Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 3441 ggr
xstina
0

Vad får era marsvin för mat?

Vad får era marsvin för mat hur ofta?foder?

Själv så har jag rätt många marsvin,men dom alla få varje dag hö hur mycket som helst,sen nån gång i veckan får dom nå frukt eller grönsak,sen varje dag vatten självklart,hård bröd och kvistar utifrån,på sommaren byter jag hö till gräs och sen får dom havregryn som är blandat med grovfoder och havre.

kanske har glömt nåt med men=)''

just det,mjölklinser!!! det får dom på fredagskvällen=) haha

:D

Bella-R
0

Marsvin ska ha minst två olika c-vitaminrika grönsaker varje dag.

Mina får alltid morötter och vitkål varje dag, tomat nån gång i veckan, och paprika varannan till var tredje dag. Som godis får dom t.ex banan, äpple, gurka nån gång i veckan. Knäckebröd ger jag ibland, men det är dom inte så förtjusta i nån av dom.

Sen har dom givetvis alltid fri tillgång till hö, vatten och Lottie pellets.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Fiona
0

Mina har fri tillgång på hö & pellets i matväg. Sen får dom minst en grösak per dag. Jag ger inget knäckebröd då det lätt kan hamna i fel strupe så att dom sätter i halsen.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Bella-R
0

#2 Fast knäckebröd skiljer väl sig inget ifrån t.ex morot gällande att sätta i halsen? ;P

Mari
0

Du borde inte byta ut höet till gräs på sommaren, de ska alltid ha hö varesig det finns gräs eller ej.

Mina får pellets på morgonen + hö om de ätit upp allt från kvällen

sen får de på kvällen grönsaker, oftast en blandning utav Sallad, kål, morot, gurka och ibland tomat, äpple och hårdbröd.

På sommaren brukar jag byta ut grönsakerna mot gräs och ge morötter och kål kanke varannan dag elelr ibland vare jag men inte lika mycket som vanligt.

De har alltid tillgång till hö och vatten och mitt minsta och äldsta marsvin har fri tillgång på pellets just nu.

brukar också lägga in nya pinnar och kvistar som de får gnaga på varje gång jag gör rent.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Fiona
0

#3 Men knäckebröd blir det mindre smulor av väl ?! Jag har bara hört skrckberättelser om hästar som har fått ner det i fel strupe som har slutat illa. Så antar att det är samma sak hos marsvin? Jag tycker iaf att det känns som att det blir mindre smulor av knäckebröd = lättare att sätta i halsen Obestämd

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Bella-R
0

#5 Jo, det kan ju iofs stämma. Fast jag har aldrig hört nån av mina marsvin sätta i halsen av knäckebröd nån gång..

tjorve
0

Lottie marsvinspellets(och kaninpellets) innehåller hlet andra saker än dom jag köpt som kommer ifrån Vitakraft.

Hur i hela världen ska jag veta vad som är bäst?

Hjälp!

[jejjas]
1

våra får hö  små tussar flera gåner om dagen grönsaker vitkol morot och en smal bitt gurka ven så knäcke bröd då det är bra för tänderna. Lottie pellets och havre, två av grisarna får kligröt varge kväll övriga 4 får var annan dag

Fiona
0

#6 Nej inte mina heller när dom fick det, men jag ger dom inte pga att jag inte vågar ;P

#7 Jag är mycket nöjd med Carrier pellets, men Oxbow ska vara det bästa tror jag, fodrar dock inte själv med det. Eller syftar du på vad som är bäst mellan Lottie & Vitakraft ? ^^

Jenny

tjorve
0

#9 vad ska pellets egentligen innehålla, undrar jag mest? :)

emelie92
0

Hö och en massa grönt varje dag. Sedan får marsvinen då och då lite annat som knäckebröd, havreblandning m.m.

