Nu behöver jag verkligen hjälp!
Min hona är dräktig i v4 och har sellnic. Ivomec är skadligt för ungarna och vi (jag och vet) söker runt efter något man kan ge som inte är skadligt för ungarna. Någon som vet? Vår vet hade ingen erfarenhet av stronghold men däremot något som skulle vara ungefär detsamma men det var tydligen lika skadligt som ivomec tror jag. Någon som vet något??? Stronghold, är det mildare?
Putt!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
På vilket sätt är det skadligt?
Risken är stor att hon antingen får missfall eller att ungarna blir missbildade. När jag bara visste om dessa risker så funderade jag på att behandla honan ändå, för hon har ju ändå ca 6 veckor kvar och det är lång tid att gå med sellnic. Och helt enkelt offra ungarna för hon är ju ändå viktigast och ska inte behöva lida. Men veterinären sa då att risken även finns att det blir komplikationer för honan om man behandlar henne när hon är dräktig, tex att det blir komlikationer vid missfallet (om hon nu får det) osv eftersom det inte går "rätt" till. Även annat kunde hända henne om hon behandlades dräktig.
Så nu har jag funderat och kommit fram till att jag ska avvakta med behandlingen. Hon är inte långt gången i sellnicen. Just nu har hon inga öppna sår, bara små skorpor, huden är inte jätteirriterad, bara lite. Man ser ingenting på henne om man inte "rotar" fram det.. Det bästa vore om man kunde vänta med behandlingen tills ungarna fötts. Detta är veterinärens råd och fast jag bara vill bli av med detta så känns det ändå mest förnuftigt att göra så.
Jag ska fråga veterinären imorgon hur tidigt man kan behandla ungarna.. Tänkte och på det om ivomecen går ut i mjölken så att ungarna inte får en överdos.. Fast man kanske måste vänta ganska länge innan man behandlar iofs.. Någon som vet? Tänkte också fråga om man kan bada henne i något så att man drar ut på förloppet lite. Fast ohyremedel är kanske också skadligt för ungarna i magen, någon som vet? Funderar också på vad som är rätt att göra i detta läget egentligen… Vad tycker ni?
jag har hört att själva sellnicen kan förvärras då honan är dräktig. Vill inte skrämma upp dig och är inte säker utan detta är något jag hört någonstans, låter någon mer kunnig svara.
Jo, det stämmer nog.. Antagligen för att immunförsvaret är nedsatt då och skabben lättare kan föröka sig. Men det verkar inte gå jättefort fram ändå nu tycker jag. Nu på 5 dagar så har det inte förändrats mycket alls. Jag har upptäckt en rodnad på ett nytt ställe som inte var där innan. Men annars är inte huden mer irriterad och det finns inte fler eller större sår nu än det gjorde för fem dagar sedan. Hon kliar sig inte heller mer nu än innan. Får hoppas att den fortsätter att hålla ett långsamt tempo.
Tar jättegärna emot tips på hur jag kan underlätta för henne. Vad jag ska smörja med om jag skulle behöva eller om jag kan bada henne i något. Ska som sagt rådfråga veterinären imorgon men dem vet ju inte allt.. Kan vara bra med fler tips om någon vet något.