ohyra
det är väl bara ett skriftligt test man gör och ställer 2 grupper i uppfödargrupp samt ras
det är ju det jag försöker komma på, eller kanske man är med nån icheckare och kollar djur och visar typ hur ohyran ser ut och sen får man checka in ett par djur själv tillsammans med en "utbildad" incheckare. får tänka vidare på tanken :)
Vad heter det som man ger dem i munnen? Är det ivomec? En av mina fick spruta(ivomec) förra gången och resten fick i munnen.

Ivomec fick mina, och jag gav dem det i munnen.
Ok, då var det ivomec mina fick förra gången. Jag läste i en gammal tråd, kan ha varit en annan sida också. Att om marsvinet är dräktigt så kan man inte ge ivomec utan då är stronghold bättre. Och jag tror inte att de på smådjurskliniken jag går till har det då jag förra gången fick välja på sprutor med ivomec eller ge i munnen (ivomec).. Vore ju mkt lättare om man gav stronghold också, så slapp man hålla på i 3 veckor… Ska nog ringa idag och kolla om de har det, och annars kanske ev boka om till en annan veterinär… Fast då blir det antagligen längre väntetid… hmm
kom på en grej… Hur svårt är det att få bort detta egentligen? Jag ska börja behandligen idag och ska då behandla burar, matskålar och slänga holkarna. Ställa undan träburen, slänga vaxduken, försöka spruta lite dermocan på buren och sen köpa ny vaxduk. Men ska låta buren stå tills vi ska flytta om några månader och kan då behandla den lite i omgångar. Tänkte torka väggarna bakom burarna, borden som burarna står på också.. Men sen har jag en matta ca en meter ifrån buren och ibland händer det att det hamnar lite spån på den… Har även en soffa ganska precis brevid buren.. Finns det risk att man inte blir av med det för en sådan grej?? Eller är man övernojjig då?
Hur vet du att det är sellnick? Undrar över både denna gången och förra gången.
Matta, soffa o.s.v. känns inte som några som helst problem om det är sellnick och samtliga marsvin behandlas. Visst bör man väl städa ur buren extra noga och tvätta kammar, handdukar, burinredning o.s.v. Men de behövs absolut ingen sanering á la Ringorm. Skabbdjuren lämnar inte gärna värddjuren, så de som eventuellt finns i närmiljön kommer av att marsvinen har kliat sig. Smitta sker framför allt via direktkontakt mellan marsvinen. Tre veckor sägs de maximalt kunna leva utan värddjur.
Skillnaden mellan ivomec injektioner och att ge i munnen är att injektionerna verkar snabbare och lite effektivare. Så man brukar ge injektioner till de värst drabbade, om de har öppna sår och så, medan övriga marsvin i hemmet enbart ges ivomec i munnen. Stronghold har jag ingen direkt erfarenhet av, men har hört att det ska fungera mycket bra.
Hej!
Förra gången fick jag det konstaterat av veterinär och de behandlades då för det och blev bra. Denna gången ser det likadant ut som förra gången dvs. de drabbade ställena är insidan av bakbenen, lite på nedre delen av magen, på båda bogarna fram och pyttelite på nacken. Hon är mjällig och rodnad i huden och kliar sig så att små sår har kommit upp. Hon har dock inga stora sår ännu och kliar sig inte extremt mkt så jag upptäckte det tidigt.. Jag har helt enkelt antagit att det är det, men visst kan man inte vara 100% säker. Få se vad veterinären säger ikväll.
Man hör så olika överallt så man blir så orolig att man inte ska bli av med det… Men det känns skönt att det inte är så allvarligt att man behöver sanera runt om i rummet.. Förra gången behandlade vi golv och vägg där marsvinen stått, hade inga möbler där.
Måste bara fråga dig en sak till. Tror du att det är ok att använda bokhylleburen då? Om jag byter vaxduk och torkar ur med dermocan innan jag klär om den?
Ok, det låter ju väldigt typiskt sellnick med de symptomen, tyvärr.
Att inte bli av med det trots korrekt behandling, det har jag faktiskt aldrig hört om vad jag kan minnas. Okej om alla djuren inte behandlas, då kan det komma tillbaks. Men att det skulle komma tillbaks för att man har det i burarna, nej.
Två omgångar med ivomec ska ta bort allt och sen ger man en tredje för säkerhets skull. Ivomecet ligger kvar ett tag i kroppen och skyddar mot återsmitta ett tag vad jag fått lära mig.
Tycker definitivt att du bör kunna fortsätta använda din bur! Speciellt om du byter vaxduken.
ok tack! Nu känns allting inte lika hemskt längre!
Suck…. Hon ÄR dräktig! Och jag som var säker på att hon brunstade en vecka efter att hon kom hem… Skumt.. Men jag misstänkte dräktighet men hoppades att jag hade fel..
Ska avvakta nu iaf.. Sellnic och dräktighet konstaterat..