FrokenLindgren
0

Mina får pellets eller kruskakligröt, grönsaker (två gånger per dag) och har alltid tillgång till hö. På sommarhalvåret blir det förstås mycket grönt utifrån.

svampi
0

Mina får alltid nån slags frukt eller grönsak 2gr varje dag+gurka (då de dricker dåligt.) De får också självklart fri tillgång till hö. Fast frön har jag dragit ner på då de blir så tjocka av det.

willy123
0

min får lite hö och grönsaker per dag!

Abico
0

Jag byter vatten en gång om dagen, ger hö 3-4 gånger/dag, grönsaker (vanligen vitkål som grund och sedan lite annat på det; paprika, morötter, selleri, broccoli mm.) på kvällen och torrfoder/ kligröt en till två gånger dagligen - de flesta av mina marsvin har fri tillgång på torrfoder för tillfället.

Hanna 

FeliciaS
0

Mina marsvin får grönsaker på morgonen och kvällen (så regelbundna tider som möjligt). Varje morgon får de morötter, samt någon annan rotfrukt (rotselleri/persiljerot/palsternacka/potatis) och ibland groddar, persilja etc. På kvällen får de antingen vitkål och gul paprika eller broccoli och stjälkselleri (varannan dag). Grönkål när det finns.

Hö har de fri tillgång på ständigt, vatten byter jag varje dag. De får också ny pelletsblandning varannan dag - kornkross, havre och pellets. Ibland får de kligröt, knäckebröd m.m.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

marsvin2008
0

Grönsaker minst två gånger om dagen (fast jag har hört att jag kanske ger onödigt mkt) ;-)

Hö minst morgon och kväll en STOR hög. Pellets på kvällen och sen bebben kom hem har jag börjat ge  Carrier för de är samma som hon fick hos uppfödaren. Två msk per dag är ransoneringen motför en halv skål per dag tidigare…*hehe*

Vatten byts morgon och kväll :-)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Abico
0

#17 - Fast lilla lunkan behöver nog fri tillgång på torrfoder, hon var väl inte stor?

Hanna 

FeliciaS
0

#17 #18 Man kan ju blanda ut pelletsen med havre och kornkross också, så blir det inte bara pellets… ;) Nyttigare och mer "mångsidigt".

Mvh Felicia

Abico
0

#19 - Eller med bara havregryn :)

Hanna 

FeliciaS
0

#20 Njo, visst - det funkar väl det med ^^

Mvh Felicia

MoaL
0

Mina marsvin har självklart fri tillgång till hö och vatten. Grönsaker och eventuellt frukt får de naturligtvis varje dag. Grönt de vanligast får är broccoli, paprika, kålrot, rotselleri, persiljerot, olika slags kålsorter, morötter, druvor, äpple, päron, spenat, ruccola, olika slags sallader, gurka, persilja, stjälkselleri och melon. Jag har säkert glömt något. :) De får även Lottie pellets cirka 2-4 ggr i veckan. Hade jag kunnat få tag i Oxbow hade jag gett det, men han på djuraffären har aldrig övht hört talas om det, och visste inte vem som saluför det. Någon som har koll på vilken grossist som ska kontaktas?

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Sandra-B
0

På morgonen får de hö och jag kollar så att de har vatten.

På eftermiddagen brukar jag titta till dem igen och se så att de har hör, har de inte så fyller jag på, kollar självklart även vattnet.

På kvällen/natten så får de grönsaker (basen består av virkål, morötter och paprika, ibland får de även nåt annat gott), nytt hö och nytt vatten (om jag inte bytt det tidigare under dagen).

Eftersom mina marsvin har fri tillgång till kraftfoder just nu (på grund av växande marsvin) så fyller jag på skålarna när det behös, oftast blir även det på kvällen/natten.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

nybban
0

Kligröt på kli och havregyn brukar jag ge, speciellt när vi har ungar, dom älskar det. Annars är det väl det vanliga, hö, pellets och grönsaker, det blir oftast morot, vitkål, rå potatis och äpple, eller vad man har hemma. På sommaren egenodlad sallad, libbsticka, oregano mm. samt diverse vilda ätliga växter maskros, rölleka, daggkåpa, åkerfräken mm.

