Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 816 ggr
[Colina]
0

Nya väldigt rädda marsvin?

Hej.

Jag är helt ny på sidan. Skaffade igår två små marsvinshonor efter 15 år utan marsvin. De små liven är dock väldigt väldigt rädda. Jag har lämnat dem ifred sedan vi kom hem igår eftermiddag. Har satt in hö, vatten, morot och gurka samt lite mersvinspellets. Är lite nojjig dock över attd e kanske är för skraja för att äta?

Igår gömde de sig hysterioskt under bollen av hö och kom inte ut på hela kvällen. Idag hade de förflyttat sig till matskålen men låg bickstilla och tryckte när jag kom in i rummet.

Min tanke är såklart att ge dem tid, så småningom försöka locka med gosaker och bara sitta och småprata med dem. Men jag är som sagt lite nojjig, finns det en risk att de är för skrajja och inte äter ordentligt? Har ni några andra tips?

Linnet
0

Är det ungar du har skaffat? Dom brukar ju vara lite skraja från början. Men är dom lite hanterade så blir dom väl extra skraja. Jag tog hand om två marsvinssystrar på 5 månader för nåt år sen och dom var RÄDDA. Men dom hade bott i ett uthus, så dom var väl inte van vid så mycket ljud och rörelse. Vid minsta lilla hastigt ljud eller att man rörde sig lite snabbt, blev dom helt toliga och bokstavligt talat klättrade upp på burgallret. Men det blev bättre efter ett tag, har kvar den ena i dag och hon är jättetam nu. så det är bara att ta det försiktigt och hantera dom mycket. Jag kan inte tänka mig att dom skulle vara så rädda att dom inte vågar äta, men du ser väl om maten blir uppäten.

marsvin2008
0

Det är ganska intressant att se hur nervösa många är just för att de nya marsvinen är så rädda och nervösa att man blir orolig över att de inte äter eller dricker alls. Även de som haft marsvin förut tycks nojjiga ang detta och jag var en av dessa supernervösa fast då hade jag ju inte haft marsvin tidigare så jag kunde noll om hur marsvin ska  resp inte inte ska bete sig.

Jag är helt säker på att inget husdjur svälter ihjäl pga att de är rädda så länge de HAR mat och vatten. =) Säkert äter dem när ni sover eller är borta… precis som #1 skriver du det ju om maten är kvar.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

[Colina]
0

Tack för era svar :)

Igår blev vi klara med deras nya bur. De har ett stort hus att gömma sig i och det var pöopulärt! Nu hänger de visserligen bara i huset när jag är i rummet men de traskar runt och kuttrar med varandra och några små pellets har försvunnit ur skålen. Antar att de mumsar i sig av höt också.

Frågade dock en fråga under foder ang. c-vitaminintag. Marvinen rör ännu inga grönsaker vilket såklart oroar mig lite och jagundrar hur länge de klarar sig utan innan man bör ge extra tillskott av c-vitamin.