Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 1049 ggr
[Colina]
0

C- vitamin om marsvinet ej äter grönsaker?

Jag hämtade hem två små marsvin i måndags. Skrev en tidigare tråd om dem, de är väldigt försiktiga av sig även om de blivit lite gladare nu i ny stor bur med stort hus där de kan hänga och umgås o snacka utan att läskiga jag ser dem :)

Nåväl. Det som oroar mig lite är det här med C-vitaminintaget. Jag ser att de ätit pellets och tror att de äter av höt men grönsakerna rör de inte. Misstänker att de aldrig fått sådant förr. Har gett vitkål, morot och gurka. Skall köpa persilja i em och prova med det.

När jag köpte dem (i djuraffär) så hävdade säljaren att man måste ge c-vitamin direkt i munnen. Jag menade att mina tidigare smågrisar bara fått grönsaker (vilket  jag även läst om här) men tog ändå med C-vitamion hem.

Så frågan är: Skall man försöka ge tillskott nu då de inte äter grönsaker för att vara säkra på att de får i sig? Eller skall man avvakta?

lomsen
0

Du kan krossa sönder en brustablett och strö över pelletsen eller i höet det gör jag ibland, det gillar mina. Eller persilja, det tror jag ej de nobbar…nyponpulver är också bra och nässelpulver men svårare att få tag i!

[Colina]
0

Vad är det för brustabletter? Vanliga man ger människor? Finns det inte ett ämne i dem som är mindre bra för marsvinsmagar?

Abico
0

Askorbinsyra finns att köpa i kryddhyllan i mataffären och är ren c-vitamin. Det duttar jag över grönsakerna när något marsvin är förkylt, en knivsudd räcker till två marsvin.

Hanna 

Filosofia
0

Det låter väldigt konstigt att de inte äter grönsaker, men förhoppningsvis vänjer de sig. Precis som du säger beror det nog på att de i djuraffären inte har brytt sig om att ge dem något sådant, då det är lättare att bara ge tillskott. Kanske kan du nu i början finhacka lite grönsaker och blanda ner i pelletsen för att lura dem? Då kanske de även vänjer sig vid grönsakerna och inser att det är mums.

marsvin2008
0

Tycker inte de låter konstigt att de inte äter grönsaker om de aldrig gjort det förut.
När jag köpte Agnes och Signe var de väääääääääldigt dåliga på att äta Hö och ville bara ha gurka. Nu äter de hur mkt som helst av allting jag sätter i buren!!

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

MikaTela
0

Först måste jag fråga - är det du som är TwiggyM på buke? Låter så beskrivningen av dina marsvin ;)

C-vitamintillskott kan du antingen ta askorbinsyra och strö över pelletsen. Sen brukar jag köpa brustabletter till människor, 1/4-1/2 per liter vatten, jag brukar dela tabletterna i fyra delar och lägga i en i flaskan ibland två i min stora flaska på en liter. Detta gör jag bara såna gånger jag vill vara hundra procentsäker på att dom verkligen får i sig c-vitamin.

Och sen under tiden försöker du klura ut hur du ska få dom att börja äta grönsaker! :)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

[Colina]
0

Tack för era svar. Jag skall skaffa Askorbinsyra imorgon för att var på den säkra sidan. Idag har jag dock sett attd e är ute och smskar i sig både hö och pellets. de har även varit lite nyfikna på salladen men inte ätit något än.

#6:Ja visst är det jag :) Är dock väldigt trött på min urgamla användarnamn så numer brukar jag "köra" på stuterinamnet.

[Colina]
0

Idag har marsvinen börjat äta grönsaker! Skar sallad, morot, paprika och gurka i små bitar och lade tillsammans med pelleten (har även haft på askorbinsyra på höt som jag vet de äter…bara för att vara säker).

Blev larvigt glad när jag såg att de mumsade grönsaker Glad. Gissar att de bara behövde vänja sig. Nu är de mycket lugnare och vågar vara ute och springa trots att jag är vid buren.

Abico
0

#8 - Vad skönt att höra :)

Hanna 

Filosofia
0

Toppen att det fungerade! :D Det kommer säkert att gå superbra med grisarna. :)