CamillaS
0

Mina marsvin har alltid tillgång till hö och vatten. Fyller på hö några gånger om dagen och när det är för nertrampat. Dom får Lottie havre & vetekli som torrfoder  med i blandat helhavre och havregryn och det har dom  fri tillgång till då vissa behöver lägga på sig lite. Grönsaker får dom en gång om dagen på kvällen/natten basen består av vitkål och morötter och utöver det brukar dom får lite olika t.ex broccoli, salladsblandningar, persilja, kålrot, tjälkselleri, paprika, ruccola och ibland olika frukter m.m.
Nån gång i veckan får dom havrekli gröt, men ska nog börja med kruskakli istället då jag hört att det ska vara bättre.
På sommaren får dom mycket gräs + hö och drar ner på grönsakerna då får dom vel nån grönsak men inte lika mycket som på vintern. och såklart pinnar att gnaga på.

Chippers
0

Alltid fri tillgång på massa hö. Nytt vatten. Grenar så ofta som möjligt och 1-2 matskedar pellets 1-3 ggr i veckan (alla mina är vuxna så eg. behövs inte pellets). Grönsaker varje dag, men inte så mkt. Lite vitkål och en bit morot, eller persilja, broccoli, en bit paprika. Nån gång i veckan ges lite godis, t.ex tomat, sallad, gurka, russin, frukt osv. På sommaren blir det förstås en massa gräs och annat utifrån.

Creation
0

Hö och friskt vatten varje dag(fri tillgång). Även pellets var dag vanligtvis, men nu har det tagit slut så de får lite havre istället(och det måste jag nog sluta med snart, för sen dess har de börjat få tjockismagar :P ska nog skära ner på pelletsen också när jag köpt mer).
Varierade grönsaker ges varje dag, två ggr om dagen. Salladskål brukar vara basfödan, det eller vitkål. Till det ger jag två andra sorters grönsaker, ex. paprika, morot, selleri, broccoli. Ibland(ganska sällan) får de äpple.
Att gnaga på får de knäckebröd eller fullkornsskorpor ibland, vilket de inte uppskattar så jättemycket, men det går väl an. ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Gnagge
0

pellets och hö vatten äpple kål och lite mer jag skriver

det snart Glad

Gnagge
0

papprika morrötter

[Tootikki]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hö finns alltid tillgängligt, fyller på när det behövs. Byter vatten två gånger dagligen.  Grönsaker vanligtvis två gånger per dag - än så länge oftast vitkål, röd paprika, morötter, gurka(mest som godis) och melon (honungs/nätmelon - ganska sällan). Har inte haft dem så länge så har inte hunnit prova så mycket olika grönsaker. Oftast en gång per dag får de också kligröt med havregryn och oftast paprika eller morot iblandat.

De får inte pellets. - Tror det var allt Glad

Berlau
0

Alltid tillgång till hö och vatten, en gång per dag får mina grönsaker, oftast morot och vitkål. Men då och då får dom lite "våtare" grönsaker, ex. paprika, gurka, tomat mm :)

bima69
0

Flipper får grönsaksblandning(morotter, persilja, dill, gurka, vitkål, salladskål) morgon och kväll, Lottie pellets (ibland med lite havre i)

Han har fri tillgång till hö och vatten hela tiden.

Han äter inte grönkål el selleri. Vi provar oss fram bland frukt och grönt vad han gillar.

devilsdaughter
0

Ger mina lite olika… I en bur har jag två honor som inte håller vikten om jag drar ner på pellets, så de får fri tillgång på lottiepellets och havre. Mina pojkar får lite pellets och havre någon gång ibland. Sen har jag två honor i en annan bur som lägger sig på hullet direkt när de får pellets så de äter för tillfället bara hö och grönsaker.

Hö får de 2-3 ggr om dagen= De har alltid tillgång till hö, likaså vatten. Grönsaker får de 2-3 ggr om dagen. Oftast vitkål och morötter, då och då paprika och broccoli. Även andra grönsaker då och då. Får också frukt ibland.

deluxe
0

Massor med hö och blandade grönsaker 2-3 gånger om dagen. :)