Hur långt mellan parningarna?
Jag har planer på att ta en kull från en hona. Jag har läst på forum att honor måste få sin första kull innan 10 månader och sedan gärna vila 3-5 månader innan nästa kull. Som max har jag läst att det ska vara 7-8 månader mellan kullarna. Varför får det inte gå längre tid? Sedan har jag läst max 2 kullar per år…men jag får det inte riktigt att gå ihop mattematiskt…? Om man tar en kull, och sedan en ny kull från en hona efter 3 månader, då blir det ju 8-9 månader innan man bör ta en kull igen (max 2 på ett år) och då blir det ju för sent? Men nog avlar man ju mer än två gånger på samma hona (3-4 år läste jag mig till). Kan någon snälla hjälpa mig att reda ut mina frågetecken?
7-10 månader bör nog honan vara när hon paras, ja. Uppåt 12 är väl också acceptabelt, så länge hon är i väldigt bra kondition fortfarande.
När det står exempelvis att tre månader rekommenderas tror jag att man menar tre månader från att senaste kullen föddes tills hon sätts ihop med hane igen, sedan tar det ju 10-15 veckor(två-tre månader) innan själva kullen kommer. Så att du förstår(då funkar matten). ;) Inte tre månader tills nästa kull föds, det tror jag verkligen inte, iså fall skulle honan behöva sättas ihop med hane direkt efter att senaste kullen flyttat..
Men det om tre månader och så, det måste man absolut inte följa. Det varierar helt från hona till hona, hur länge man bör vänta till nästa kull. En del har mer tendens till att lägga på sig vikt ett kort tag efter kullen(vilket inte är särskilt bra alls), de kanske man behöver sätta ihop med hane tidigare än efter tre månader. Andra honor blir lite slitna efter kullen och behöver mer tid för att återhämta sig, kanske uppåt halvåret.
Det är just pga att honan inte ska hinna lägga på sig för mycket vikt och få ökad risk för komplikationer såsom toxicos, som man ofta rekommenderar en så kort vila som tre månader.
Mycket fler än två kullar på en hona tycker jag inte behövs faktiskt? Efter två-fyra kullar bör man ju ha fått det man vill utav henne. Kullen måste ju då ha ett riktigt syfte, ett mål. Om man inte uppnått det målet efter tre kullar kanske hon inte är en jättebra avelshona? Som mest tycker jag att man kan ta fem kullar på en hona, och då ska man ha en väldigt bra anledning till detta(honan ska givetvis också vara i bra kondition).
För det är ju en stor risk med att ta kullar på en hona, det finns många komplikationer som kan uppstå och jag tycker inte att man ska riskera honans liv för många gånger.
Här och här finns bra fakta om avel. :) Det är viktigt att man läser på just om komplikationerna. Denna artikel är också läsvärd om man överväger att börja föda upp eller ta en kull över huvud taget.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

tack så jättemycket för ditt inlägg. Nu får jag ihop matematiken :) Kan det på något vis vara skadligt (skadligare) att vänta mer än 6-8 månader mellan kullar? Har en hona som det gått ca 10 månader sedan hon fick seste kullen och har nyligen kommit till mig. Hon är i övrigt i god kondition. Kan jag ta en kull av henne för hon är jättevacker?
Jag tycker du fått jättebra svar av Creation så jag går inte mer in på det ;)
#2 Skadligt och skadligt. Honans bäckenben blir ju mindre elastiskt med åldern - samtidigt som hon faktiskt då blir äldre. Jag skulle inte tagit en kull på honan du har hemma, 10 månader är ju nästan uppåt året och det är faktiskt lång tid. Har hon dessutom nyligen kommit hem till dig är det snällast att låta henne få anpassa sig i lugn och ro tycker jag :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tack så mycket!