Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 933 ggr
elin85
0

Kostnad för akut kejsarsnitt(och andra sjukdomar)?

Hej alla!

Jag har funderat på att köpa ett marsvin som jag senare kan ta en kull på. Jag är helt ny inom det här med avel och skulle gärna vilja veta lite om era erfareheter kring hur mycket veterinärvård kan kosta vid olika ingrepp som kan drabba ett marsvin i och med dräktighet.

Jag är också nyfiken på era erfarenheter av kostnader för andra sjukdomar ni vårdat era marsvin för.

Tack på förhand!

Sandra-B
0

Jag kejsarsnittade min hona den 2 maj 2008.
Hennes värkar kom igng på kvällen den 1 men bara en unge kom ut av sig själv (död). Jag lyckades hjälpa henne att få ut ytterligare två (stenfoster) men där var fortfarande ungar kvar och värkarna avtog. Ringde veterinären som tyckte att jag skulle avvakta natten så det gjorde jag men på morgonen hade ingenting hänt så jag ringde igen och då sa de att jag skulle komma in med henne.

Kejsarsnitt blev det (jag bad dem att sterilisera hene när deändå öppnade henne, det blev lite dyrare men ingreppet i sig var bara marginellt större så det skulle inte spela någon roll för hennes chans att klara sig men jag tyckte det var bäst eftersom jag då skulle kunna ha henne som sällskap åt eventuellla hanar som inte fungerar ihop med andra).

Notan slutade på ungefär 4000 kronor har jag för mig.

Lily-Anne klarade sig dock tyvärr inte och det gjorde ingen av bebisarna heller.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

elin85
0

Tack för svaret! Så tråkigt att de inte klarade sig, det skulle kännas jättejobbigt att vara med om. :(

Sandra-B
0

Det var det okså.
Jag funderade allvarligt på att sluta med allt som har med uppfödnng att göra men jag hade en dotter (och en son) kva efter henne från hennes första (förra) kull och jag kände att jag var tvungen att ha avkommor kvar efter henne på det viset istället så i november fick Aztrid sin första (och enda) kull och där behöll jag en hona så jag är igen igen:-)

Jag hade haft 14 kullar tidigare som gått utan några problem alls så det var väntat att nåt skulle hända en hona härifrån också, tyvärr.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!