Kvistar från vide?
Hejsan ;)
Jag har läst, på någon internetsida, att man kan ha videkvistar till marsvinen. Vill bara dubbelchecka detta innan jag ger det till marsvinen. Går det bra med videkvistar…?
/Felicia
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Putt :)
Mvh Felicia
ingen aning, ^^, nån som vet?

haha ingen aning. ;)
Jag har nog läst det också - men i mina ögon är vide giftigt ^^' Vet inte om det är på riktigt så lite inte på mig *s*
Hanna

Menar du riktiga vide kvistar ? Dt växer ju typ viode på aspar eller vad dt heter också och dt kan man ju ge iaf x)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#5 Ja, inte låtsas i alla fall :) haha, ja videung - kvistar med sådana små luddiga saker på. Någon som vet??
Mvh Felicia

haha låtsas kvistar ;P
Sälg, Salix, vide.. kalla det vad man vill. :) Det går bra att ge såna kvistar i alla fall.
Får man kalla det Ek också, bara för att skapa förvirring? ;P
Helena
Mäh, då blir det feeel…. Ek är ek är ek.
Allt är relativt, Ida ;)
Helena

OK. Någon som vet om själva "kisen" (luddiga saken) är ok att låta sitta kvar? Funderar även på hasselhängen… Nu när allt börjar visa sig lite levande igen…

#12 Knopparna samt dom späda bladen är rena godiset för djuren.
Marsvin 4-ever
.

#12 Börjar växterna hos dig växa och gro redan? Här har det ju blivit rena vintern igen med 1dm snö… vill också ha videung att ge mina nassar… ge hit! 
Bra att den här puttats upp ;) Snodde lite videkvistar från ett träd idag, dock inte till marsvinen. Men när de börjar bli lite tråkiga kan de lika gärna få de kvistarna också - även om de har äppelkvistar ständigt ^^
Mvh Felicia

Jo, i Skåne luktar det vår. Vintergäck och snödroppar vart man än ser och kisar finns det på viden och hasslen blommar snart - full av hängen! Är det ok att ge kisarna - de luddiga sakerna - till grisarna då…?
Helt underbart med vår men GRÄSET är det som jag - och grisarna - längtar efter. Än så länge blir det sådd av korngräs inne. Suck. Men man ska inte klaga. Vi har ju haft lite snö, så man har kunnat sladda runt på pulkan med ungarna några timmar då och då, innan det har försvunnit igen :-)

#16 Det snöar fortfarande… *fnys*

Funderade på det där med Vide.. Jag har köpt sådana och haft i vas nu ett tag tillsammans med "riktiga" grenar som har slagit ut och är jättefina. Videkvistarna ser nu lite klena ut ihop med det gröna, större kvistarna så tanken slog mig att jag kanske kunde ge dem till grisarna. Men de har ju stått i vatten som inte är så fräscht längre. Undrar om det kan påverka. Kvistar man köpt kanske dessutom är preparerade på ngt sätt.
Någon som har erfarenhet av sådant?? Man vill ju verkligen inte att de skall gå och bli sjuka nu när man äntligen fått hem ett par bedårande tjejjer! :-)

Kvistar som stått inne i vatten hade inte jag gett djuren.
Vattnet är ju inte så fräscht och fullt med bakterier.
Ni frågar om knoppar samt "musöron", men de vilda djuren knaprar ju med god aptit i sig dessa skott.
Jag har gett mina alla möjliga kvistar genom åren.
Däremot är jag väldigt beaktsam vad jag väljer av markväxter. Alltså blom och örtsorter.
Marsvin 4-ever
.

Jag tror mina videkvistar får förpassas till komposten istället… :-) Bryta lite nya fräscha när jag kommer ner till fritidshuset istället! Eller kanske bryta några i häcken utanför porten om inte grannarna ser… :D